Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: rozpoczął się 29. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”

Wernisaż wystawy ikon Jadwigi Marii Kowalskiej i fotografii Zbigniewa Burdy w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” rozpoczął 29. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który odbywa się w Częstochowie w dniach 4-6 maja br.

[ TEMATY ]

Częstochowa

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Otwarcia wystaw dokonał Robert Jasiak, dyrektor Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, podkreślając rolę festiwalu w promocji kultury, szczególnie tej sakralnej. W tematykę wystaw uczestników festiwalu wprowadził Robert Sękiewicz.

Jadwiga Maria Kowalska mieszka w Częstochowie. Pisze ikony od ponad 10 lat. Brała m. in. udział w warsztatach pisania ikon pod okiem wybitnego i uznanego na całym świecie mistrza ojca Antoniego Gunina, które miały miejsce w Pracowni Św. Mikołaja w Warszawie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W rozmowie z „Niedzielą” Jadwiga Maria Kowalska podkreśliła, że tematyka jej ikon jest zróżnicowana, ale ulubionym tematem jest Matka Boża. - Pisanie ikon jest ściśle związane z życiem. Z tym, co się przeżywa, z konkretnymi problemami. Nad ikoną „Sofia. Mądrość Boża” pracowałam blisko trzy lata. Trzeba zaznaczyć, że pisanie ikon to proces duchowy. Mogę powiedzieć, że Pan Bóg prowadzi ręce. To również jakieś zmaganie się z sobą – powiedziała „Niedzieli” Jadwiga Maria Kowalska.

Uczestnicy pierwszego dnia festiwalu mogli zobaczyć również wystawę fotografii Zbigniewa Burdy, który festiwalowi „Gaude Mater” towarzyszy od 1993 r.

Wystawa zaprezentowana 4 maja w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” pokazuje fotografie z koncertów kolejnych edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater z lat 2008-2018. Na fotografiach Zbigniewa Burdy zostali pokazani tacy artyści jak m. in. Leszek Możdżer, Wojciech Kilar, Bobby McFerrin, Krzysztof Pendrecki, Adam Strug.

- Wybrałem siedemnaście zdjęć, które do mnie najbardziej przemawiały. Zanim wykonam zdjęcie danemu artyście wcześniej czytam o jego życiu, słucham jego muzyki, żeby złapać ducha, rytm. Tak, aby aparatem uchwycić taki kulminacyjny moment, który będzie można zatrzymać w kadrze. Zdjęcia opowiadają o danym artyście. To jest czas zatrzymany w kadrze. Artysta, twórca dzięki zdjęciom pozostaje w kulturze, w naszej pamięci – powiedział w rozmowie z „Niedzielą” Zbigniew Burda.

Reklama

Zbigniew Burda wielokrotnie prezentował swoje prace na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Jest autorem albumów i publikacji prasowych. Współpracuje m. in. z Ośrodkiem Promocji Kultury "Gaude Mater", Filharmonią Częstochowską, Muzeum Częstochowskim, Urzędem Miasta Częstochowy. W swoim dorobku Zbigniew Burda, obok albumów i wystaw dotyczących życia społecznego, kulturalnego i religijnego Częstochowy ma wystawy dotyczące świata muzyki jazzu m. in. „Hot Jazz Spring nad Wartą... lub jak ktoś woli... z Louisem w tle” - wystawa towarzysząca 6. Festiwalowi Jazzu Tradycyjnego w Częstochowie (2007 r.), „1. Kornet Rzeczypospolitej - 29 scen życia” - wystawa z okazji benefisu 60. urodzin kornecisty jazzowego Tadeusza E. Orgielewskiego (2008 r.), „Twarze polskiego jazzu" wystawa inaugurująca 2. Festiwal Jazzu Tradycyjnego "Swinging Golden Stream" - Janów k/Częstochowy (2009 r.). Na zdjęciach Zbigniewa Burdy są uwiecznione takie sławy jazzu jak m. in. Henryk Majewki - trębacz, którego trąbka urzekła mnie od pierwszego dźwięku, Oscar Klein - austriacki trębacz, Jerzy Duduś Matuszkiewicz - saksofonista, Wojciech Kamiński - pianista, Andrzej Dąbrowski - perkusista i wokalista jazzowy, Irena Gałązka - wokalistka, wulkan energii na scenie, Jan Ptaszyn Wróblewski. Jan Kudyk z Jazz Band Ball Orchestra, Zbigniew Konopczyński - puzonista.

Zdjęcia Zbigniewa Burdy były prezentowane również na wystawach zbiorowych w Niemczech, Włoszech. W swoich pracach Zbigniew Burda wielokrotnie podejmuje temat obecności sacrum w kulturze i muzyce.

Natomiast 5 maja w kościele ewangelicko-augsburskim uczestnicy festiwalu wysłuchają koncertu z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki zatytułowanego „Śpiewnik domowy”.

Tego samego dnia w bazylice jasnogórskiej zabrzmi koncert ze średniowiecznych zbiorów jasnogórskich. „Oficjum na Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny” wykona Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński pod batutą Michała Sławeckiego.

Reklama

Festiwal zakończy 6 maja koncert finałowy w Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana. Podczas koncertu zabrzmią: III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” op.36 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz „Angelus” Wojciech Kilara. Dzieła te wykonają: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” Janusz Siadlak (przygotowanie chóru) oraz Iwona Hossa (sopran) Adam Klocek (dyrygent).

Organizatorem festiwalu jest Ośrodek Promocji Kultury ,,Gaude Mater”, a partnerami – Miasto Częstochowa, Jasna Góra, Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana oraz Kościół Ewangelicko-Augsburski.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2019-05-04 19:15

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Gaude Mater”: koncert z okazji 500-lecia Reformacji

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Śląsk

Gaude Mater

Marian Sztajner

„Solus Christus” – Koncert z okazji 500-lecia Reformacji, zabrzmiał 2 maja wieczorem w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie, podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”.

„Solus Christus” to sakralny projekt muzyczny, który powstał na okoliczność jubileuszu 500-lecia Reformacji. Na program koncertu złożyły się m.in. dzieła Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Georga Friedricha Händla, które dopełniły również kompozycje Stanisława Hadyny – założyciela i patrona Zespołu „Śląsk” oraz opracowania muzyczne utworów sakralnych Jean Claudea Hauptmana.

CZYTAJ DALEJ

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

nabożeństwo majowe

loretańska

Majowe

nabożeństwa majowe

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

W tym miesiącu przyroda budzi się z zimowego snu do życia. Maj to miesiąc świeżych kwiatów i śpiewu ptaków. Wszystko w nim wiosenne, umajone, pachnące, czyste. Ten właśnie wiosenny miesiąc jest poświęcony Matce Bożej.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 14.): Starty

2024-05-13 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

W jaki sposób najlepiej rozpoczynać nowe sprawy? Co zrobić, kiedy życie nagle stawia przede mną niespodziewane zadania? Gdzie znajdę pomoc, jeśli boję się wyzwań i już na starcie mam ochotę się wycofać? Zapraszamy na czternasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o Maryi w kontekście początków ludzkich dróg.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję