Reklama

Niedziela Małopolska

Ekumeniczny Maraton Biblijny w Krakowie

21-22 października w kościele św. Marcina, przy ul. Grodzkiej 56 w Krakowie, zapraszamy do wspólnej lektury Pisma Świętego.

[ TEMATY ]

ekumenizm

bibila

archiwum

Idea maratonu biblijnego nie dla każdego jest oczywista, niektórym sprawia też trudność ekumeniczny charakter tego wydarzenia. Na czym polega sens wspólnego wielogodzinnego czytania Pisma?

Po pierwsze, wezwanie do nieustannego czytania Biblii jest skierowane do każdego człowieka.

Po drugie, w Piśmie Świętym jest obecny sam Bóg - i to jak najbardziej realnie, a nie jedynie symbolicznie. Pisał przecież o Synu Bożym św. Jan Ewangelista, że – nim stał się On Ciałem (Człowiekiem) – był (JEST) Słowem. Zatem 24-godzinna głośna lektura Biblii to jakby adoracja Słowa. Czytając, przywołujemy Bożą Obecność dla siebie i swoich bliskich, dla Krakowa, Polski, Europy i świata.

Reklama

Po trzecie, daleko nam jeszcze do pełnej jedności, w tym do możliwości wspólnego „łamania Chleba”. Ale przecież już dzisiaj możemy „łamać się” i dzielić Bożym Słowem.

Ekumeniczna jedność stanowi warunek wiarygodnego głoszenia Ewangelii we współczesnym świecie. To dlatego w duchu wierności woli Chrystusa i dla ukazania wspólnego dziedzictwa i skarbu wszystkich Jego uczniów już po raz dziesiąty odbędzie się w Krakowie Ekumeniczny Maraton Biblijny. Słowo Boże będzie rozbrzmiewało przez 24 godziny pośród zwykłych, codziennych wydarzeń i spraw.

Lektorem podczas Maratonu może być każdy, osoba świecka lub duchowna, biskup, siostra zakonna, ksiądz, członek wspólnoty chrześcijańskiej, przedstawiciel jakiegoś środowiska, dziecko, młodzież, osoba starsza. Uczestnicy Maratonu wielokrotnie potwierdzali, m.in. we wpisach w księdze pamiątkowej, jak ważnym doświadczeniem i radością był dla nich udział w tej biblijnej inicjatywie. Dla wielu było to przeżycie niezwykle osobiste, w tekście, który przypadł im do czytania, znajdowali bowiem słowa skierowane właśnie do siebie i potrzebne im właśnie „teraz”. Odkrywali słowo Boże jako żywe i skuteczne.

Reklama

Dzięki Pismu Świętemu możemy odnaleźć swoją tożsamość, a także swoją teraźniejszość i przyszłość oraz cel. Dzięki niemu wszystko staje się jasne, a droga prosta. Lepiej rozumiemy nasze sprawy. Okazuje się bowiem, że Bóg nas nie opuszcza w żadnym życiowym doświadczeniu. Wszyscy możemy dziś doznać mocy słowa Bożego.

Zapraszamy do stołu Słowa!

2018-10-02 10:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dialog ekumeniczny i międzyreligijny w centrum wizyty kard. Ayuso Guixot w Bułgarii

2020-07-01 11:37

[ TEMATY ]

ekumenizm

źródło: vaticannews.va

Kard. Miguel Ayuso Guixot

Ożywieniu dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego służyła dobiegająca dziś końca wizyta przewodniczącego Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, kard. Miguela Ángela Ayuso Guixot w Bułgarii.

Watykański purpurat podkreślił znaczenie wkładu jaki w tej dziedzinie wnieśli ponad 1100 lat temu święci Cyryl i Metody – apostołowie Słowian. Przypomniał, że papież Franciszek podczas swojej podróży apostolskiej do Bułgarii nazwał ich „świętymi i ludźmi wielkich marzeń”, a święty Jan Paweł II ogłosił współpatronami Europy.

W minioną niedzielę, 28 czerwca przewodniczący Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego sprawował Eucharystię w katolickiej konkatedrze św. Józefa w Sofii, którą opiekują się polscy kapucyni. W homilii zachęcił tamtejszych wiernych do naśladowania przykładu świętych braci Cyryla i Metodego, aby byli świadkami światła prawdy. Zawierzył dialog między wszystkimi ludźmi dobrej woli wstawiennictwu Najświętszej Maryi Panny „czczonej tutaj jako Matka Bożej z Nesebaru - tak drogiej Janowi XXIII” – podkreślił gość z Watykanu.

Podczas swojej wizyty w Sofii kardynał Ayuso spotkał się przede wszystkim z prawosławnym patriarchą Neofitem, w sobotę 27 czerwca, w auli Świętego Synodu. W poniedziałek 29 czerwca kardynał odwiedził katedrę prawosławnej metropolii „Sweta Nedela”, a następnie pobliski Wydział Teologiczny, a w zwłaszcza Katedrę Religii w Europie, gdzie odbywają się wykłady różnych religii prowadzone przez wykładowców katolickich, muzułmańskich i żydowskich. W nuncjaturze apostolskiej kard. Miguel Ángel Ayuso Guixot spotkał się z przedstawicielami władz, natomiast we wtorek 30 czerwca z wielkim Muftim, Mustafą Hadzi, w siedzibie zwierzchnika bułgarskich muzułmanów. W nuncjaturze przyjął także trzech przedstawicieli Aliansu Protestanckiego. Następnie kardynał odwiedził synagogę w Sofii, gdzie powitali go Sofia Cohen, szefowa społeczności żydowskiej w Bułgarii, oraz Aleksander Oscar, prezes stowarzyszenia Shalom, które zrzesza Żydów mieszkających w Bułgarii.

CZYTAJ DALEJ

„Weźcie na siebie moje jarzmo”

2020-06-30 10:09

Niedziela Ogólnopolska 27/2020, str. V

Adobe.Stock.pl

W zakończeniu dzisiejszej perykopy ewangelicznej Jezus dwukrotnie odwołuje się do obrazu „jarzma” (greckie zygos). W znaczeniu dosłownym chodzi o część uprzęży, służącą do sprzęgania zwierząt pociągowych przy pługu lub wozie. Najprostsze jarzmo składało się z drewnianej poprzeczki, zaopatrzonej w skórzane pętle lub drewniane pręty, które zakładano wokół szyi zwierząt (por. Jr 27, 2). Poprzeczka była przymocowana do dyszla, który pomagał zwierzętom ciągnąć ładunek czy też orać rolę. Tym samym terminem określano wagę, złożoną z belki pionowej i poprzeczki z szalami. Te proste narzędzia przypominały uczniom Jezusa kształt krzyża.

W liturgii Wielkiego Tygodnia śpiewamy do dziś starożytny hymn, nawiązując do symboliki krzyża: „Ramiona drzewa szczęśliwe dźwigają okup wszechświata; szalami wagi się stając, wydarły zdobycz otchłani”. To złowieszcze narzędzie kaźni wprowadzili Rzymianie na terenach okupowanych, aby odstraszało od wszelkiej formy buntu wobec nowej władzy. Biblijne „jarzmo” kojarzy się więc nieuchronnie z „ujarzmieniem”. Jeremiasz obnosił jarzmo jako symbol swojego orędzia, że król Judy winien poddać się Babilończykom (por. Jr 27-28). Kiedy lud Izraela rozważał, czy przyjąć Roboama jako króla, zwrócił się do niego z prośbą, by ulżył ciężkiemu jarzmu pańszczyzny nałożonej przez jego ojca, Salomona (por. 1 Krl 12).

Jarzmem mogą być także inne brzemiona lub odpowiedzialność, a zwłaszcza grzech (por. Lm 1, 14) i zniewolenie (por. Syr 33, 27). W znaczeniu pozytywnym jarzmo w Biblii może oznaczać służbę Bogu (por. Lm 3, 27) i posłuszeństwo Prawu (por. Dz 15, 10). Jezus jako cieśla z Nazaretu zachęca słuchaczy do przyjęcia Jego jarzma. W odróżnieniu od ciężkiego jarzma okupacji rzymskiej jest ono „lekkie”. W odróżnieniu od jarzma Tory, czyli uciążliwych nakazów faryzejskich, jest ono „słodkie”. Użyty tu grecki termin chrestos oznacza pierwotnie uprząż dobrze dopasowaną, która nie obciera skóry, lecz pomaga zwierzętom w wykonywaniu zadań. Takie pokaleczone zwierzę nie nadawało się na żertwę ofiarną (por. Lb 19, 2; Pwt 21, 3).

Jakby dla ilustracji Jezusowej zachęty Ewangelista na krzyżowej drodze Jezusa ukazuje Szymona z Cyreny, którego „przymusili, żeby niósł krzyż Jego” (Mt 27, 32). Początkowo czyni to z niechęcią i odrazą. Kiedy jednak dociera do niego, Kim jest skazaniec, przymus zamienia się w świadomą służbę. Uwierająca wcześniej belka krzyża czyni go „współpracownikiem Boga” (por. 1 Kor 3, 9). Do tego właśnie zachęca nas Jezus w usłyszanych dziś słowach: „Weźcie na siebie moje jarzmo i uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokornego serca, a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych”. Przyjęty dobrowolnie „krzyż Pański” stanie się wkrótce źródłem mocy i męstwa.

CZYTAJ DALEJ

Taizé: przygotowano program online dla rodzin

2020-07-16 18:20

[ TEMATY ]

Taize

janeb13/pixabay.com

Wspólnota z Taizé w tym roku po raz pierwszy przygotowała program dla rodzin w wersji online. Jest on adresowany do tych rodzin, które nie będą mogły w tym roku przyjechać do Taizé z powodu pandemii, a także do wszystkich rodzin, które zechcą skorzystać z tej propozycji. Został ułożony z myślą o rodzicach i dzieciach.

Program ma układ tygodniowy i jest podzielony na sześć dni. Każdy z nich ma inny temat i propozycje, które zajmują około półtorej godziny. Obejmuje on piosenkę na rozpoczęcie dnia, kącik teatralny - film wprowadzający temat dnia oraz wymianę myśli. Rozmowę można zakończyć wspólną modlitwą. Wspólnota z Taizé zachęca, by dostosować zaproponowane zajęcia do konkretnej sytuacji rodzinnej oraz by zaprosić znajome rodziny do wspólnego udziału.

Szczegóły na stronie: https://www.taize.fr/pl_article28378.html.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję