Reklama

Kultura

Chopin i muzyka perska na Festiwalu „Gaude Mater”

Muzyka Fryderyka Chopina oraz muzyka z tradycji perskiej znalazły się w programie kolejnego dnia Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który potrwa w Częstochowie do 7 maja.

[ TEMATY ]

muzyka

Gaude Mater

Marian Sztajner

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wieczorem 4 maja w bazylice jasnogórskiej odbył się koncert Chopin– sacrum-profanum.

Wybitni artyści: Piotr Paleczny – fortepian, Konrad Skolarski – fortepian oraz Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, pod dyrekcją Agnieszka Duczmal i Anna Duczmal-Mróz wykonali II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 i I Koncert fortepianowy e-moll op. 11

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Małgorzata Nowak, dyrektor Festiwalu przed rozpoczęciem koncertu podkreśliła, że „muzyka Chopina dotyka ludzkiego serca, sięga tam gdzie jest prawda, miłość i piękno” - Swoją muzykę Chopin pisał sercem i słucha się jej sercem. Dla Chopina fortepian był jak konfesjonał, powiernik. To jemu Chopin powierzał swoje radości, smutki. Zwierzał mu się – mówiła Małgorzata Nowak.

Piotr Paleczny należy do grona najwybitniejszych pianistów polskich. Laureat pięciu międzynarodowych konkursów pianistycznych. Koncertował m. in. w słynnych salach jak Carnegie Hall, Avery Fisher Hall, Alice Tully Hall oraz w Sali Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku, Orchestra Hall w Chicago, Suntory Hall w Tokio, Berliner Philharmonie, Gewandhaus w Lipsku, Teatro Colon w Buenos Aires, Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Royal Festival Hall w Londynie, Festspielhaus w Salzburgu.

Konrad Skolarski urodził się w 1980 roku w rodzinie muzyków. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 4 lat pod kierunkiem prof. Marka Mizery. Jako młody wirtuoz wielokrotnie występował w Filharmonii Narodowej podczas niedzielnych koncertów dla młodzieży. W latach 1995–1998 uczył się pod kierunkiem Janusza Olejniczaka. W latach 1998–2005 był uczniem rosyjskiej pianistki, prof. Olgi Rusiny. W 2001 roku zajął I miejsce na III Międzynarodowym Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Hiszpanii (Huesca).

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. W dorobku artystycznym Zespołu znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha w opracowaniu J. Kofflera na orkiestrę kameralną. Orkiestra współpracowała z zagranicznymi radiofoniami, m.in: niemieckimi NDR, WDR, SFB oraz BBC w Londynie, CBC w Montrealu i radiofonią meksykańską, dla których nagrywała przede wszystkim muzykę polską. W swoim dorobku Orkiestra posiada ponad 51 wydawnictw płytowych. Prowadzi działalność koncertową w większości krajów europejskich oraz w USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie, Tajwanie i Japonii, współpracując często ze światowej sławy solistami, takimi jak: Maurice André, Martha Argerich, Patric Gallois, Steven Isserlis, Gary Karr, Kevin Kenner, Mischa Maisky, Jeremy Menuhin, Igor Oistrakh, Michala Petri, Ivo Pogorelić, Alexandre Rabinovitch, Vadim Repin, Grigory Sokolov, Guy Touvron, Henryk Szeryng oraz czołowymi solistami polskimi. Od 2009 roku drugim dyrygentem Orkiestry jest Anna Duczmal-Mróz.

Reklama

Jak czytamy w programie Festiwalu Agnieszka Duczmal najsłynniejsza polska dyrygentka, która prowadzi koncerty z orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą. Jako pierwsza kobieta dyrygent wystąpiła na scenie mediolańskiego Teatro alla Scala. Do chwili obecnej wraz z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus nagrała 50 płyt, a dla Polskiego Radia ponad 10000 minut muzyki.

Również późnym wieczorem, 4 maja, w kościele pw. św. Jakuba Ap. w Częstochowie wystąpili: Maryam Akhondy i Zespół Banu (Iran). Artyści wykonali muzykę z tradycji perskiej.

Otwierając koncert Magdalena Winkler podkreśliła, że „każdy naród jest przywiązany do własnej wiary i religii”. Przypomniała, że od samego początku Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” łączył ze sobą muzykę trzech wielkich religii monoteistycznych: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu.

„Wiara objawia się nie tylko w modlitwie, ale także w poezji, pieśniach i tańcu” – dodała Magdalena Winkler.

Zespół wokalny Banu prezentuje tradycyjne perskie pieśni, śpiewane przez kobiety przy pracy, na ślubach, jako kołysanki, pieśni rytualne, żałobne i religijne. W repertuarze Zespołu można odnaleźć wiele muzycznych inspiracji, m.in. wywodzących się z Południowego Iranu, wybrzeża nad Zatoką Perską.

2017-05-05 07:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na Festiwalu „Gaude Mater” zabrzmiały pieśni Stanisława Moniuszko

[ TEMATY ]

Częstochowa

festiwal

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

W ramach 29. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, dokładnie w 200. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki, wielkiego polskiego kompozytora, 5 maja w kościele ewangelicko-augsburskim w Częstochowie odbył się koncert zatytułowany „Śpiewnik domowy”.

Uczestnicy koncertu wysłuchali pieśni: Dziad i baba; Piosnka żołnierza; Dalibógże, powiem mamie; Niech się panie stroją w pasy; Moje bogactwa; Krakowiaczek; Nawrócona; Znasz-li ten kraj; Gdzieś uleciał, mój aniele; O Zosi sierocie; Kozak; Prząśniczka; Dwie zorze.

CZYTAJ DALEJ

Bolesna Królowa Polski. 174. rocznica objawień Matki Bożej Licheńskiej

2024-04-30 20:50

[ TEMATY ]

Licheń

Sanktuarium M.B. w Licheniu

Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Temu właśnie człowiekowi objawiła się trzykrotnie Matka Boża ze znanego mu grąblińskiego wizerunku.

MARYJA I PASTERZ MIKOŁAJ

<...> Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Znający go osobiście literat Julian Wieniawski tak pisał o nim: „Był to człowiek wielkiej zacności i dziwnej u chłopów słodyczy. Bieluchny jak gołąb, pamiętał dawne przedrewolucyjne czasy. Pamiętał parę generacji dziedziców i rodowody niemal wszystkich chłopskich rodzin we wsi. Żył pobożnie i przykładnie, od karczmy stronił, w plotki się nie bawił, przeciwnie – siał dookoła siebie zgodę, spokój i miłość bliźniego”.

CZYTAJ DALEJ

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone i sprofanowne konsekrowane hostie

2024-05-02 12:47

[ TEMATY ]

profanacja

Karol Porwich

W kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bytomiu-Szombierkach doszło do profanacji Najświętszego Sakramentu. Policja przekazała w czwartek, że poszukuje sprawców kradzieży z włamaniem.

Rzecznik diecezji gliwickiej ks. Krystian Piechaczek powiedział, że w nocy z poniedziałku na wtorek nieznani sprawcy rozbili taberankulum, z którego zabrali cyboria (pojemniki na Najświętszy Sakrament), małą monstrancję oraz relikwiarz św. Faustyny. W kościele i poza nim znaleziono rozrzucone i sprofanowne konsekrowane hostie. Skradziono także ekran, na którym wyświetlane były pieśni religijne podczas nabożeństw. Parafia nie oszacowała jeszcze strat.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję