Reklama

Galeria Wirydarz

Wystawa malarstwa Daniela de Tramecourta

Pochodzący z Lublina Daniel de Tramecourt w swoim rodzinnym mieście wystawiał ostatni raz w 1973 r. Od tego czasu z jego twórczością na co dzień mogły stykać się środowiska Warszawy, Kazimierza, Paryża i Genewy. W Lublinie sylwetkę artysty przypomniała dopiero obecna (kwiecień - maj) wystawa w Galerii Wirydarz, mieszczącej się w gmachu Lubelskiej Szkoły Wyższej im. Wł. Jagiełły.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wystawa opiera się przede wszystkim na pracach wykonanych techniką pastelu. Większość swoimi rozmiarami nie przekracza 100 x 70 cm. Wszystkie urzekają delikatnością rysunku i subtelnością przygaszonych, wpadających w ciemne tonacje barw. Jest to malarstwo przedstawiające, lecz nie stawiające sobie na celu idealnego odwzorowania. Nie jest więc realistyczne. Malowany obiekt nie jest jedynie pretekstem do stworzenia atrakcyjnej estetycznie kompozycji. Z obrazów de Tramecourta wyłaniają się kobiece ciała, martwe natury i twarze. Brak im jednak różnych szczegółów; są jakby zanurzone w innej rzeczywistości, która jest rzeczywistością naszej podświadomości. Sylwetki kobiet charakteryzują się obfitymi kształtami, artysta koncentrował się przede wszystkim na korpusie. Dłonie, stopy i twarze jakby toną w mgławicowym tle. Czasem przedstawione są w lekko tanecznym ruchu, czasem - mając przesadnie podkreśloną statyczność przybranej pozy - wydają się chcieć przykuć wzrok widza do swoich monumentalnych kształtów. W subtelnościach koloru można się rozsmakować, zatrzymując się przed martwymi naturami, które mają w bardzo dużym stopniu charakter abstrakcji. Ramy lustra, okulary, drobne przedmioty tworzą układy prostych form, w których ważne są wzajemne relacje wynikające z proporcji i intensywności barw. Niezwykle wymowną martwą naturą jest zarys krzyża, wyłaniającego się z zielonego, „gęstego” i jakby mięsistego tła. Nasuwa żywe skojarzenia z Jackiem Sienickim, zmarłym kilka lat temu artystą, znanym m.in. z obrazów o mięsistych fakturach, o tonacji oscylującej w kierunku ciemnych, głębokich barw. Do tych inspiracji Daniel de Tramecourt otwarcie się przyznaje. Interesujący jest cykl nibyportretów. Trudno w nich o identyfikację rysów twarzy, bo nie o to zresztą artyście chodziło. Raczej wyczuwa się chęć dania kompozycji estetycznej, opartej na zderzeniu dość jednolitego tła z owalnym zarysem głowy, wypełnionej interesującymi malarsko motywami. Jednocześnie portrety wydają się być malarskim opisem natury danej osoby, jakimś wyrazem jej psychiki i obrazem stanu świadomości, ukrywanym przed innymi pod maską twarzy.

Daniel de Tramecourt urodził się 4 marca 1950 r. w Lublinie. Ukończył liceum plastyczne w Lublinie, następnie odbył samodzielne studia malarskie. Posiada uprawnienia do wykonywania zawodu artysty plastyka. Większość jego prac znajduje się w Muzeum Kazimierza Dolnego oraz w zbiorach Biblioteki Głównej UMCS i Biblioteki Jagiellońskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Płock: wystawa o bohaterach Powstania Styczniowego i bitwy o Monte Cassino

2024-05-10 16:17

[ TEMATY ]

wystawa

Płock

bohaterowie

Archiwum Niedzieli Rzeszowskiej

Monte Cassino

Monte Cassino

„Nieobecni usprawiedliwieni” - to tytuł nowo otwartej wystawy w Muzeum Diecezjalnym w Płocku, dedykowanej dwóm ważnym rocznicom: 160. rocznicy Powstania Styczniowego i 80. rocznicy wielkiej bitwy o Monte Cassino. Wystawa powstała z inspiracji Stowarzyszenia Historycznego im. 11 Grupy Operacyjnej Narodowych Sił Zbrojnych.

Tytuł wystawy: „Nieobecni usprawiedliwieni”, to pomysł Barbary Piotrowskiej, wicedyrektor Muzeum Diecezjalnego w Płocku. Jej dziadek ppor. Jan Piotrowski uczestniczył w walce o Monte Cassino, będąc żołnierzem Armii Andersa. Na ekspozycji znalazły się pamiątki po podporuczniku, z prywatnego archiwum wnuczki.

CZYTAJ DALEJ

Alumni w Częstochowie złożyli przyrzeczenie wiary

2024-05-10 22:36

[ TEMATY ]

Częstochowa

MWSD

Przyrzeczenie wiary

Karol Porwich / Niedziela

Alumni złożyli przyrzeczenie wiary przed przyjęciem święceń w stopniu diakonatu w Wyższym Międzydiecezjalnym Seminarium Duchownym w Częstochowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję