Reklama

Muzeum Archidiecezjalne Sztuki Religijnej w Lublinie

Malarstwo Renaty Mireckiej

Niedziela lubelska 35/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

8 sierpnia br. w Muzeum Archidiecezjalnym Sztuki Religijnej w Lublinie otwarto wernisaż Renaty Mireckiej. Wystawa pt. Różniebędzie, została dedykowana mężowi Autorki, „bez którego wsparcia i inspiracji nigdy nie zdobyłaby się na odwagę rozpoczęcia drogi artystycznej”. Artystka, dziękując za możliwość zorganizowania wystawy „w miejscu, o którym marzyłby niejeden artysta”, podkreśliła radość z obecności licznie przybyłych na wernisaż przyjaciół i bliskich jej osób. „Jest to dla mnie bardzo ważne, że jesteście teraz ze mną i nie spodziewałam się, że tyle osób obchodzę ja i to, co robię. To daje mi wiele wiary” - mówiła Renata Mirecka. Otwierając wystawę, ks. prof. Alfred Wierzbicki, dyrektor Muzeum, podkreślił, że „samotność tworzenia i konfrontacja z publicznością” wyznacza naturalny rytm w życiu każdego artysty.
Wystawa prezentowana w Lublinie jest pierwszą samodzielną wystawą malarstwa Renaty Mireckiej, na którą składają się prace powstałe w latach 2002- -2004. W jej obrazach można zauważyć główny cel malarzy impresjonistów, którym jest oddanie za pomocą środków malarskich wszelkich zmienności dostrzeganych wokół siebie, maksymalne zbliżenie do natury i subiektywne utrwalanie zjawisk jednostkowych. Główne tematy prac Mireckiej, pejzaż i martwa natura, zostały namalowane tak, jak były dostrzeżone przez artystkę w danej chwili respektując zamgloną warstwę powietrza, poruszoną taflę wody i eliminując zarówno koloryt lokalny, jak też czerń cienia. Z pejzaży, które zainspirowały Artystkę w czasie pobytu na Roztoczu, emanuje spokojna, osobista refleksja. W prezentowanych widokach natury można dostrzec jej niestałość, wynikającą w znacznej mierze z wpływu na krajobraz światła słonecznego, powodującego zmiany barwne w obrębie poszczególnych elementów pejzażu. Prace są pewnego rodzaju szkicami natury, przejawiającymi się w swobodnym ruchu pędzla, braku wyraźnych konturów i wszelkich szczegółów oraz swego rodzaju przypadkową kompozycją, wynikającą z chęci jak najpełniejszego uchwycenia natury i jak najsprawniejszego oddania jej zmienności. Łagodna, przyjemna i jasna kolorystyka prac jest efektem zainteresowania światłem słonecznym. Jeden z obrazów, przedstawiający dwoje dzieci, jest impresjonistyczną próbą oddania ruchu, dynamiki oraz zatrzymania chwili w na pozór przypadkowym od strony kompozycyjnej widoku.
Wystawę malarstwa Renaty Mireckiej można oglądać do 8 września br. w Galerii Sztuki Współczesnej w Wieży Trynitarskiej Muzeum Archidiecezjalnego Sztuki Religijnej w Lublinie codziennie w godz. 10.00-17.00. W sezonie letnim (od 25 marca do 15 listopada) w ostatnią niedzielę miesiąca - wstęp wolny.

Renata Mirecka, ur. w 1966 r. w Biłgoraju, absolwentka Kolegium Mody ASP w Łodzi, uzyskała dyplom z projektowania biżuterii w 2003 r. w pracowni prof. Andrzeja Szadkowskiego. Obecnie studiuje na Wydziale Tkaniny i Ubioru w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dotychczasowe prace artystki były prezentowane na wystawach: Autoportret, Legnica 2001 - Naszyjnik D. N. A.; Wystawie Prac Studentów na 8. Targach Biżuterii i Bursztynu „Amberif 2001” w Gdańsku, gdzie została wyróżniona za pracę Złoty ul w konkursie Złoto i złoto Północy oraz na Wystawie Prac Studentów w Galerii ASP w Łodzi w 2003 r. - Dziadek do orzechów, a także na wystawie poplenerowej w Ośrodku Dresso w Sulejowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jej imię znaczy mądrość

[ TEMATY ]

św. Zofia

pl.wikipedia.org

Patronką dnia (15 maja) jest św. Zofia, wdowa, męczennica.

Greckie imię Zofia znaczy tyle, co „mądrość”. Posiadamy wiele żywotów św. Zofii w różnych językach, co świadczy, jak bardzo kult jej był powszechny. Są to jednak żywoty bardzo późne, pochodzące z wieków VII i VIII i podają nieraz tak sprzeczne informacje, że trudno z nich coś konkretnego wydobyć. Według tych tekstów Zofia miała mieszkać w Rzymie w II w. za czasów Hadriana I. Była wdową i miała trzy córki.

CZYTAJ DALEJ

Patronka dnia - św. Małgorzata z Cortony

[ TEMATY ]

Św. Małgorzata z Cortony

pl.wikipedia.org

Małgorzata z Kortony

Małgorzata z Kortony

W historii św. Małgorzaty występuje wiele elementów z baśni lub fabularnego filmu. Piękna dziewczyna, książęcy zamek, macocha, które nie toleruje przybranej córki, kochanek, który umiera w tajemniczy sposób, a na końcu oczywiście szczęśliwe zakończenie- nawrócenie, które doprowadzi Ją do świętości.

W 1247 r. na świat przychodzi Małgorzata, w wieku 8 lat zostaje osierocona przez matkę, a ojciec żeni się ponownie. Zazdrosna macocha nie toleruje dziewczynki, co objawia się w uprzykrzaniu jej życia. Młoda Małgorzata szuka wolności, w wieku 18 lat zakochuje się w Arseniuszu z Montepulciano, z którym ucieka, myśląc, że ich uczucie zakończy się małżeństwem. Niestety nigdy do tego nie doszło, po mimo przyjścia na świat ich dziecka, gdyż szlachecka rodzina nie zgadza się na ich związek. Małgorzata próbuje wtopić się w życie rodziny swojego ukochanego, hojnie pomagając ubogim.

CZYTAJ DALEJ

Pianiści z całego świata zagrają w Kłodzku

2024-05-15 16:35

stevepb/pixabay.com

Fani muzyki klasycznej będą zachwyceni rozpoczynającym się XXVI Kłodzkim Konkursem Pianistycznym, który po raz pierwszy będzie miał rangę międzynarodową i dlatego będzie to też - I International Kłodzko Piano Competition. Klasyka łączy się z nowoczesnością, bo utwory muzyczne będą do słuchania zarówno stacjonarnie jak i online.

Ten międzynarodowy konkurs pianistyczny odbędzie się w 17-18 maja 2024 roku. Konkurs odbywać się będzie na dwóch płaszczyznach – stacjonarnej na Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Fryderyka Chopina w Kłodzku oraz online.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję