Jak pobudzić kreatywność i podnieść kompetencje językowe, a przy tym dobrze się bawić w gronie bliskich sobie osób? Odpowiedź jest prosta – Dixit Universe Access+. Jest to najnowsza odsłona gier z uniwersum Dixit i Stella, które święcą triumfy popularności wśród miłośników gier na całym świecie. Otrzymujemy ich nową, równie pasjonującą wersję, która – co zasługuje na szczególną uwagę – została opracowana we współpracy z ekspertami w dziedzinach zdrowia i rekreacji. Dzięki temu Dixit Universe Access+ przyczynia się do stymulacji rozwoju takich kompetencji, jak np.: mowa i dyskurs, pamięć, obrazowanie mentalne, przetwarzanie wizualno-przestrzenne, relacje społeczne. W grze mogą uczestniczyć dzieci (od 8. roku życia), rodzice i dziadkowie, czerpiąc z niej tyle samo przyjemności, a to za sprawą dwóch poziomów trudności, pozwalających dopasować rozgrywkę do możliwości graczy. Polega ona na wskazaniu trzech kart obrazków, które kojarzą się graczom z odkrytym słowem. Jeśli wybiorą podobnie jak przeciwnicy, otrzymują cenne punkty, które przybliżą ich do zwycięstwa. Brzmi banalnie? Tylko z pozoru! Wystarczy raz zagrać, aby odkryć bogactwo tego kreatywnego uniwersum, do którego wkraczamy w każdej kolejnej rozgrywce. Jest to gra, którą śmiało możemy nazwać edukacyjną i zarazem rodzinną zabawą, przy której czas upływa z uśmiechem na twarzy.
Dla niego
A może by tak wytężyć szare komórki, wejść w rolę lidera i wytrawnego stratega, który przechytrzy przeciwników, budując potęgę swojego królestwa i osiągając dominację na planszy? Taką możliwość oferuje nieoczywista planszówka strategiczna Huang wydawnictwa Phalanx. Gra pozwala przetestować i rozwinąć kompetencje myślenia analitycznego, planowania oraz kooperacji, a więc cech przydatnych nie tylko wtedy, gdy pochylamy się nad planszą, ale także w życiu codziennym i zawodowym. Dzięki Huang można sprawdzić siebie w roli lidera. Gra przenosi nas do starożytnych Chin Okresu Walczących Królestw, a więc czasów „jednoczenia” podzielonych państw, które dało początek współczesnym Chinom. Naszym zadaniem jest budowanie potęgi jednego z czterech państw. W grze może uczestniczyć od dwóch do czterech osób, rozszerzenie: Dynastia Smoka pozwala na dołączenie piątego gracza. Atutami są prostota i elegancja mechaniki gry. Rozgrywka polega na zbieraniu punktów, co nie jest takie łatwe, gdyż twórcy gry wprowadzili element losowy, czyniąc ją mniej przewidywalną, a zarazem bardziej emocjonującą. Jednymi z takich elektryzujących elementów gry są wojny i rewolty chłopskie. Decyzja o wszczęciu konfliktu nie przychodzi łatwo, bo ryzyko z nią związane jest duże, a więc jeden nierozsądny ruch może całkowicie zmienić układ sił na planszy. Estetów zachwyci wykonanie gry. W pudełku otrzymujemy bardzo ładne, kolorowe żetony i planszę. Huang to ciekawa propozycja na letnie urlopowe wieczory.
Jan Pietrzak – polski satyryk, aktor, piosenkarz i publicysta to niekwestionowany gigant polskiej sceny kabaretowej. Założyciel słynnego kabaretu Pod Egidą od ponad pół wieku jest symbolem polskiej wolności. To niezłomny patriota, błyskotliwy satyryk oraz niezrównany komentator spraw społecznych i politycznych. Artysta zawsze stoi po stronie prawdy, mówiąc to, co myśli, bez względu na możliwe tego konsekwencje. „Mężny i wzruszający, komiczny i prawdziwy – Jan Pietrzak. Bardzo nam potrzebny” – tak mówił o Janie Pietrzaku poeta Zbigniew Herbert.
Działalność twórcza, inteligentne spostrzeżenia, dowcip oraz nierzadko cięty język artysty nadal budzą podziw i zainteresowanie, dlatego szczególną wartość przypisać należy najnowszej publikacji wydanej nakładem wydawnictwa Biały Kruk pt. „Moje zakazane piosenki”. To wyjątkowe dzieło literackie zawierające utwory, które nigdy dotąd nie ukazały się jeszcze w formie książkowej, choć niektóre z nich są szeroko znane w Polsce, a nawet w świecie, jak np. „Żeby Polska była Polską”. To z tą pieśnią na ustach, swoistym hymnem Solidarności w latach 80., Polacy zrzucili okowy komunizmu.
22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości.
Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską.
Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie
noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz,
że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz,
że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana.
Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła.
Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż
i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ
przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”.
Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając
jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki.
Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei
w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną
Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki.
Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus
organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy.
W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos
zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r.
Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii
Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
Nigeria/ Uzbrojeni mężczyźni porwali 215 dzieci i 12 nauczycieli szkoły katolickiej
2025-11-21 22:36
PAP
Adobe Stock
ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
215 uczniów i dwunastu nauczycieli szkoły katolickiej w zachodniej części Nigerii zostało uprowadzonych przez uzbrojonych napastników – poinformował w piątek rzecznik nigeryjskiego stanu Niger Daniel Atori.
Do zdarzenia doszło w piątek około godz. 2 w nocy w szkole St. Mary’s, w której uczą się dzieci i młodzież w wieku od 12 do 17 lat.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.