Pod koniec minionego tygodnia z niepokojem spoglądaliśmy na telewizyjne ekrany, słuchaliśmy radiowych wiadomości, czytaliśmy prasowe doniesienia z Watykanu, a wszystko po to, aby jak najwięcej wiedzieć, co dzieje się z naszym Ojcem. To zainteresowanie było przeplatane nieustannymi modlitwami w nadziei, że z watykańskiego Domu nadejdą lepsze wiadomości. Spodziewaliśmy się tego, bo szturm modlitwy do Boga dotykał nieba.
W czwartek, 31 marca obiegła świat inna wiadomość, która zapewne zaniepokoiła Ojca Świętego. W Stanach Zjednoczonych umarła Terry Schaivo. Została zabita przez ludzkie prawo. Po tej śmierci zaczęła się kolejna dyskusja dotycząca eutanazji, granicy ludzkiego cierpienia. Amerykańskie władze stanowe nie miały wątpliwości: można zabijać ludzi, którzy nie mają szans na powrót do zdrowia.
Ostatnie dni Ojca Świętego przepełnione były cierpieniem. Jeden z watykańskich lekarzy powiedział: „Papież, cierpiący, jak Chrystus na krzyżu”, pokazał wszystkim, na czym polega prawdziwy sens cierpienia. Umierający Jan Paweł II okazał pogodę ducha, spokój, nadzieję wbrew wszelkiej nadziei.
Trzeba pamiętać o tej ostatniej lekcji Ojca Świętego, która ma nas nauczyć znosić cierpienia w pokorze, cichości, ufności na spotkanie z Wszechmogącym i Jego Matką.
Kurtyny wielkopostne. To nimi od V Niedzieli Wielkiego Postu aż do Triduum Paschalnego w niektórych kościołach zasłaniane są ołtarze. W całej Polsce jest ich zaledwie kilkanaście. Cztery z nich zobaczyć można w Orawce.
Powstanie pierwszych opon wielkopostnych, jak nazywane są kurtyny wielkopostne, datuje się na okres średniowiecza. – Tradycja zasłaniania ołtarzy jest bardzo stara. W czasie Wielkiego Postu mamy się umartwić, odwracając wzrok od różnych przyjemności, zwracając się ku męce Chrystusa, jednocząc się z męką Chrystusa, ponieważ nasze życie też jest pełne różnych trudności, cierpień, ale przede wszystkim chcemy odwrócić się od zła i grzechu. Dlatego, zasłania się ołtarze, aby ukryć to bogactwo, aby od tego odwrócić wzrok, aby, można tak powiedzieć, wzrok umartwić. Stąd te zasłony – mówi proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela w Orawce, ks. Wojciech Mozdyniewicz.
- Największą ciemnością na naszej drodze życia jest nienawiść. Odpowiedzią Jezusa dla nas wtedy, kiedy ta pokusa się rodzi, jest to, żebyśmy patrzyli na Niego. Jest Światło, które jest miłością - mówił kard. Grzegorz Ryś podczas liturgii stacyjnej w Łodzi.
W Aix-en-Provence we Francji otwarto proces beatyfikacyjny Maurice’a Blondela, chrześcijańskiego myśliciela i filozofa. Oficjalny dekret w tej sprawie wydał arcybiskup Aix-en-Provence Christophe Dufour.
Maurice Blondel urodził się w 1861 r. w Dijon, a zmarł w Aix-en-Provence w 1949 r. Był ojcem rodziny. Wykładał na uniwersytecie w Aix-en-Provence. Jest twórcą „filozofii działania”. Jej główne tezy zawarł w rozprawie doktorskiej „L’action”. Filozofia Blondela wzbudziła wiele kontrowersji. Katolicy zarzucali mu, że zracjonalizował chrześcijaństwo, a myśliciele laiccy, że pozbawił filozofię jej autonomii.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.