Reklama

Śladami "Króla Instrumentów" w diecezji legnickiej (4)

Niedziela legnicka 29/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obecna dzielnica Wałbrzycha Stary Zdrój była dawniej znanym i modnym uzdrowiskiem, należącym do rodziny von Mutius. Przybywali tu liczni kuracjusze, aby zażywać wód leczniczych pobieranych z pięciu źródeł. W II połowie XIX w. szkody górnicze spowodowały odcięcie źródeł i uzdrowisko zamknięto. Rozpoczął się okres rozwoju przemysłu i związany z tym napływ ludności. Przy głównej drodze biegnącej przez wieś w stronę Jedliny Zdroju zbudowano dwa kościoły: ewangelicki (dzisiejszy katolicki pw. Zmartwychwstania Pańskiego) i katolicki pw. św. Barbary.
Budowę kościoła pw. św. Barbary w Wałbrzychu rozpoczęło w 1869 r. pięć katolickich rodzin - pod przewodnictwem dyrektora szkoły. W 1871r. powstała trójnawowa świątynia w stylu neogotyckim. Jest to budowla murowana, tynkowana na biało. Front budynku złożony jest z centralnie ustawionej wieży, do której po obu stronach przysklepione są półokrągłe absydy. Pomiędzy nimi znajduje się wejście główne do kościoła. Z trzech stron strzelistej wieży umieszczono tarcze zegara. Zewnętrzne ściany boczne kościoła, ozdobione fryzem, podparte są przyporami, ustawionymi między ostrołukowymi oknami.
Wokół bocznych naw biegnie empora otwierająca się na prezbiterium. Na jego tylnej ścianie wisi piękny, drewniany krzyż z figurą ukrzyżowanego Chrystusa. Po prawej stronie krzyża, w oknie, umieszczono witraż przedstawiający patronkę kościoła - św. Barbarę. W 1980 r. kościół był restaurowany, a w 1990 r. odnowiono jego wnętrze.
Nad kruchtą, w środkowej części empory, umieszczono organy. Zbudowane były w roku 1931 przez Firmę W. Sauer Jnh. Dr Oscar Walcker z Frankfurtu nad Odrą (OPUS 1446). Neogotycki prospekt utrzymany w kolorze szarym komponuje się z jasnym wnętrzem świątyni. Każda z części prospektu przedzielona jest płaskim filarem i zakończona wimpergą. Piękną dekoracją prospektu są złote kwiatony umieszczone na zwieńczeniach szczytów i filarów. Wolno stojący kontuar (stół gry) zawiera dwa manuały i pedał. Każdy manuał o skali 1C - 5G (C - g3) posiada 56 klawiszy, a pedał o skali 1C - 3F (C - f1) 30 drewnianych klawiszy. Instrument posiada 27 głosów, w tym 4 językowe.
Głos językowy jest to zespół piszczałek, w którego skład wchodzą piszczałki językowe. Głównym elementem takiej piszczałki jest metalowy języczek, od którego długości, szerokości i grubości zależy wysokość dźwięku. Pełni on również rolę stroika. Głosy językowe mają barwę dźwięku zbliżoną do barwy instrumentów dętych (trąbka, fagot, puzon, obój i in.). W dolnych rejestrach brzmią głośniej niż w wyższych.
Zespół brzmieniowy manuału I:
Bordun 16´, Prinzipal 8´, Gemshorn 8´, Quintatön 8´, Gambe 8´, Octave 4´, Nachthorn 4´, Super-Octave 2´, Mixtur 4 fach, Quinte 2 2/3, Trompete 8´.
Zespół brzmieniowy manuału II:
Horn-Prinzipal 8´, Gedackt 8´, Aeoline 8´, Vox Coelestis 8´, Prestant 4´, Waldflöte 2´, Sifflöte 1´, Terz 1 3/5, Cymbel 3 fach, Krumhorn 8´, Geigend Regal 4´.
Zespół brzmieniowy pedału:
Subbas 16´, Violon 16´, Prinzipal-Bass 8´, Choral-Bass 4´, Posaune 16´.
W instrumencie znajdują się urządzenia dodatkowe, tj. połączenia - I/Ped, II/Ped. II/I, dwie wolne kombinacje (fr. Comb. I i fr. Comb. II) i Tutti, których registry znajdują się przy manuałach oraz ponad klawiaturą pedałową. Pozostałe urządzenia dodatkowe, tj. połączenia - Sub. II/I, Super II/I, Super II oraz Piano, Tremolo II i wyłączniki do poszczególnych głosów językowych: Posaune 16´, Krumhorn 8´, Trompete 8´, Geigend Regal 4´ posiadają registry tylko przy klawiaturze manuałów. Wałek crescendo i jego włącznik "Walze ab" oraz pedał do żaluzji manuału II (Jalonsieschweler II) umieszczone są nad klawiaturą pedałową.

Jest to instrument o trakturze pneumatycznej, z wiatrownicami stożkowymi i dwoma miechami magazynowymi (fałdowe), o elektrycznym napędzie.
W 1994 r. został przeprowadzony gruntowny remont instrumentu przez Firmę Organmistrzowską Stanisława Broszko i Bolesława Broszko z Tomisławia koło Bolesławca.
Jest to jeden z dwóch instrumentów zbudowanych w Wałbrzychu przez firmę W. Sauer Jnh. Dr. Oscar Walcker z Frankfurtu nad Odrą różniący się doborem głosów i urządzeniami dodatkowymi oraz sposobem ich włączania od innych instrumentów budowanych na tym terenie przez znane firmy organmistrzowskie.

Dziękujemy ks. prał. Ludwikowi Hawrylewiczowi za udostępnienie organów oraz wszelkich danych dotyczących historii kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: pokaz słynnego filmu Krzysztofa Żurowskiego "Duszochwat" o św. Andrzeju Boboli

2024-05-16 19:24

[ TEMATY ]

film

Warszawa

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Pokaz znanego filmu "Duszochwat", w reżyserii Krzysztofa Żurowskiego, ukazującego niezwykłe dzieje i męczeństwo św. Andrzeja Boboli SJ, odbędzie się 19 maja o godz. 19.00 w Kinie Duchowym Carmelitanum w klasztorze karmelitów bosych przy ul. Solec 51 w Warszawie. Po projekcji filmu odbędzie się spotkanie z reżyserem.

Film Krzysztofa Żurowskiego ma charakter poetyckiej impresji na temat życia świętego i dziejów jego kultu.

CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie rzecznika prasowego

2024-05-17 19:43

[ TEMATY ]

oświadczenie

Rafał Trzaskowski

Ks. Przemysław Śliwiński

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Ks. Przemysław Śliwiński, rzecznik prasowy kard. Kazimierza Nycza i archidiecezji warszawskiej, wydał dzisiaj oświadczenie w związku z decyzją Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy, zakazującej umieszczania symboli religijnych w publicznych przestrzeniach stołecznych urzędów. Publikujemy treść oświadczenia.

Oświadczenie

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję