Reklama

Rodzina

Miłość, która mówi przez książki

Możemy narzekać, że dzieci nie czytają, że z czytelnictwem w Polsce jest coraz gorzej... albo zacząć zmianę od siebie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po kolei jednak i proszę pozwolić, że zacznę od kilku bardzo osobistych zdań wprowadzenia.

Kiedy kilka dni temu poszłam na pocztę odebrać list, moją uwagę przyciągnęła mała dziewczynka, na oko 4-letnia, która przyszła tam z mamą. Gdy kobieta stanęła w kolejce, dziewczynka wyjęła z torby książeczkę i zaczęła ją „czytać” na głos. Z łatwością można było zauważyć, że tak naprawdę nie czytała, raczej z ogromnym zaangażowaniem opowiadała własną wersję historii, spoglądając co chwilę na stojących obok ludzi. Wzbudzała tym różne zachowania i emocje, na twarzach pojawiały się uśmiechy, zdziwienie albo rozbawienie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ja byłam pełna podziwu. Mała czytelniczka z takim entuzjazmem i lekkością „czytała” swoją opowieść, że aż trudno było mi oderwać od niej wzrok. Ze wzruszeniem pomyślałam, ile w niej odwagi, spontaniczności i dziecięcej radości. To krótkie spotkanie poruszyło we mnie coś głębokiego i uruchomiło całą falę wspomnień...

Z mojej historii

Najpierw przypomniałam sobie czas dzieciństwa, bajki i historie, które czytała mi mama. Piękne księżniczki, kolorowe ptaki, skarby... To była uczta dla wyobraźni, która pracowała wtedy na najwyższych obrotach. Potem zobaczyłam obrazy z czasów, gdy jako nastolatka czytałam młodszym dzieciom – tym, które przychodziły do naszego domu lub u których ja bywałam w odwiedzinach.

Reklama

A w końcu wróciłam wspomnieniami do lat dzieciństwa moich dzieci, do książek, które im czytałam, tych, które wspólnie oglądaliśmy, i tych, które zawierały zadania, łamigłówki i zachęty do działania. To były lata, w których książki były naszą codziennością.

I zaczęłam się zastanawiać, skąd to się wzięło. Dlaczego wierzę, że czytanie ma ogromne znaczenie nie tylko edukacyjne, ale także relacyjne? Dlaczego tak bardzo kocham książki?

W poszukiwaniu odpowiedzi wróciłam do mamy, która wprowadziła mnie w świat książek. Kupowała je, a później mi je czytała. Pamiętam też mojego dziadka, niemal zawsze z gazetą w ręku. Ktoś powie, że gazeta to nie książka, ale dla mnie to był sygnał, że pewnie jest tam coś ciekawego, skoro dziadek tak często je czyta.

Przez naśladownictwo

W Pozytywnej Dyscyplinie mówimy o znaczeniu modelowania, dzieci uczą się przez obserwację bardziej niż przez słowa. Widzą, co robimy, czym się cieszymy, na co poświęcamy czas. Jeśli często mamy w ręku książkę, jeśli mówimy o tym, co czytamy i co nas poruszyło, dzieci uczą się, że czytanie to coś ciekawego i ważnego.

Skoro wiemy, jak wielką rolę odgrywa naśladowanie, to dlaczego częściej trzymamy w ręku telefon niż książkę? Bo czytanie wymaga czasu, zaangażowania i ciszy, a my żyjemy w ciągłym biegu. Często mówimy, że nie mamy przestrzeni na książkę, a potem... wpadamy we własną pułapkę.

Reklama

Bo jak brzmi przekaz dla dziecka, kiedy mówimy: „przeczytaj wreszcie tę lekturę!”, a sami sięgamy po telefon? Chcemy, by nasze dzieci czytały, rozwijały wyobraźnię, umiały się ładnie wypowiadać, ale sami od tego uciekamy. Oczywiście, nie wszyscy, ale mimo wszystko coraz więcej osób rezygnuje z książek. A przecież to my jesteśmy pierwszymi przewodnikami. To, jak traktujemy książki i czas poświęcany na ich czytanie, tworzy klimat domu. I to od nas może się wszystko zacząć albo... skończyć.

Co powinniśmy zrobić?

Czy naprawdę jedyną drogą jest powrót do książki w ręku, do ciszy nad czytaną lekturą? Zdecydowanie tak. Jeśli zależy nam na rozwoju naszych dzieci, ich wyobraźni, empatii, bogatym słownictwie, umiejętności logicznego myślenia, powinniśmy zacząć od siebie i zaprzyjaźnić się z książkami na nowo.

Nie chodzi o to, by całkowicie odciąć się od telefonu, komputera czy telewizora i natychmiast zacząć czytać Homera. Wystarczy zacząć od małych kroków, od kilku stron w ciągu dnia lub wieczorem. Niech książka, którą czytasz, leży w widocznym miejscu, tak by wpadała w oko innym domownikom i stawała się naturalnym elementem codzienności.

Podejmij wyzwanie i zacznij czytać z dzieckiem lub dla dziecka. To może być krótki fragment przed snem albo chwila w ciągu dnia. Wystarczy też krótka rozmowa o tym, co przeczytaliście. Efektem będą obecność przy dziecku, uwaga i wspólny czas, który zostanie z wami na długo albo nawet na zawsze.

Reklama

A może już od jutra... wrzuć do torebki albo aktówki małą książkę – taki poręczny format. I sięgnij po nią, gdy będziesz czekać: w kolejce do lekarza, na poczcie czy w autobusie. Już samo włożenie książki do torebki będzie małą, ale ważną decyzją „na tak” dla czytelnictwa. Na początku może po prostu częściej będziesz ją widzieć, a potem – kto wie – zaczniesz chętniej po nią sięgać. Strona po stronie odkryjesz nieznane miejsca i nowe możliwości.

Jeśli w waszym domu mieszkają babcia lub dziadek, wspaniałym pomysłem może być czytanie właśnie dla nich. To nie tylko sposób na wspólne spędzanie czasu, ale też piękna forma wyrażenia szacunku i bliskości. Niech dzieci obserwują, jak czytacie, jak dzielicie się refleksjami, jak rozmawiacie o książkach. Tak rodzi się międzypokoleniowa więź wokół słowa, uważności i wspólnego przeżywania – coś bezcennego.

A co byś powiedział na to, żeby spisać kilka swoich niezwykłych historii z dzieciństwa? Może z trzepaka, z budowy bloku na sąsiednim osiedlu, z wakacji u dziadków? Przy odrobinie chęci i czasu jesteś w stanie zebrać niewiarygodne przygody, które kiedyś przeżywałeś, a potem... przeczytać je swoim dzieciom albo wnukom. To nie tylko świetna okazja do wspomnień, to także zaproszenie do rozmowy i bliskości. A przy okazji, kto wie, jaki talent w sobie odkryjesz?

To właśnie takie zwyczajne momenty z książką rodzą lub umacniają czytelniczą kulturę rodziny. Kiedy dzieci widzą dorosłych pogrążonych w lekturze nie z przymusu, ale z przyjemności, zaczynają rozumieć, że książka jest nie obowiązkiem, tylko przywilejem.

Nieocenione wsparcie

Dlaczego jeszcze temat książek jest dla mnie aż tak ważny? Ponieważ kiedy myślę o książkach jako edukator pracujący z rodzicami i małżeństwami, muszę powiedzieć, że są one nieocenionym wsparciem. Jeśli tylko rodzice naprawdę chcą poszerzać swoje kompetencje wychowawcze, powinni regularnie sięgać po książki, które odnoszą się do wieku rozwojowego ich dziecka, do jego potrzeb emocjonalnych czy wyzwań codzienności. Często opieramy się na własnym doświadczeniu, na tym, jak sami byliśmy wychowywani. Tymczasem by reagować mądrze i świadomie, potrzebujemy także konkretnej, aktualnej wiedzy, takiej, która pomaga zrozumieć świat dziecka, jego emocje i potrzeby. I dobra wiadomość jest taka, że takich książek jest dziś naprawdę sporo. Okazuje się czasem, że jedno zdanie z książki potrafi pomóc zrozumieć, co dzieje się w głowie nastolatka, a jedno ćwiczenie daje pretekst do rozmowy z dzieckiem lub staje się wskazówką do osobistego zastosowania od zaraz.

* * *

Zmiana naprawdę może się zacząć od jednej książki... i jednej wspólnej chwili z dzieckiem. Bo czytanie to nie obowiązek, to przywilej i zaproszenie do bycia razem.

Autorka jest certyfikowanym edukatorem Pozytywnej Dyscypliny.

2025-07-29 13:55

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Plecak pełen wrażeń

Kiedy pociecha zaczyna czytać samodzielnie, rodzic czuje się zwolniony z obowiązku głośnego czytania. To wielka szkoda, ponieważ to m.in. przez wspólne czytanie (nawet tym starszym) powstaje więź, dzięki której można obserwować reakcje swojego dziecka, poznawać je, wspólnie rozwiązywać problemy, a także rozmawiać o jego emocjach i odczuciach. O tym, jak odpowiednio dobrać literaturę dla najmłodszych i jakie książki warto włożyć do plecaka na czas wakacyjnych podróży, opowiedzą Genowefa Surniak, wicedyrektor Zespołu Szkół Animatorów Kultury we Wrocławiu, oraz Dorota Szczęśniak, nauczyciel Zespołu Szkół Animatorów Kultury we Wrocławiu

„Współczesne dzieci są bardzo zmęczone. Odpowiada za to hałas, chaos, bałagan, a przede wszystkim pośpiech. Pomocne mogą tu być odpowiednio dobrane teksty, jak np. bajki relaksacyjne. Są to krótkie teksty, które pomagają dzieciom odpocząć, oderwać się od zabieganej rzeczywistości. Ważne jest to, aby czytać je razem z najmłodszymi – radzi pani Genowefa – w efekcie obie strony czerpią z tego korzyść, ponieważ rodzice także potrzebują tej chwili wytchnienia”. Warto zaufać tej wskazówce i w okresie wakacyjnym (ale nie tylko) zaopatrzyć się w serię, którą polecają nasze rozmówczynie. Kraina Uważności to lekarstwo na pośpiech. „Rodzic powinien przy tym cyklu poświęcić dziecku czas na spokojne, wspólne czytanie i rozmowę.
CZYTAJ DALEJ

Patron młodych na dzisiejsze czasy

Niedziela Ogólnopolska 37/2003

[ TEMATY ]

święty

św. Stanisław Kostka

Bożena Sztajner/Niedziela

Św. Stanisław Kostka

Św. Stanisław Kostka
18 września przypada święto patrona polskiej młodzieży - św. Stanisława Kostki. Urodził się w 1550 r. w Rostkowie k. Przasnysza (diecezja płocka). Znany badacz dziejów św. Stanisława Kostki - ks. kan. Janusz Cegłowski zastanawiał się przy jego grobie w Rzymie: „Czy dzisiaj, po kilku wiekach od śmierci, może on być światłem, wskazówką, ostoją w poszukiwaniach, wątpliwościach, zagubieniach czy decyzjach współczesnej młodzieży... Przez tyle lat wydawało mi się, że Stanisław Kostka to przeszłość, to historia Kościoła. Myślałem sobie: Co ma dzisiaj do zaproponowania ten odległy patron młodych, chłopak z XVI stulecia - młodzieży początku XXI wieku, młodzieży nasyconej kulturą absurdu, konsumpcji, seksu i zmysłów; kulturą utraty sensu i wyśmiewanej wiary; kulturą brutalności, przemocy i braku szacunku wobec drugiego człowieka; kulturą niewiary w miłość, w Ojczyznę, w tradycję; kulturą rozpadających się rodzin i przyjaźni; kulturą samotności i rozpaczy, która wyciąga rękę po narkotyk, alkohol lub samobójstwo, i kulturą przerażającej pustki”.
CZYTAJ DALEJ

Proboszcz z Łososiny Górnej nagrodzony!

2025-09-18 23:03

. ks. płk Zbigniew Kępa

Ks. dr Kazimierz Fąfara został laureatem Nagrody im. Mariana Korneckiego!

W Muzeum – Orawskim Parku Etnograficznym w Zubrzycy Górnej 11 września ks. dr Kazimierz Fąfara, proboszcz parafii pw. Wszystkich Świętych w Łososinie Górnej, odebrał Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Mariana Korneckiego. Wyróżnienie to przyznawane jest osobom szczególnie zasłużonym w dziedzinie ochrony
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję