Na najnowszą książkę ks. prof. Tadeusza Guza, kierownika Katedry Filozofii Prawa na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, złożyły się wykłady wygłoszone w ostatnich latach na macierzystej uczelni oraz na
warszawskim Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W dwóch pierwszych rozdziałach Autor wyjaśnia, czym jest zasada niesprzeczności według filozofii Arystotelesa w porównaniu z jej negacją w absolutnym
idealizmie Hegla oraz prezentuje negatywną próbę pogodzenia filozofii bytu św. Tomasza z Akwinu z egzystencjalizmem Martina Heideggera, dokonaną przez Gustawa Siewertha.
Tytuł mógłby sugerować, że jest to publikacja wyłącznie dla specjalistów, ale czytelnika Niedzieli Lubelskiej na pewno zainteresują dwa rozdziały: O filozofii religii wg Karola Marksa oraz Kilka uwag
o Nowej Lewicy. Są napisane z chłodnym obiektywizmem, bez emocjonalnego zaangażowania w ideologię. Marks odrzuca Boga jako Stwórcę i Zbawiciela, uważa, że religia musi być przezwyciężona jako „nieprawdziwy
i uboczny produkt w procesie samostwarzania się materii i całej przyrody, dzięki której człowiek żyje. Nie istnieją niebo ani piekło”. Jeszcze ciekawsze jest stwierdzenie, że nie istnieje prawo
naturalne. Według Marksa prawo jest „wyrażeniem” stosunków społecznych, wypływających z materialnych stosunków produkcyjnych, czyli musi się zmieniać w zależności od potrzeb. Jakże wiele mieliśmy
tego przykładów w naszej najnowszej historii. Po lekturze będziemy wiedzieli, dlaczego ideologia marksistowska miała tak wielki wpływ na nasze życie, skąd brały się drobne życiowe uciążliwości i wielkie
dramaty wielu naszych rodaków. Na marksistowskej klasyce wyrosła w 20. latach XX w. Nowa Lewica. Interesująca jest dokonana przez Autora prezentacja kim byli jej twórcy. Ich poglądy obciążone są tragicznymi
doświadczeniami narodowego socjalizmu i stalinowskiego komunizmu. Neomarksiści krytykują wszystko: religię, kulturę, naukę, prawo, moralność, małżeństwo, rodzinę, naród, państwo, a także technikę i przemysł.
Świat zmierza ku nieuchronnemu rozpadowi. Gdy zapoznamy się z poglądami przedstawicieli Nowej Lewicy, dowiemy się dlaczego dla wielu ludzi tak ważne są doczesne przyjemności i „użycie życia”.
To mimo wszystko zaskakujące odkrycie, którego Czytelnik dokonuje dopiero na końcu książki.
Ks. Tadeusz Guz, Refleksje nad filozofią niemiecką, Wydawnictwo „Polihymnia”, Lublin 2004
„Święci ekumeniczni”, ostatni święci dołączeni do kanonu rzymskiego – pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 26 września wspominamy św. Kosmę i św. Damiana, męczenników. Prawdopodobnie byli bliźniakami. Urodzili się w drugiej połowie III wieku, zmarli w 303 roku w Cyrze na terenie obecnej Turcji. Ich relikwie znajdują się w Rzymie w kościele im poświęconym. Są patronami lekarzy, pielęgniarek, farmaceutów oraz chorych.
Według różnych tradycji, św. Kosma i św. Damian mieli być bliźniakami, urodzonymi na Bliskim Wschodzie. Jako lekarze doskonalili swoje umiejętności w różnych miastach Cesarstwa Rzymskiego. Po przyjęciu wiary chrześcijańskiej w radykalny sposób zaczęli wypełniać Chrystusową zachętę: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych i wypędzajcie złe duchy! Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie! Nie zdobywajcie złota ani srebra, ani miedzi do swych trzosów” (Mt 10,8-9). Za swoją pracę nie pobierali więc żadnego wynagrodzenia. Takich jak oni, nazywano wówczas „anargytami”, od greckiego słowa anárgyroi, czyli „wrogowie pieniądza”, albo „ci, którzy nie przyjmują srebra”. Dla biednych, pozbawionych w tamtym czasie jakiejkolwiek opieki medycznej, byli jak dar z nieba.
Młodzież przy pomniku upamiętniającym ofiary Stalagu IIIB Amtitz w Gębicach k. Gubina
W ramach lekcji historii regionalnej, nauczyciele z gubińskich średnich szkół zaprosili swoich uczniów z klas trzecich do udziału w grze terenowej poświęconej pobytowi św. Maksymiliana Marii Kolbe w dawnym obozie w Gębicach.
- Gra terenowa Maksymilian Misja 47 o długości 4-5 km ze Stargardu Gubińskiego do Gębic została przygotowana rok temu dla pielgrzymów indywidualnych i grupowych, ale także z myślą o szkołach – wyjaśnia ks. Piotr Wadowski. - W tym roku w ramach lekcji historii regionalnej, nauczyciele z gubińskich średnich szkół zaprosili swoich uczniów z klas III do udziału w grze terenowej poświęconej pobytowi św. Maksymiliana Marii Kolbe w obozie w Gębicach. Wyjątkowo tę grę poprzedził mój 45-minutowy wykład w szkole na temat o. Maksymiliana, by uczniowie mogli bardziej świadomie przeżyć to wydarzenie. Dotychczas poprowadziłem kilkanaście mniejszych grup pielgrzymkowych, ale pierwszych raz poproszony zostałem w przypadku uczniów.
Jedni przyznają, że przyjechali jak na wycieczkę, wyjadą jak pielgrzymi, drudzy z kolei mają wyraźne motywy i cieszą się, że są razem, bo „łączy ich wiara”. Są też i ci poszukujący; relacji, sensu, odpowiedzi „co dalej”. To maturzyści, którzy dziś przyjechali na Jasną Górę: z diec. toruńskiej i arch. białostockiej. Młodzi z Białostocczyzny i ich duszpasterze w modlitwie i pamięci szczególnie oddają Bogu rówieśników, którzy zginęli 20 lat temu w wypadku pod Jeżewem w drodze do Częstochowy.
Ks. Tomasz Łapiak, który teraz jest koordynatorem pielgrzymki, 20 lat temu był uczniem liceum, w którym uczyło się 9 maturzystów, którzy zginęli. Przyznaje, że to wydarzenie zawsze jest w jego pamięci, a każda rocznica bolesna. Pamięta nawet jaka była wówczas pogoda; było pochmurnie, padało, była mżawka. - Zawsze ta pielgrzymka sprawia, że powracają te wspomnienia. Ale też pomimo tego, że po ludzku jest to trudno zrozumieć, jednak wierzymy, że ci maturzyści zdali już ten najważniejszy egzamin życiowy, czyli egzamin z miłości i mogą doświadczyć spełnienia się obietnic Jezusa. Mogą żyć po prostu w inny sposób, już pełnią życia - mówił ks. Łapiak.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.