Reklama

Dobro przychodzi do osób, które w nie wierzą

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Lato w pełni, ale w przyrodzie już można zaobserwować spadające z drzew liście. Deficyt opadów deszczu sprawił, że barwy jesieni ujrzymy wcześniej niż zwykle. O tym, czy jesień ukaże nam pełnię sepii, cynobru i złota przekonamy się wkrótce. Pory roku mają ostatnimi czasy nietypowy charakter. W ich naturze zaczyna stopniowo brakować dawnego uroku. Ale natura dzielnie się obroni, a przemienność lata i jesieni może stać się odbiciem naszych człowieczych postaw.
Zewsząd i od wszystkich oczekujemy dobra. To naturalne pragnienie. Zapominamy wszakże, że ono - dobro - przychodzi do ludzi, którzy w nie wierzą. Kto pozostał w gronie wierzących może liczyć na wzajemność. Kto poszukuje dobra w telewizyjnych sitcomach i nie kończącym się imprezowaniu, także z alkoholem jako katalizatorem, w sposób utopijny oddalającym smutne doświadczenia, ten skazuje się na inną jakość życia. A tymczasem...
Tymczasem czas najwyższy na porządkowanie relacji międzyosobowych. W polskim domu, w rodzinach naszych, w środowisku pracy i zamieszkania coraz łatwiej dostrzec deficyt życzliwości. Ernest Bryll napisał przed laty: "(...) Tu wierzą wciąż, że sąsiad szanuje sąsiada, że chleb jest święty, jeszcze świętsza praca". Ta wiara płynąca z wysokości Niebios i dana nam przez rodziców nie daje się zmajoryzować nihilizmowi. I chociaż pewne kręgi zwolenników nowej stylistyki wychowawczej pragną pchnąć kulturę i życie cywilizowane na boczne tory, to w Polsce, deficyt kapitału społecznego nie zadomowił się w skali zgodnej z oczekiwaniami gorszycieli. Ten deficyt, rozumiany jako brak zaufania społecznego, kierowany jest w stronę decydentów. Nie sięga tam, gdzie wciąż kwitnie i wciąż trwa wspólnota ducha budowana przez Kościół powszechny na fundamentach wiary.
W środowisku jarosławskim to Kościół pełni funkcję integrującą. Od Eucharystii, przez wspieranie ubogich, do wspólnych przykościelnych i plenerowych spotkań parafian wiedzie ścieżka komunikacji między tym, co święte i tym, co tę świętość wpisuje w codzienne funkcjonowanie. Podobnych przykładów można w naszej archidiecezji znaleźć więcej. To Kościół wychodzi naprzeciw ogromnej potrzebie bycia z ludźmi. To parafialne inicjatywy łączą modlitwę i nabożeństwo do Chrystusa z prostotą swoich pragnień. Dzisiaj zanika żywa i szczerze rozwijana aura relacji międzysąsiedzkich. A jeżeli nawet mówimy do siebie dużo, to słyszymy lub chcemy słyszeć jak najmniej.
Tego, jak słuchać i jak rozmawiać z Panem na Niebiosach uczy nas Matka Chrystusa. Czasem rozmowa ta jest szeptem, czasem przybiera postać refleksyjnego zamyślenia. Często zdarza mi się spotykać młodych ludzi klęczących pod krzyżem w świątyni lub przed wizerunkiem Maryi i zakrywających twarze pełne łez. Doświadczenia rodzinne, osobiste przeżycia, upadki i zranienia - wszystko to sprawia, że odczuwamy niską samoocenę. Nie można jednak pod żadnym pozorem zrezygnować z wiary i ufności Bogu.
Hedonizm, cynizm, agresywna retoryka stały się cechami różnych środowisk. W obliczu rosnących mechanizmów korupcyjnych, pogłębiającego się poczucia braku sprawiedliwości i rosnącej niewiary w poprawę warunków życia i humanizację interakcji międzyjednostkowych i międzygrupowych, niektórzy z nas nie bez trudu usiłują wydostać się poza krąg zbiorowego pesymizmu. Ten pesymizm może mieć uzasadnione podstawy, bo przecież nie można się zgodzić na pogłębiające się nierówności społeczne, na brak realnych możliwości powrotu milionów Polaków na rynek pracy. Mnożenie różnych rozwiązań i programów w praktyce nic nie zmienia. Czy można się zatem dziwić, że pogorszenie statusu ekonomicznego poważnej części społeczeństwa z jednej strony, a spieniężenie świadomości nowobogackich z drugiej, wyzwala poczucie krzywdy. Wolny rynek w Polsce skażony jest w dużym stopniu samowolą, która godzi w podmiotowość osoby ludzkiej.
Czas jest tajemnicą wiodącą ku Bogu - tak powiedział kiedyś w radiowym programie ks. Jan Sochoń. Tę mądrość przywołuję nader często. Nie znamy przyszłości, nie wiemy czy, jak i kiedy zmieni się polska ekonomika. Wiedzieć musimy natomiast, że pierwszą i ostatnią instancją, której z przekonaniem możemy powierzyć nasze lęki i niepokoje jest Wszechmogący Pan. To On daje nam siebie i daje Niebo. To w Jego wielkości odkrywamy nadzieję. Nadzieja umiera ostatnia. Przed jej odejściem powinniśmy się skoncentrować na wyborze Chrystusa. Po raz drugi, trzeci i następny. Od nas samych zależy renesans wiary. Tak postępując zaczniemy - w świecie deprecjacji czystości, świętości i mądrości - budować z ciszy i zapachu kwiatów miłość bliską ideałowi. Takiemu ideałowi, który przeciwstawi się coraz ostrzejszym zagrożeniom moralnym i anomii rozumianej przez socjologów jako rozpad wartości.
Nie jest łatwo pokonać zło przybierające atrakcyjne niekiedy formy. W jednej parze ze złem sytuuje się lęk. Spróbujmy jednak zrozumieć słowa abp. Józefa Życińskiego, który w jednym z radiowych felietonów powiedział: "(...) Wyzwolenie z lęku jest ważnym składnikiem odpowiedzialności za środowisko".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Ks. Węgrzyniak wskazuje na „wzajemność" jako słowo klucz do zrozumienia Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej. Podkreśla, że wydaje się ono ważniejsze niż „miłość" dla właściwego zrozumienia fragmentu Ewangelii św. Jana z tej niedzieli. „W piekle ludzie również są kochani przez Pana Boga, ale jeżeli cierpią, to dlatego, że tej miłości nie odwzajemniają” - zaznacza biblista.

CZYTAJ DALEJ

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Wielkanoc u Prawosławnych

2024-05-05 09:40

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

W trakcie długiego majowego weekendu wierni prawosławni obchodzą Wielki Tydzień i Święta Wielkanocne. W sobotę 4 maja przez cały dzień w cerkwi św. Olgi przy ulicy Piramowicza w Łodzi trwało poświęcenie pokarmów na stół wielkanocny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję