Reklama

Oporów, czyli Bóg i Ojczyzna

Zagubiony na skraju Mazowsza Oporów to jedna z najstarszych miejscowości dawnej Ziemi Łęczyckiej. W średniowieczu miał tu siedzibę ród Oporowskich, herbu Sulima, jeden z najbogatszych w Królestwie Polskim, wzmiankowany w źródłach historycznych od XIV w. Potęgę rodu budował Mikołaj Oporowski, wojewoda łęczycki, właściciel rozległych dóbr ziemskich w łęczyckiem i na Kujawach, blisko związany z dworem królewskim, zmarły w 1425 r. W jego czasach rozpoczęła się budowa murowanego kościoła i rodowej rezydencji-zamku oraz Oporów uzyskał prawa miejskie przed 1424 r., które utracił w końcu XVIII w.

Niedziela łowicka 29/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Budowę rodowej rezydencji i kościoła kontynuował i zakończył prymas Władysław Oporowski, urodzony ok. 1395 r., syn wojewody Mikołaja. Ten najwybitniejszy przedstawiciel swojego rodu należał do grona najbardziej wpływowych polityków na dworze Władysława Jagiełły i Kazimierza Jagiellończyka, w latach 1428-1434 pełnił urząd podkanclerzego koronnego, w 1434 r. został biskupem włocławskim, a w 1449 r. arcybiskupem gnieźnieńskim i prymasem Polski. Uchodził za znakomitego znawcę spraw krzyżackich i zręcznego dyplomatę, któremu powierzano prowadzenie układów z Zakonem. Zmarł w 1453 r. pochowany w kościele w Oporowie.
Tuż przed śmiercią, 7 marca 1453 r., prymas Władysław wraz z bratem i swoim spadkobiercą Piotrem Oporowskim, wojewodą łęczyckim, przekazali kościół parafialny zakonowi ojców paulinów z Jasnej Góry w Częstochowie.
W XVII w. dobra oporowskie przejęła rodzina Tarnowskich, herbu Rola, w XVIII w. należały do Sołłohubów, a w XIX i XX w. kolejno były własnością Korzeniowskich, Pociejów, Oborskich, Orsettich, Lasockich i Karskich.
Gotycki zamek rycerski w Oporowie, jeden z cenniejszych zabytków średniowiecznej architektury w Polsce, mieści od 1949 r. muzeum z ekspozycją wnętrz dworskich. Wyposażenie sal zamkowych stanowią gromadzone przez muzeum dzieła sztuki i wyroby rzemiosła artystycznego od XVI do XIX w.
W niewielkiej odległości od zamku, na zachodnim krańcu wsi, usytuowany jest zabytkowy zespół klasztorny ojców paulinów. Pierwotny kościół parafialny pw. św. Marcina wzmiankowany w 1399 r. był drewniany. Nowa murowana świątynia w stylu gotyckim, jednonawowa, z wieżą od strony zachodniej, powstała w l poł. XV w., a jej budowę rozpoczął przed 1425 r. Mikołaj Oporowski, wojewoda łęczycki. Sytuacja parafii oporowskiej uległa zmianie, kiedy abp Władysław Oporowski i jego brat Piotr, wojewoda łęczycki, przekazali kościół zakonowi św. Pawła Pierwszego Pustelnika, reguły św. Augustyna. Akt fundacyjny z 1453 r. dla klasztoru ojców paulinów w Oporowie nakładał na zakonników obowiązki duszpasterstwa parafialnego na terenie miasta i należących do parafii wsi. Gotycki dom dla zakonników w trzeciej ćwierci XV w. wzniósł obok kościoła współfundator klasztoru Piotr Oporowski, wojewoda łęczycki. Budynek przetrwał do naszych czasów ze śladami wielokrotnych przebudów i jest jednym z trzech tylko zachowanych średniowiecznych domów konwentualnych paulinów, obok Pińczowa i Beszowej. Konwent utrzymywał siedmiu zakonników, szkołę i szpital parafialny, a przeor sprawował obowiązki proboszcza. W 1864 r. po kasacie zakonu parafię przekazano księżom diecezjalnym i dopiero w 1957 r. ojcowie paulini powrócili do Oporowa.
Kościół z klasztorem przetrwał w swoim pierwotnym kształcie do XVIII w. Około 1740 r. kosztem rodziny Sołłohubów, właścicieli Oporowa, odrestaurowano klasztor, podwyższono kościół i przebudowano wnętrze w stylu barokowym. Z tego czasu pochodzą barokowe ołtarze, prawdopodobnie wykonane w warsztacie Bernarda Bernatowicza, snycerza warszawskiego, jednak nie zachowane całkiem kompletnie. W ołtarzu głównym umieszczony jest obraz Matki Bożej Częstochowskiej, przeniesiony ze starego ołtarza z XVII w., nad nim patron kościoła św. Marcin, malowany ok. 1840 r. W bocznych ołtarzach zniszczone obrazy zastąpiono nowymi, malowanymi na początku XX w.
W latach 80. XVIII w. nastąpiła rozbudowa klasztoru o barokowe skrzydło zachodnie, połączone z kościołem. W tym też czasie wzniesiono nową kaplicę św. Jana Chrzciciela, na miejscu zniszczonej i zakrystię. Kolejne remonty w XIX w. i XX w. przyniosły wiele innowacji, m.in. zmianę w pierwotnym układzie wnętrz klasztoru i otynkowanie gotyckich murów kościoła. Okna w prezbiterium wypełniły barwne witraże wykonane ok. 1880 r. w pracowni Alberta Zerduera, ufundowane przez rodzinę Orsettich, w 1938 r. wnętrze kościoła pokryto freskami autorstwa Szretera, a w 1959 r. kaplicę ozdobiły witraże znanego artysty z Poznania Stanisława Powalisza. Z dziejami oporowskiego klasztoru paulinów związani są dwaj najznamienitsi członkowie prowincji polskiej Zakonu Paulinów: o. Augustyn Kordecki i o. Stanisław Oporowski, kandydaci na ołtarze. Znany z historii Polski obrońca klasztoru jasnogórskiego przed Szwedami w 1655 r. o. Augustyn Kordecki był w 1646 r. przeorem konwentu oporowskiego. Jego osobę upamiętnia tablica współcześnie ufundowana przez parafian.
O. Stanisław Oporowski, błogosławiony, prowincjał zakonu paulinów, urodził się w Oporowie ok. 1501 r., a jego postać otaczała sława świętości. Zasłużył się dla obrony polskiego katolicyzmu w okresie reformacji. Ostatnie lata życia spędził w klasztorze w Oporowie, gdzie zmarł około 1552 r. Nad jego trumną miały miejsce liczne cuda i łaski, ściągające pielgrzymów z odległych miejscowości, którzy pozostawiali w kościele dziękczynne wota. Zachował się jego portret malowany w 1674 r., umieszczony w kościele i marmurowe epitafium z XVIII w. Miejsce urodzenia bł. Stanisława uczczono w II poł. XVIII w. kapliczką wzniesioną na terenie miasta Oporowa, które w tym czasie utraciło prawa miejskie. Obecnie kapliczka znajduje się w obrębie cmentarza parafialnego, założonego w 1813 r. przy drodze do Kutna, na obszarze wypełnionym niegdyś drewnianą zabudową miejską.
Podane powyżej wiadomości przytaczam za opracowaniem autorstwa osoby najbardziej dziś kompetentnej w historii Oporowa, Grażyny Rzymkowskiej - dyrektora Muzeum Zamek w Oporowie. Tą drogą pragnę Szanownej Pani serdecznie podziękować za życzliwość i pomoc przy zbieraniu materiałów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Religijność Polaków: Powolny spadek deklaracji wiary, szybszy spadek praktyk

2024-05-21 17:45

[ TEMATY ]

badania

religijność

Karol Porwich/Niedziela

W Polsce następuje powolny spadek deklaracji wiary, a także szybszy spadek praktyk - podaje Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS). Z ogłoszonego dziś raportu nt. religijności Polaków w ostatnich dziesięcioleciach wynika, że spadek praktyk najszybciej postępuje wśród osób najmłodszych (w wieku 18-24 lata) oraz mieszkańców wielkich miast i osób lepiej wykształconych.

Za odejściem ludzi z Kościoła - przynajmniej według deklaracji badanych - nie stoi głównie pandemia czy afery pedofilskie, ale brak potrzeby, obojętność i strata zainteresowania. W drugiej kolejności za spadek praktyk religijnych Polaków odpowiada (wg badań z 2022 roku) ogólna krytyka Kościoła jako instytucji: jego zaangażowanie w politykę, hipokryzja, nieaktualny przekaz, a także krytyka jego przedstawicieli, księży i biskupów.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 22.): Wierny pies

2024-05-21 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Która modlitwa zmiękcza nawet najtrudniejsze charaktery? Czy istnieją zmarnowane adoracje? Po co w ogóle patrzeć na Jezusa? I co to wszystko ma wspólnego z narkozą? Zapraszamy na dwudziesty drugi odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o adoracji, której uczy Maryja.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Katedra gnieźnieńska: konserwacja i renowacja konfesji św. Wojciecha

2024-05-22 18:49

[ TEMATY ]

relikwie

św. Wojciech

Artur Stelmasiak

W katedrze gnieźnieńskiej rozpoczęły się prace związane z konserwacją i restauracją jednego z najcenniejszych zabytków - konfesji św. Wojciecha, relikwiarza oraz klęczących postaci podtrzymujących relikwiarz. Publikujemy komunikat Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie.

W katedrze gnieźnieńskiej rozpoczęły się prace związane z konserwacją i restauracją jednego z najcenniejszych zabytków - konfesji św. Wojciecha, relikwiarza oraz klęczących postaci podtrzymujących relikwiarz. Projekt zostanie zrealizowany dzięki środkom z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i wkładowi własnemu archidiecezji. Przewiduje się, że prace potrwają do końca października br. Nie przeszkodzą one w sprawowaniu liturgii i zwiedzaniu Bazyliki Prymasowskiej. Konserwacja i restauracja konfesji i relikwiarza św. Wojciecha wpisuje się w przygotowania do ważnych przyszłorocznych wydarzeń: Roku Świętego 2025, 1000. rocznicy pierwszych koronacji królewskich w katedrze gnieźnieńskiej, 1025. rocznicy powstania metropolii gnieźnieńskiej. W czasie prowadzonych prac pielgrzymi przybywający do grobu Patrona Polski będą mogli modlić się również przy jego relikwiach. W kaplicy św. Stanisława, w nawie południowej archikatedry, został wystawiony relikwiarz św. Wojciecha - trumienka, która współcześnie m.in. używana jest w procesjach w czasie uroczystości świętowojciechowych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję