Reklama

On cię prowadził przez pustynię wielką i straszną

Niedziela kielecka 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangelia czytana w pierwszą niedzielę czterdziestodniowego postu ukazuje kuszenie Jezusa. Opowiadanie o tym niezwykłym doświadczeniu Jezusa sąsiaduje z poprzedzającym go fragmentem mówiącym o Jego chrzcie. To przejście od objawienia tajemnicy umiłowanego Syna Bożego podczas inauguracji publicznej posługi do najgłębszego upokorzenia, jakim było kuszenie, jest bardzo gwałtowne. Jezus, drugi Adam, który przyszedł po to, aby naprawić ruinę spowodowaną przez pierwszego Adama, spotyka władcę ciemności, tak jak spotkał go na początku tamten Adam - reprezentant wszystkich ludzi.
Co to znaczy, że Jezus był kuszony? Nie chodzi o to, że nęciły Go - tak jak nęcą każdego innego człowieka - pokusy i pożądliwości. Jezus idzie na pustynię nie z jakiegoś własnego, ludzkiego impulsu; zostaje tam wyprowadzony przez Ducha, który zstąpił na Niego właśnie podczas chrztu. To wszystko, co ma miejsce na pustyni, jest włączone w Boży plan, który odnosi się do naszego zbawienia. Kuszenie Jezusa to próba ze względu na nas, potrzebna po to, aby mógł „przyjść z pomocą tym, którzy jej podlegają” (Hbr 2,18). Pierwszy Adam kuszony upada. Drugi Adam wchodzi na arenę kuszenia, aby wykazać swoją wyższość nad pierwszym: „Nie takiego bowiem mamy arcykapłana, który by nie mógł współczuć naszym słabościom, lecz poddanego próbie pod każdym względem [jak my] - z wyjątkiem grzechu” (Hbr 4,15).
Pierwsza pokusa: „Jeśli jesteś Synem Bożym, powiedz, żeby te kamienie stały się chlebem” (Mt 4,3) miała zrodzić w duszy Jezusa nieufność wobec Boga, wobec Jego opatrzności i sprowokować Go do dokonania cudownego znaku w chwili głodu. Odpędzając tę pokusę słowami Pisma: „Nie samym chlebem żyje człowiek, ale każdym słowem, które pochodzi z ust Bożych” (Mt 4,4), Jezus nie podkreśla przeciwstawienia pomiędzy pokarmem materialnym a duchowym, co raczej pomiędzy pokarmem zwyczajnym, czyli chlebem a pokarmem, który Bóg dawał w sposób niezwykły, tak jak mannę na pustyni. Jezus dokonując cudownego znaku dla samego siebie wpadłby w ten sam grzech, który popełnili Izraelici na pustyni wątpiąc w opiekę Boga. Jezus nie uważa, aby to, kim jest, pozwalało Mu szukać pomocy Boga na nadzwyczajnej, spektakularnej drodze.
Druga pokusa ma miejsce na szczycie narożnika świątyni. Chodzi tu jednak najprawdopodobniej o szczyt królewskiego krużganku Heroda zawieszonego nad wąwozem doliny Cedronu. Józef Flawiusz pisze, że krużganek miał tak olbrzymią wysokość, iż jeśli ktoś z jego szczytu spojrzał w dół, doznawał zawrotu głowy, gdyż wzrokiem nie sięgał dna niezmierzonej przepaści (Antiquitates Iudaicae 15,11,4). Pokusa druga: „Jeśli jesteś Synem Bożym, rzuć się w dół” (Mt 4, 6) jest przeciwstawna do pierwszej. Tam chodziło o brak zaufania do Boga; w tej pokusie dochodzi do głosu zarozumiałość. Jeśli Bóg opiekował się swoim narodem, to przecież tym bardziej - mówi kusieciel - ocali swojego Syna, aby skacząc z narożnika nic złego sobie nie zrobił. Jezus odpiera pokusę przywołując wersety Pisma. Wie, że Ojciec gwarantuje Mu swoją opiekę i dlatego tym bardziej nie może nadużyć żadnych swoich praw ani przywilejów.
Pokusa trzecia ma miejsce na wysokiej górze. Oczywiście nie ma takiej góry, z której można byłoby obejrzeć wszystkie królestwa świata, ale Jezus ma w jednej chwili przed oczami cały świat, który jawi się przed nim jak fatamorgana przed umęczonym podróżnikiem na pustyni. Szatan chce Mu podarować wszystko za cenę jednego pokłonu: „Dam Ci to wszystko...” (Mt 4,9). Mówiąc to jakby ma rację, bo przecież sam Jezus nazwie go kiedyś władcą tego świata (J 12,31; 14,30; 16,11). Tym razem kusiciel nie cytuje Pisma Świętego, nie może znaleźć żadnego słowa na potwierdzenie swych roszczeń. Jezus odpędza go z całą siłą przywołując po raz trzeci werset z Powtórzonego Prawa. Wie, że otrzyma to wszystko, ale nie w ten sposób. To Ojciec da Mu władzę nad wszystkim. I tak oto kusiciel po raz pierwszy ponosi całkowitą klęskę. Przyszedł na pustynię, aby skłonić do upadku drugiego Adama, tak jak uczynił to w ogrodzie Eden, ale tym razem musiał się wycofać.
Pokusy wrócą jeszcze w innych chwilach życia Jezusa. Kiedy pierwszy raz zapowie swoją mękę, szatan przemówi do Niego słowami samego Piotra: „Panie, niech Cię Bóg broni! Nie przyjdzie to nigdy na Ciebie” (Mt 16,22), a gdy będzie umierał na krzyżu - głosem wiszącego obok towarzysza śmierci: „Czyż ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas” (Łk 23,39). Jezus zwycięży wszystkie pokusy, nie uczyni żadnego spektakularnego znaku, aby w ten sposób zbawić świat, łatwiej pociągnąć za sobą tłumy, pociągnąć ludzi do wiary. Po co więc Jezus był kuszony? Był kuszony ze względu na nas. Jego kuszenie jest naszym kuszeniem. Dziś także kusiciel mówi: takie są reguły życia, tak funkcjonuje świat, pomyśl przede wszystkim o sobie. I my myślimy, że lepiej byłoby, gdyby można było powiedzieć tak: uwierz w Jezusa, a nie będziesz głodny, nie będziesz bezrobotny, będziesz miał dużo pieniędzy; uwierz w Jezusa, a nigdy nie umrzesz. I my wolelibyśmy zbawiciela potężnego, mesjasza sukcesu, zwycięzcę - nie zaś cierpiącego, głodnego, znużonego, ukrzyżowanego jak złoczyńca. I my wolelibyśmy Boga, który byłby bardziej aktywny w tym świecie, mniej nieśmiały wobec jego wielkich problemów, wojen, dzieci umierających z głodu... Nie ufamy Bogu, chcemy prędkich i łatwych rozwiązań; chcemy być ważniejsi niż inni, chcemy innymi rządzić, niż raczej służyć. Nasza wolność polega na tym, że odczuwamy pokusę pójścia własną drogą, niżeli drogą Bożą. Dlatego musimy prosić Boga o to, abyśmy w sytuacji tego rodzaju pokus byli bardziej ufni i bardziej cierpliwi. Dlatego w Wielkim Poście razem z Jezusem mamy się wybrać duchowo na pustynię. On nas poprowadzi przez pustynię wielką i straszną, chcąc nas utrapić i wypróbować, aby nam w przyszłości wyświadczyć dobro (por. Pwt 8,15). Na pustyni są jeszcze świeże ślady Chrystusa. On sam przez nią przeszedł i czeka na nas po drugiej stronie, aby z nami świętować Paschę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Słowo abp. Adriana Galbasa SAC do diecezjan w związku z nominacją biskupią

