Reklama

Niedziela w Warszawie

Ewangelia przynosi pokój

O uniwersalizmie duchowości św. Franciszka, o tym, co może przynieść odrodzenie światu i Kościołowi, oraz w czym powinien wyrażać się dziś radykalizm ewangeliczny, z o. dr. hab. Grzegorzem Bartosikiem rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Niedziela warszawska 48/2023, str. I

[ TEMATY ]

franciszkanie

Archiwum o.GB

O. dr hab. Grzegorz Bartosik OFMConv - Prowincjał prowincji warszawskiej Matki Bożej Niepokalanej Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych w Polsce, profesor UKSW.

O. dr hab. Grzegorz Bartosik OFMConv - Prowincjał prowincji warszawskiej Matki Bożej Niepokalanej Zakonu Braci
Mniejszych Konwentualnych w Polsce, profesor UKSW.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Łukasz Krzysztofka: 29 listopada 1223 r. papież Honoriusz III zatwierdził regułę Zakonu Barci Mniejszych. W jakich okolicznościach do tego doszło?

O. Grzegorz Bartosik: Kiedy św. Franciszek przeżył nawrócenie, gdy Chrystus wezwał go do tego, aby odbudował kościół, zgromadziło się wokół niego pierwszych kilku mężczyzn, którzy zaczęli żyć jako pokutnicy z Asyżu. Ponieważ wspólnota się rozrastała, więc w 1209 r. św. Franciszek udał się ze swoimi towarzyszami do Rzymu i wtedy dzięki pomocy biskupa Asyżu został przyjęty przez papieża Innocentego III, któremu przedstawił swoją regułę. Właściwie były to teksty Ewangelii. Papież, który – jak podają legendy i tradycja – miał sen, w którym widział, że jakiś biedny człowiek podtrzymuje upadającą bazylikę na Lateranie – w tym człowieku rozpoznał właśnie św. Franciszka. To było pierwsze, ustne zatwierdzenie reguły i tę datę, czyli 1209 r., przyjmujemy jako początek naszego zakonu franciszkańskiego.

Ale w tym roku zakony franciszkańskie obchodzą jubileusz 800-lecia zatwierdzenia reguły. Czyli jednak nie chodzi tu o rok 1209?

Z czasem, gdy zakon franciszkański zaczął się rozwijać, w 1220 r. św. Franciszek złożył rezygnację z bycia generałem zakonu i przekazał władzę innemu bratu. Kościół wymagał już, aby początek życia zakonnego był poprzedzony nowicjatem, czyli roczną próbą. M.in. to wpłynęło na to, że w 1221 r. na Kapitule Generalnej sformułowano regułę, która do dzisiaj w historii zwana jest regułą niezatwierdzoną. Była dosyć obszerna, składała się z 24 rozdziałów, ale miała charakter duchowy, mało normatywny. Dopiero 2 lata później św. Franciszek, chcąc, żeby bracia po jego odejściu mieli jasne zasady, dla których Bóg posłużył się nim przy tworzeniu zakonu – przy pomocy kardynała Hugolina z Ostii (późniejszego papieża Grzegorza IX) oraz przy współpracy prowincjałów z innych prowincji – sformułował regułę i przedstawił ją do zatwierdzenia papieżowi Honoriuszowi III. Ta reguła, zwana regułą zatwierdzoną, obowiązuje od 800 lat wszystkie gałęzie pierwszego zakonu franciszkańskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Co oznaczało zatwierdzenie reguły dla św. Franciszka i Kościoła?

Pod koniec XII w. i na początku XIII w. w Kościele w Europie, a zwłaszcza na południu Francji, rozwijały się herezje katarów, albigensów, waldensów. Byli to ludzie, którzy chcieli żyć ubóstwem, potępiali bogactwo Kościoła, ale byli heretykami, nie przyjmowali wszystkich prawd wiary, nie uznawali jedności z Rzymem. Natomiast zatwierdzenie reguły przez papieża dla św. Franciszka i wszystkich jego duchowych synów oznaczało, że są w jedności z Rzymem i do końca świata ma tak pozostać. Był to akt wielkiej miłości św. Franciszka do Chrystusa i Kościoła.

Żaden z zakonów w Kościele katolickim nie rozprzestrzenił się tak szybko ani też nie osiągnął tak dużej liczby braci już za życia założyciela. Skąd ten fenomen fascynacji sposobem życia św. Franciszka?

Myślę, że przede wszystkim jest to sprawa Boża. To Chrystus wezwał św. Franciszka słowami, które otrzymał jeszcze będąc w niewoli: „Komu lepiej służyć: panu czy słudze?” i potem przed krzyżem św. Damiana: „Idź i odbuduj mój kościół”. Rzeczywiście sytuacja ówczesnego świata poniekąd w pewnym sensie przypominała dzisiejszą. Było bardzo dużo ludzi bogatych, Kościół był w kryzysie, był powszechny upadek moralny społeczeństwa i Franciszek przyjął Ewangelię dosłownie. Wierzył, że dosłowne naśladowanie Chrystusa może przynieść odrodzenie światu i Kościołowi, że odbudowa Kościoła jest przede wszystkim powrotem do Ewangelii. Radykalizm ewangeliczny pociągnął tak wiele ludzi także ze sfer bogatych, chociażby św. Klarę, czy wiele koronowanych głów, synów z dworów szlacheckich czy królewskich.

Reklama

W czym dzisiaj powinien się wyrażać radykalizm ewangeliczny?

Sądzę, że w tym, jak św. Franciszek to zrozumiał, czyli przez dosłowne życie Ewangelią. Trzeba po prostu wziąć Ewangelię, czytać ją i żyć Ewangelią. Oznacza to przede wszystkim na pierwszym miejscu szukanie i głoszenie chwały Bożej, uwielbianie Boga. Św. Franciszek niewiele zostawił nam pism, natomiast bracia spisali jego słowa. Większość to modlitwy uwielbiające Boga. Radykalizm to postawienie na pierwszym miejscu tego, że naszym powołaniem jest tak żyć, by swoim życiem uwielbiać Boga. Po drugie – miłość bliźniego. Św. Franciszek widział w Bogu Ojcu naszego Ojca i rozumiał, że Chrystus jest naszym Bratem w człowieczeństwie, naszym bratem jest także każdy człowiek. Co więcej, naszym bratem i siostrą jest również każde stworzenie, bo wszyscy wyszliśmy z rąk dobrego Boga i stąd wypływa szacunek dla ludzi, także innych religii. Właśnie szacunek dla innych ludzi, który stał się także hasłem zakonu franciszkańskiego: „Pokój i Dobro” jest wyrazem radykalizmu ewangelicznego.

Co Ojca osobiście najbardziej fascynuje w św. Franciszku?

To, że stał się naśladowcą Chrystusa. W moim powołaniu, czy każdego chrześcijanina w centrum jest Jezus i fakt, że Syn Boży stał się Człowiekiem, Bóg posłał swego Syna. On staje się Człowiekiem wiedząc, że Jego stworzenia Go ukrzyżują. Dał nam życie, ciało i duszę nieśmiertelną, a my, ludzie, go ukrzyżowaliśmy. Jak ogromna jest miłość Ojca, Syna i Ducha Świętego do ludzi. Św. Franciszek zakochał się w Chrystusie, ukochał Go do końca zarówno w tajemnicy wcielenia, jak i umiłowania męki i krzyża Chrystusowego.

Jak klasztor w Niepokalanowie przygotowuje się do uroczystości Niepokalanego Poczęcia NMP 8 grudnia?

Tradycyjnie w większości naszych klasztorów franciszkańskich jest odprawiana nowenna przed Niepokalanym Poczęciem. Zaczyna się właśnie 29 listopada, więc w rocznicę zatwierdzenia reguły. To będą modlitwy z kazaniami nowennowymi, trwające przez 9 dni. Natomiast 8 grudnia głównej Mszy św. będzie przewodniczył kard. Grzegorz Ryś z Łodzi. Równolegle w kaplicy sanktuarium św. Maksymiliana będzie odprawiana nowenna według św. Faustyny, czyli codziennie wspólnie odmawiane tysiąc „Zdrowaś Maryjo”. Warto dodać, że Stolica Apostolska dała przywilej uzyskania odpustu zupełnego we wszystkich kościołach franciszkańskich od 8 grudnia do 2 lutego pod zwykłymi warunkami na pamiątkę tajemnicy wcielenia Chrystusa i pierwszego żłóbka w Greccio, zbudowanego przez św. Franciszka 800 lat temu.

O. dr hab. Grzegorz Bartosik OFMConv prowincjał prowincji warszawskiej Matki Bożej Niepokalanej Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych w Polsce, profesor UKSW.

2023-11-21 11:22

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Relikwie pierwszych polskich misjonarzy-męczenników w prezencie dla Was

Każdy może otrzymać taki obrazek z relikwią "ex indumentis", czyli cząstka z ubrań bł. Zbigniewa Strzałkowskiego i bł. Michała Tomaszka – wyniesionych na ołtarze już 5.XII. 2015 roku.

Jak otrzymać taką relikwię?
Proszę wysłać na poniższy adres list, w którym należy umieścić drugą kopertę z napisanym swoim adresem i naklejonym znaczkiem pocztowym (UWAGA: proszę tej koperty w środku nie zaklejać). Po otrzymaniu listu, wyjmiemy taką gotową kopertę z Twoim adresem i z przyklejonym znaczkiem, włożymy tam obrazek z relikwiami błogosławionych męczenników i odeślemy z powrotem. Do koperty dołączymy również inne informacje o naszej Prowincji Franciszkanów i o naszych misjach w Peru i w innych krajach. Wysyłamy listy tuż po beatyfikacji 5.XII.

CZYTAJ DALEJ

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

2024-05-01 12:21

[ TEMATY ]

ks. Krzysztof Nykiel

Bożena Sztajner/Niedziela

Ojciec Święty mianował księdza prałata Krzysztofa Józefa Nykiela, Regensa Penitencjarii Apostolskiej, biskupem tytularnym Velia - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Ks. biskup-nominat Krzysztof Józef Nykiel urodził się w Osjakowie 28 lutego 1965 r. W 1984 r. wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi. W 1990 r. przyjął święcenia kapłańskie i należy do duchowieństwa archidiecezji łódzkiej. W roku 2001 uzyskał doktorat z prawa kanonicznego na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim. W latach 1995-2002 pracował w Papieskiej Radzie ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia. 1 lipca 2002 podjął pracę w Kongregacji Nauki Wiary. Od 18 grudnia 2009 był zastępcą sekretarza Międzynarodowej Komisji Badającej sprawę autentyczności objawień w Medjugorie. 26 czerwca 2012 roku papież Benedykt XVI mianował go regensem Penitencjarii Apostolskiej.

CZYTAJ DALEJ

Prezydent: nie było żadnych wątpliwości, kto powinien otrzymać awans generalski

2024-05-03 09:32

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

WOT

PAP/Paweł Supernak

Nie było żadnych wątpliwości, kto powinien otrzymać awans generalski, kto powinien zostać mianowany na te najważniejsze stanowiska dowódcze w wojsku polskim - podkreślił prezydent Andrzej Duda w swoim wystąpieniu po wręczeniu nominacji na stanowisko dowódcy generalnego RSZ i na stanowisko dowódcy WOT.

Prezydent Andrzej Duda wręczył w piątek akty mianowania gen. broni Markowi Sokołowskiemu na stanowisko dowódcy generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych i gen. bryg. Krzysztofowi Stańczykowi na stanowisko dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję