Nadzieja sercem wychowania
Między innymi o wizji idealnego absolwenta w perspektywie szkoły katolickiej i Ministerstwa Edukacji Narodowej, odkrywaniu nadziei na trudne czasy w kontekście Roku Jubileuszowego 2025, a także o sztuce rozmowy z uczniami w czasach sporów kulturowych o płeć, rodzinę i tolerancję była mowa podczas 34. Forum Szkół Katolickich na Jasnej Górze.
Jednym z prelegentów był dr Zbigniew Barciński ze Stowarzyszenia Pedagogów NATAN, który podkreślił, że celem szkoły katolickiej jest „budowanie” tożsamości człowieka wewnętrznie silnego, zakorzenionego w kulturze polskiej, europejskiej i światowej. Z kolei to, co obecnie proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej, jest antyrozwojowe i „ślepe na takie kategorie jak samokształcenie i samowychowanie”. – To wizja kształcenia, która „dąży do wykreowania sterowalnej marionetki”, człowieka, dla którego „kultura jest opresją”, słabego, poddającego się działaniu zewnętrznych sił – powiedział dr Barciński.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Agnieszka Nejman, dyrektor Katolickiej Szkoły Podstawowej SPSK im. św. Jadwigi Królowej w Częstochowie, zauważyła, że pedagodzy, pracując z uczniami od najmłodszych lat, dbają o ich rozwój, uwrażliwiają ich na polską historię, kulturę i symbole narodowe.
Siostra Patrycja Garbacka, kierownik Biura Rady Szkół Katolickich w Polsce, odnosząc się do przesłania forum: „Niezawodna nadzieja – sercem wychowania”, zwróciła uwagę na jego aktualność w świetle obecnych realiów w systemie nauczania.
Do 483 szkół katolickich uczęszcza 72 469 uczniów – to o 1088 więcej niż w poprzednim roku szkolnym.