2024-04-23 12:39

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Karol Porwich/Niedziela

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Nasze modlitwy o wybór Biskupa przyniosły piękny owoc. Bp Artur nie jest tchórzem i na pewno nie będzie uciekał od spraw trudnych - pisze abp Adrian Galbas.

CZYTAJ DALEJ

Bóg pragnie naszego zbawienia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 12, 44-50.

Środa, 24 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Wierność i miłość braterska dają moc wspólnocie

2024-04-23 13:00

Marzena Cyfert

Rejonowe spotkanie presynodalne w katedrze wrocławskiej

Rejonowe spotkanie presynodalne w katedrze wrocławskiej

Ostatnie rejonowe spotkanie presynodalne dla rejonów Wrocław-Katedra i Wrocław-Sępolno odbyło się w katedrze wrocławskiej. Katechezę na temat Listu do Kościoła w Filadelfii wygłosił ks. Adam Łuźniak.

Na początku nakreślił kontekst rozważanego listu. Niewielkie, lecz bogate miasteczko Filadelfia zbudowane zostało na przełęczy, która stanowiła bramę do głębi półwyspu. Było również bramą i punktem odniesienia dla hellenizacji znajdujących się dalej terenów. Mieszkańcy Filadelfii mieli więc poczucie, że są bramą i mają misję wobec tych, którzy mieszkają dalej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję