Klub Inteligencji Katolickiej na szlaku tatrzańskich sanktuariów

Tradycyjnie od lat częstochowski KIK w początkach września pielgrzymuje do polskich sanktuariów Matki Bożej. W latach ubiegłych byliśmy w Kalwarii Zebrzydowskiej, Kalwarii Pacławskiej, dwukrotnie na Warmii. W tym roku celem pielgrzymki były sanktuaria tatrzańskie.
KIK stara się nie zamykać we własnym gronie stąd za pośrednictwem Niedzieli i Radia Fiat zaprosiliśmy uczestników z parafii częstochowskich a także spoza Częstochowy.
Po drodze do Zakopanego, przygotowani krótkim wykładem o s. Faustynie, zatrzymujemy się w Krakowie-Łagiewnikach, w sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Niektórzy z nas są tu po raz pierwszy i tych zdumiewa śmiała bryła nowego kościoła. Częstych bywalców zaskakują szybko postępujące prace budowlane. Ale i tak największe przeżycie to modlitwa w starej kaplicy pamiętającej s. Faustynę i pobyt na cmentarzyku, gdzie była pochowana. Tu w Łagiewnikach wyjątkowo mocno czuje się tę wielką tajemnicę, którą Bóg objawił skromnej zakonnicy.
Doliną Raby wkraczamy w obszar Beskidów, podziwiając z prawej strony Babią Górę a z lewej pasma Beskidu Wyspowego, a potem Gorców. Nie ma nic piękniej przygotowującego do przeżywania Bożych tajemnic niż majestat gór. Oczarowani nimi zjeżdżamy w Kotlinę Nowotarską, ale zanim dotrzemy do Zakopanego chcemy pokłonić się Matce Bożej z Ludźmierza. Stara figura Matki Bożej z Dzieciątkiem, dzierżącej w prawej ręce berło, które spadające kard. Wojtyła pochwycił w locie, co miało być zapowiedzią powołania naszego Rodaka na tron Piotrowy, ołtarz papieski, ale przede wszystkim Ogród Różańcowy, skłaniają do refleksji i modlitwy. Jest piątek, odmawiamy tajemnice bolesne poprzedzając je zgodnie ze wskazaniem Ojca Świętego fragmentem Pisma Świętego i medytacją w milczeniu. Po ostatniej stacji, która mieści się na pagórku imitującym Golgotę wpatrujemy się w cudowną panoramę Gorców z Turbaczem i w białe od pierwszego śniegu, skąpane w słońcu Tatry.
Już wkrótce tam będziemy. Wieczorem u stóp Giewontu w świątyni na Krzeptówkach, poświęconej Matce Bożej Fatimskiej i będącej wotum za cudowne ocalenie naszego Ojca Świętego, bierzemy udział we Mszy św. Piękno tej świątyni, wykonanej z kunsztem i głęboką wiarą przez artystów góralskich, jest już znane na całym świecie.
Następny dzień rozpoczynamy od nawiedzenia kościoła Ojców Marianów na Cyrhli. Piękna i doskonale wtopiona w tatrzański krajobraz świątynia poświęcona Jezusowi Miłosiernemu jest znana z odprawianych tu w sezonie Mszy świętych góralskich. Od tej chwili towarzyszy nam w pielgrzymce przewodniczka, Krystyna Tybor, zaprzyjaźniona z Redakcją Niedzieli. Wędrujemy na Rusinową Polanę. Pogoda piękna, owce, świetnie gasząca pragnienie żętyca - kwaśna owcza serwatka i piękna panorama Tatr Wysokich z dominującym Lodowym Szczytem. Schodzimy na Wiktorówki, do małego drewnianego kościółka, gdzie króluje Matka Boża Jaworzyńska, królowa Tatr. Miejsce wyjątkowe, ukochane przez wielu turystów. Tu odmawiamy Anioł Pański a potem odwiedzamy jeszcze Jaszczurówkę z jej piekną kaplicą projektowaną przez Witkiewicza i zbiorem malarstwa na szkle oraz cmentarz zasłużonych na Pęksowym Brzyzku. Dzień zamykamy Różańcem Fatimskim i Mszą św. na Krzeptówkach.
Niedzielę rozpoczynamy wędrówką do klasztoru Sióstr Albertynek na Kalatówkach z przejmującą swą prostotą celą św. Brata Alberta a następnie uczestniczymy we Mszy św. południowej w nieco wyżej położonej pustelni Braci Albertynów. Zjeżdżamy do Zakopanego, gdzie odwiedzamy jeszcze Muzeum Szymanowskiego w „Atmie”, a następnie po obiedzie ruszamy w kierunku domu, zamierzając po drodze odwiedzić Bachledówkę, o której wiemy, że była ulubionym miejscem wypoczynku Prymasa Wyszyńskiego i kard. Wojtyły. Nasz autokar pnie się z trudem na wzgórze, a my z zachwytem patrzymy do tyłu na Tatry Bielskie i Wysokie, a chwilę później także i Zachodnie. Widok z Bachledówki jest niezrównany, panorama jeszcze szersza niż z Gubałówki, bo też i odległość od Tatr większa. Ale równie wielki zachwyt wzbudza bryła i wnętrze kościoła Ojców Paulinów z kopią cudownego obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. W krótkiej, ale serdecznej modlitwie dziękujemy Jej za opiekę na naszym pielgrzymim szlaku. Pozostaje jeszcze wizyta w starej kaplicy, w której czuje się jeszcze obecność naszych Wielkich Rodaków i wracamy do domu. Towarzyszy nam piosenka religijna i turystyczna.
W przyszłym roku ruszamy na Podlasie do Matki Bożej z Kodnia. Przed nami nowe wzruszenia religijne i patriotyczne.

2003-12-31 00:00

Świadectwo Abby Johnson: to, że zobaczyłam aborcję na własne oczy rozdarło mi serce

2024-03-26 21:00

#NiezbędnikWielkopostny2024

Archidiecezja Krakowska

Film "Unplanned – Nieplanowane" był prawdziwym ciosem dla Planned Parenthood - największej sieci klinik aborcyjnych w USA.

W każdą środę Wielkiego Postu chcemy zachęcać Was do wielkiej modlitwy za dzieci zagrożone aborcją oraz ich matki, a także za nienarodzonych i ofiary aborcji.

Projekt zmian kodeksu karnego: zakazana dyskryminacja m.in. ze względu na tożsamość płciową i orientację seksualną

2024-03-27 20:19

prawo

Adobe Stock

Na stronach RCL opublikowano projekt ministerstwa sprawiedliwości nowelizacji Kodeksu karnego, który zakłada rozszerzenia katalogu przesłanek zakazanej dyskryminacji o kwestie płci, tożsamości płciowej, wieku, niepełnosprawności oraz orientacji seksualnej.

Na stronach rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny, który - jak zapowiada ministerstwo sprawiedliwości - ma wzmocnić ochronę przed przestępczymi zachowaniami motywowanymi przesłankami dyskryminacyjnymi ze względu na niepełnosprawność, wiek, płeć, orientację seksualną i tożsamość płciową.

Ponad 50 tysięcy widzów w polskich kinach na pokazach 4. sezonu "The Chosen"

2024-03-28 11:39

„The Chosen”

Materiały promocyjne/thechosen.pl

Serial o Jezusie z kolejnym sukcesem. W polskich kinach 4. sezon zebrał ponad 50 000 widzów, a licznik wciąż rośnie. Kolejne odcinki serialu, co stało się całkowitym fenomenem w branży filmowej, wciąż wyświetlane są w kinach.

Poza repertuarowym wyświetlaniem w kinach, również społeczność ambasadorów serialu organizuje w całej Polsce pokazy grupowe, które nierzadko mają sale zajęte do ostatnich miejsc. W wielu miejscowościach można wybrać się na taki pokaz czy to do kina sieciowego, lokalnego czy domu kultury. Kina widząc ogromne zainteresowanie same wstawiają do repertuaru kolejne odcinki lub powtarzają wyświetlanie od 1 odcinka. Już pojawiają się pierwsze całodzienne maratony z 4. sezonem.