Tydzień temu skończyliśmy omawiać poszczególne części Modlitwy Eucharystycznej. Dziś przyjrzymy się poszczególnym Modlitwom Eucharystycznym, by chociaż w krótkich słowach zapoznać się z ich charakterem i treścią.
I Modlitwa Eucharystyczna, czyli Kanon Rzymski
To najstarsza z Modlitw Eucharystycznych, powstawała w okresie od IV do XIII wieku. To również modlitwa najbardziej rozbudowana, której towarzyszy nie tylko bogactwo tekstów, lecz także i gestów (jak np. uniesienie oczu ku górze w czasie słów konsekracji, czy bicie się w piersi w czasie modlitw wstawienniczych).
Pomóż w rozwoju naszego portalu
II Modlitwa Eucharystyczna
Najbardziej znana i chyba najczęściej stosowana z Modlitw Eucharystycznych. Prostota i zwięzła forma nie oznacza jednak braku bogactwa treści teologicznych! II Modlitwa Eucharystyczna podkreśla trynitarny wymiar Boga: zwracamy się do Ojca, przypominając działanie Chrystusa i Ducha Świętego.
III Modlitwa Eucharystyczna
Ta modlitwa akcentuje działanie Ducha Świętego w dziejach zbawienia Jego obecność i rolę w sprawowanej Eucharystii. Zazwyczaj stosuje się ją w Mszach św. niedzielnych, gdyż jest bogatsza od II Modlitwy Eucharystycznej, a nie tak rozbudowana jak pierwsza.
IV Modlitwa Eucharystyczna
Reklama
Charakterystyczne dla IV Modlitwy Eucharystycznej jest to, że po śpiewie Sanctus, przed konsekracją następuje piękne i bogato rozbudowane przypomnienie najważniejszych faktów z dziejów zbawienia. Jest to modlitwa czerpiąca inspirację z Biblii, dokumentów Soboru Watykańskiego II i myśli wschodnich Ojców Kościoła (dlatego IV Modlitwa Eucharystyczna zwana jest również Kanonem Ekumenicznym).
V Modlitwa Eucharystyczna
To właściwie cztery modlitwy połączone w jedną. Mamy tu cztery równe prefacje, którym odpowiadają cztery różne fragmenty modlitw wstawienniczych. Każda z nich zbudowana jest wokół innej myśli teologicznej:
A. Bóg kieruje swoim Kościołem;
B. Jezus jest naszą drogą;
C. Chrystus jest wzorem miłości;
D. Kościół na drodze ku jedności.
Modlitwy Eucharystyczne o Tajemnicy Pojednania
Powstały one z okazji obchodów Roku Świętego. W Mszale możemy znaleźć dwie Modlitwy Eucharystyczne o Tajemnicy Pojednania. Pierwsza z nich mówi o pojednaniu jako powrocie do Ojca i o Bogu, który objawia swoją wszechmoc w łasce przebaczenia. Druga natomiast przedstawia pojednanie z Bogiem, jako fundament pojednania z człowiekiem. Odwołując się do sytuacji egzystencjalnej człowieka, wiecznie pogrążonego w rozdarciu i wojnach, uprasza Ducha Świętego, który ma usunąć wszelkie przeszkody na drodze do zgody.
Modlitwy Eucharystyczna z udziałem dzieci
Ostatnią grupą Modlitw Eucharystycznych są te przeznaczone na Msze św. z udziałem dzieci. Zostały one włączone do Mszału wraz z Modlitwami Eucharystycznymi o Tajemnicy Pojednania. Styl tych trzech Modlitw Eucharystycznych jest prosty i komunikatywny, dostosowany dla dzieci. Posiadają one zasadniczo taką samą strukturę jak pozostałe Modlitwy Eucharystyczne, zostały jednak wzbogacone o elementy dialogu, dzięki którym dzieci mogą włączać się w modlitwę. Pierwsza z nich ukazuje Boga jako Ojca, druga mówi o Bożej Miłości, trzecia natomiast podkreśla charakter dziękczynny Eucharystii i jest przeznaczona dla dzieci starszych.
* * *
Odpowiadając na pytanie postawione w tytule: w polskim Mszale możemy znaleźć 10 Modlitw Eucharystycznych. Nie dziwmy się więc, gdy nagle w czasie Mszy św., po aklamacji: „Święty, Święty”, usłyszymy słowa inne od tych, do których już przywykliśmy. To nie dziwactwo księdza, lecz korzystanie z bogactwa modlitw Mszału Rzymskiego.