Reklama

Sekretariat Prymasa Polski

Czym jest Sekretariat Prymasa Polski

W sprawowaniu funkcji Prymasa Polski ważną rolę odgrywa Sekretariat Prymasa. Mieści się on w rezydencji Arcybiskupów Warszawskich, przy ul. Miodowej, tuż obok Kurii.

Niedziela warszawska 32/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jednym z głównych zadań Sekretariatu Prymasa Polski jest troska o zachowanie i rozpowszechnianie nauczania pasterskiego Księdza Prymasa, przygotowywanie spotkań z przedstawicielami władz państwowych i wybitnymi osobami życia społecznego

1 października 1927 r. kard. August Hlond powołał do istnienia Kancelarię Prymasa Polski z siedzibą w Poznaniu. Ta nowa instytucja kościelna, wykraczająca poza struktury diecezji, zajmowała się sprawami dotyczącymi misji zagranicznych, studiów zagranicznych kleru, jak również sprawami dotyczącymi różnych bractw i stowarzyszeń kapłańskich, kongresów krajowych i międzynarodowych, i wieloma innymi. Jej kompetencje rozszerzyły się wraz z utworzeniem osobnego referatu ds. emigracji, którego zadaniem było prowadzenie wszystkich spraw związanych z duszpasterstwem polonijnym na szczeblu krajowym i zagranicznym: mianowanie - w porozumieniu z biskupami diecezji - rektorów Polskich Misji Katolickich w obcych krajach, angażowanie księży do pracy duszpasterskiej za granicą lub ich odwoływanie, rozstrzyganie sporów, załatwianie formalności związanych z wyjazdem.

Rozszerzenie kompetencji sekretariatu

nastąpiło po udzieleniu Prymasowi Hlondowi, 8 lipca 1945 r., przez papieża Piusa XII specjalnych pełnomocnictw. Dotyczyły one duszpasterstwa organizowanego na ziemiach odzyskanych po II wojnie światowej i wielu innych, wymagających w normalnych warunkach decyzji Stolicy Apostolskiej, których ta nie mogła podejmować ze względu na trudności, jakie stwarzała władza państwowa w kontaktach między Stolicą Apostolską i Episkopatem Polski. Te same przywileje, obowiązki i pełnomocnictwa dla kolejnych prymasów Polski potwierdzali papieże: Jan XXIII, Paweł VI i Jan Paweł II.
Szczególnym momentem w działalności sekretariatu było aresztowanie Prymasa Wyszyńskiego w 1953 r. Po wywiezieniu Prymasa z Warszawy, nowym przewodniczącym Konferencji Episkopatu został bp Michał Klepacz. Jego decyzją Sekretariat Prymasa Polski został przemianowany na Sekretariat Przewodniczącego Konferencji Episkopatu. Wszyscy dotychczasowi pracownicy, poza bp. Antonim Baraniakiem, który został aresztowany tego samego dnia, co Prymas, pozostali na swoich stanowiskach, wykonując powierzone im obowiązki. Sekretariatem kierował wówczas ks. Teodor Bensch. Nowa nazwa przestała obowiązywać wraz z uwolnieniem i powrotem do Warszawy Prymasa Wyszyńskiego. 8 kwietnia 1960 r., dla lepszego funkcjonowania Sekretariatu, został sporządzony nowy statut. Określał on strukturę urzędu, regulował zakres obowiązków poszczególnych pracowników i zadania poszczególnych wydziałów.
W związku ze wznowieniem działalności Nuncjatury Apostolskiej w 1989 r., Sekretariat Stanu Stolicy Apostolskiej powiadomił Księdza Prymasa o wygaśnięciu nadanych mu uprawnień specjalnych. Jednocześnie poproszono o przesłanie do Watykanu kopii wszystkich dekretów Prymasa Polski, wydanych na mocy specjalnych uprawnień, co zostało wykonane.
Sekretariat Prymasa Polski w latach 1981-2003, gdy kard. Glemp piastował urząd przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, zgodnie ze zleceniami Księdza Prymasa, w zastępstwie Sekretariatu Konferencji Episkopatu, przygotowywał pisma do Sekretariatu Stanu i rzymskich kongregacji i prowadził stosowną korespondencję. W zakres tych zleceń wchodziło też przygotowanie lub opiniowanie niektórych dokumentów, przygotowanie i wysyłanie korespondencji do biskupów polskich i zagranicznych, jak też do urzędów administracji państwowej i różnych osób publicznych.
W skład Sekretariatu Prymasa Polski wchodzą: kierownik, referenci i osoby ich wspomagające.
Sekretariat wypełnia wszystkie zadania zlecone przez Księdza Prymasa, a wynikające z jego uprawnień, jak „władze szczególne” (facultates peculiares) nadane przez Stolicę Apostolską, prawa udzielania dyspens i zatwierdzania dekretów w sprawach zakonnych oraz innych uprawnień, wynikających z ograniczeń stanu wojennego. Wszystkie te kompetencje ustały wraz z odnowieniem działalności Nuncjatury Apostolskiej w Polsce. Ogólnie problematyka uprawnień dotyczyła szerokiego wachlarza spraw, jak problemy liturgii i kultu Bożego, sprawy małżeńskie i sądowe, sprawy zakonne, wyjazdy zagraniczne osób duchownych, zwłaszcza do USA i Kanady, oraz sprawy dotyczące obrządku ormiańskiego i obrządku grekokatolickiego do chwili ustanowienia dla tego ostatniego własnej hierarchii w 1989 r., czy wreszcie sprawy dotyczące uczelni katolickich.
Jednym z głównych zadań Sekretariatu Prymasa Polski jest troska o zachowanie i rozpowszechnianie nauczania pasterskiego Księdza Prymasa, przygotowywanie spotkań z przedstawicielami władz państwowych i wybitnymi osobami życia społecznego, jak również podróży duszpasterskich Księdza Prymasa jako duchowego opiekuna Polonii.
W latach prymasostwa kard. Glempa kolejnymi kierownikami sekretariatu byli: ks. Hieronim Goździewicz (do 1984), ks. Andrzej F. Dziuba (1984-1998), ks. Jan Krokos (1998-2001) i ks. Waldemar R. Macko (od 2001).

Artykuł stanowi fragment Księgi Jubileuszowej Archidiecezji Warszawskiej 1981-2006. 25 lat posługi pasterskiej Księdza Kardynała Józefa Glempa, która wkrótce ukaże się w księgarniach

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Panie, naucz nas się modlić

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 11, 1-4.

Środa, 8 października. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV o pierwszej pielgrzymce: to podróż, którą chciał odbyć Franciszek

2025-10-07 19:11

[ TEMATY ]

pielgrzymka papieska

Leon XIV

Vatican Media

Wyjeżdżając ze swojej rezydencji w Castel Gandolfo, Papież odpowiedział na kilka pytań czekających na niego dziennikarzy. Odniósł się m.in. do trwającej wojny w Gazie a także do ogłoszonego dziś kierunku i daty jego pierwszej podróży apostolskiej do krajów, które - jak podkreślił - pragnął odwiedzić jego poprzednik.

Odnosząc się do rocznicy masakry, od której rozpoczęła się wojna w Gazie, Papież podkreślił, że potrzeba refleksji nad skalą nienawiści w świecie, „zaczynając od nas samych, od pytania: dlaczego ona istnieje i co my sami możemy zrobić”. Po raz kolejny zaznaczył, że należy powrócić do dialogu i szukania pokojowych rozwiązań. Podkreślił też, że zawsze należy odrzucać nienawiść i terroryzm. „Istnienie, a nawet samo pojawianie się antysemityzmu jest niepokojące - dodał, odpowiadając na pytania dziennikarzy - Zawsze trzeba głosić pokój i szacunek dla godności każdej osoby. To jest przesłanie Kościoła”. Przypomniał też o wezwaniu do modlitwy o pokój, jakie - zwłaszcza w październiku - Kościół kieruje do całego świata.
CZYTAJ DALEJ

Turcja: przewodniczący episkopatu o znaczeniu papieskiej pielgrzymki

2025-10-08 12:56

[ TEMATY ]

Turcja

Przewodniczący Episkopatu

papieska pielgrzymka

PAP

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

„Leon XIV wniesie mocne orędzie pokoju dla świata. Papież już od dawna wzywa przywódców wielkich mocarstw, by nie igrali z tragediami małych narodów i najsłabszych wspólnot. Zachęca ich do zaangażowania się i poważnej pracy na rzecz sprawiedliwości i budowania pokoju. Ta podróż będzie z pewnością okazją do ponownego wymownego podkreślenia tego apelu” - stwierdził w rozmowie z agencją SIR abp Martin Kmetec.

Arcybiskup metropolita Izmiru i przewodniczący Konferencji Episkopatu Turcji skomentował wczorajszy komunikat Stolicy Apostolskiej, w którym czytamy, że przyjmując zaproszenie głowy państwa i władz kościelnych kraju, papież Leon XIV odbędzie podróż apostolską do Turcji w dniach 27-30 listopada, udając się z pielgrzymką do İznik z okazji 1700. rocznicy Pierwszego Soboru Nicejskiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję