Reklama

Święconka i inne tradycje wielkanocne

Niedziela toruńska 15/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Błogosławieństwo pokarmów, zwane powszechnie święconką lub święconym, sięga korzeniami VIII w., a w Polsce XIV w. Początkowo święcono tylko chlebowego baranka. Potem kolejno dodawano do tego obrzędu: ser, masło, ryby, olej, wino, jajko i inne pokarmy. Należy pamiętać, że dobór potraw nie był przypadkowy. Każdy pokarm symbolizował jakieś chrześcijańskie treści. Zmieniał się też ich zestaw, aż ostatecznie w okresie romantyzmu został ograniczony do siedmiu.
Chleb, jako podstawowy pokarm, przypominał chrześcijanom Ciało Chrystusa. Dlatego sporządzano specjalnie wypieczony wielkanocny chlebek zwany „paską”. Drugim święconym pokarmem były i są jajka. Zwyczaj ten przyszedł do Polski z Niemiec, a wywodzi się z dawnego zakazu spożywania jaj w czasie Wielkiego Postu. Jajka symbolizują zwycięstwo Chrystusa nad śmiercią. Kolejnym święconym pokarmem jest sól. Bez niej nie ma życia. Jej to dawniej przypisywano moc odstraszania zła, a potem siłę oczyszczania oraz to, co stanowi sedno istnienia i prawdy. Pan Jezus w Kazaniu na Górze mówi o swoich uczniach jako o „soli ziemi”. Do koszyka wielkanocnego wkładano także wędlinę, która była zawsze wyrazem ludzkiego dostatku. Warto pamiętać, że ze względu na wyjątkową biedę wkładano do koszyka tylko plasterek szynki, ale już od XIX w. słynną polską kiełbasę. Wśród święconych pokarmów nie mogło zabraknąć sera, który rozumiano jako znak swoistej przyjaźni między człowiekiem a światem przyrody, wkładano również chrzan - symbol wszelkiej siły fizycznej i duchowej, potem dokładano do koszyka ciasta, a szczególnie wielkanocne baby.
Przygotowując święconkę, nie wolno było zapomnieć o samym koszyku zrobionym z wikliny, słomy lub sosnowych łupków. Musiał on być wyścielony białą serwetką z koronkami i przyozdobiony bukszpanem, aby w ten sposób podkreślić radość płynącą z Wielkanocy. Pokarmy święcono w Wielką Sobotę w kościele lub przy kościele. Mieszkańcy wiosek święcili pokarmy w domu jednego z gospodarzy; koszyki ustawiano w półkole, a na środku stawiano wiadro z wodą. Przybyły ksiądz święcił najpierw wodę, a potem pokarmy. Pozostałą wodę rozbierano do domów, a resztę wylewano do studni. Zamożni święcili pokarmy w swoich domach, co było bardzo powszechne wśród polskiej szlachty. Na zaproszenie gospodarza proboszcz przyjeżdżał do domu i święcił całe stoły jadła przeznaczonego na Wielką Niedzielę i dni następne.
Nabożeństwo rezurekcyjne, jako centrum wielkanocnej liturgii, wywodzi się ze średniowiecznego misterium pasyjnego. W Polsce wprowadzili je bożogrobowcy (miechowici), sprowadzeni z Jerozolimy ok. 1136 r. Pierwszy opis tego nabożeństwa pochodzi z XIII w. i znajduje się w tzw. Rytuale Piotrkowskim. Rozpoczynało się ono o godz. 22.00, a kończyło o północy. Po powrocie do domów dzielono się jajkiem.
W późniejszych wiekach obrzęd liturgiczny Rezurekcji, związany z ogłoszeniem Zmartwychwstania przy grobie, procesją i pierwszą Mszą św., przeniesiony został na wczesny poranek Wielkiej Niedzieli. Okoliczność ta wpłynęła zapewne na ukształtowanie się obyczaju ludowego: młodzież, zwłaszcza na wioskach, w Niedzielę Wielkanocną już wcześnie rano, a więc między godz. 3.00 a 5.00 urządzała przemarsze z bębnem, budząc mieszkańców na Rezurekcję. Hałaśliwe bicie w bęben miało też przypomnieć grzmot i trzęsienie ziemi, jakie towarzyszyły śmierci Chrystusa. Ponieważ dawniej Msza św. rezurekcyjna odbywała się godzinę po wschodzie słońca, wykorzystywano więc ten czas na obserwację samego wschodu. Ludzie spieszyli wtedy na różne wzniesienia, by lepiej dostrzec wynurzającą się słoneczną tarczę. Podobno wówczas miał pojawiać się baranek z chorągiewką. Na Rezurekcję spieszono tłumnie, a po Mszy św. pozdrawiano się słowami: „Chrystus zmartwychwstał”, a odpowiadano: „Prawdziwie zmartwychwstał”.
Po Rezurekcji wracano do domów, gdzie spożywano śniadanie wielkanocne, trwające prawie do obiadu. Towarzyszyła mu specjalna ceremonia. Rodzina i zaproszeni goście zbierali się wokół stołu wielkanocnego, nakrytego obrusem białym, błękitnym lub kremowym. Na środku stołu stał kosz wyścielony sianem lub świeżym mchem czy też zieloną rzeżuchą ogrodową, przyozdobiony na zewnątrz gałązkami bukszpanu, a wypełniony kraszankami; w środku znajdował się baranek wielkanocny, symbolizujący zmartwychwstałego Chrystusa. Obok wielkanocnego kosza stał na stole również duży bukiet, który tworzyły gałązki brzozy, kwitnącej wierzby i leszczyny.
Śniadanie rozpoczynało się specjalnym obrzędem: matka zapalała wielkanocną świecę ustawioną na środku stołu i wypowiadała słowa: „Światło Chrystusa”, na co ojciec odpowiadał: „Chrystus zmartwychwstał. Alleluja”. A potem wszyscy zebrani przy stole dodawali: „Prawdziwie zmartwychwstał. Alleluja”. Następnie odczytywano tekst Pisma Świętego o uczniach zdążających do Emaus (zob. Łk 24, 13-35) lub o ukazaniu się Pana Jezusa Apostołom (Łk 24, 36-42) czy też fragment o pustym grobie z Ewangelii św. Mateusza (28, 1-10). Z kolei ojciec rodziny święcił wodą święconą cały stół wielkanocny. Składając sobie życzenia, dzielono się jajkiem.
W pierwsze święto Wielkanocy nie urządzano zabaw ani żadnych wesel. Dniem zabaw świątecznych był dopiero Poniedziałek Wielkanocny, z którym związany był zwyczaj, zwany „śmigusem-dyngusem”. Dyngus (pochodzi od słowa staroniemieckiego dingnis) oznaczał kolędników wielkanocnych, którzy chodzili po domach z życzeniami, a gospodynie dawały im jajka i specjalny słodki ser, tzw. małdrzyki. Jeżeli nie otrzymali żadnego daru, oblewali je wtedy wodą. Natomiast ze śmigusem związany był zwyczaj tzw. bożych rózeg. Rózgami wierzbowymi z baziami z Niedzieli Palmowej chłopcy nękali dziewczęta (pewna forma zalotów), a jeżeli którą zastali w łóżku, polewali wodą. Natomiast one odwzajemniały się im we wtorek, czyli w trzecie święto Wielkanocy. Były to tzw. Boże rany, które podobno chłopcom goiły się aż do Zielonych Świątek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Ludzie o wielkim sercu

2024-05-04 15:21

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Z okazji wspomnienia św. Floriana w Sandomierzu odbyły się uroczystości z okazji Dnia Strażaka.

Obchody rozpoczęła Mszy św. w bazylice katedralnej, której przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz. Eucharystię koncelebrował ks. kan. Stanisław Chmielewski, diecezjalny duszpasterz strażaków oraz strażaccy kapelani. We wspólnej modlitwie uczestniczyli samorządowcy na czele panem Marcinem Piwnikiem, starostą sandomierskim, komendantem powiatowym straży pożarnej bryg. Piotrem Krytusem, komendantem powiatowym policji insp. Ryszardem Komańskim oraz strażacy wraz z rodzinami.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję