Reklama

Wiara

Dziedzictwo pierwszego grzechu

Skłonność do złego ludzie dziedziczą od samego początku, choć nie w taki sposób, jak dziedziczy się spadek czy wady genetyczne.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Opowiadanie o grzechu pierwszych ludzi należy do najpopularniejszych w Biblii i zarazem do najmniej rozumianych. Większość czytelników zatrzymuje się na poziomie sensu dosłownego, mając przed oczami obrazek z rajskim drzewem, wężem, owocem i parą nagich ludzi. Nie dostrzega sensu symbolicznego i religijnego.

Na dodatek, gdy mowa o grzechu, wielu niezupełnie rozumie to słowo. Myśli o grzeszkach, o naruszeniu przepisów albo o szóstym przykazaniu. Tymczasem grzech to zło popełnione świadomie i dobrowolnie, wbrew Bożemu prawu, które znamy z przykazań i dzięki sumieniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Istota głównego grzechu

Grzech pierwszych ludzi został nazwany w rozdziale 3. Księgi Rodzaju „zerwaniem owocu z drzewa poznania dobra i zła”. Co to oznacza?

Zerwanie owocu oznacza przywłaszczenie go sobie. Nie podano, jaki to był owoc, chociaż powszechnie mówi się o jabłku. Skąd się to wzięło? Starożytny tłumacz, który przekładał Biblię z języka hebrajskiego na łacinę, użył słowa malum, które może oznaczać jabłko, ale które oznacza też zło! Chciał więc podkreślić przenośny sens zerwania owocu, które okazuje się symbolem grzechu.

W innych językach takiego podwójnego znaczenia nie ma, przez co tajemnicze rajskie drzewo poznania stało się w popularnym odbiorze jabłonką, a ciężki grzech i deprawacja ludzi – zerwaniem jabłuszka.

Bóg zabronił człowiekowi zrywać owoce z drzewa poznania dobra i zła w raju i je jeść. Nie miałoby to zbytnio sensu, gdyby chodziło o zwykłe drzewo. Wtedy zerwanie owocu byłoby nieposłuszeństwem w drobnej sprawie, dziecinnym zachowaniem. Nie wystarczyłoby do zerwania z Bogiem, wygnania z raju i utraty trwałego życia. Wprawdzie grzech pierwszych ludzi był m.in. nieposłuszeństwem, ale przecież nie tylko nim.

Kluczem do znaczenia tej historii jest nazwa drzewa: „drzewo poznania dobra i zła” albo, jak dawniej mówiono, „drzewo wiadomości dobrego i złego”. Dlaczego drzewo? Słowo to ma podobne przenośne znaczenie jak dziś „zasada, podstawa”. Większy problem jest z „poznaniem”. Nam się to kojarzy z uzyskaniem wiedzy jako zbioru wiadomości. Tymczasem odpowiedni termin hebrajski: jada oznacza poznanie doświadczalne oraz podporządkowanie sobie przedmiotu poznania, dominację, jak w zwrocie „opanować wiedzę”.

Reklama

Pierwsi ludzie dopuścili się więc samowoli moralnej. Nie wiemy, jaki przybrało to kształt zewnętrzny. Ważna była zmiana postawy. Zamiast polegać na Bogu – jako na źródle i mierze dobra – ludzie postanowili sami stanowić o dobru i złu, czyli o całym świecie zasad i wartości. Chcieli nad nim zapanować. Zwrot „dobro i zło” może tu oznaczać „wszystko”, cały świat moralny. Ludzie chcieli mieć Boską władzę – nic dziwnego, że Bóg ich przed tym ostrzegał.

Grzech pierworodny

Taka natura grzechu pierwszych ludzi oświetla jego związek z naszą skłonnością do zła i grzechu, z którą przychodzimy na świat. Tę skłonność w chrześcijaństwie nazywa się grzechem pierworodnym, choć mało kto ten termin rozumie. W ankietach ludzie pytają: „czy wierzysz w grzech pierworodny?” – i wynika z nich, że tylko kilkanaście albo kilka procent odpowiada „tak”. Powinno się najpierw zapytać, czy ankietowani w ogóle wiedzą, co to jest.

Na czym zatem ta powszechna skłonność do złego polega? Właśnie na moralnej samowoli. Nie tylko filozofowie i twórcy przepisów prawnych, lecz także wszyscy ludzie próbują ustalić, co jest – dla nich i ich zdaniem – dobre lub złe. Można to częściowo przezwyciężyć, słuchając tego, co Bóg ogłosił ludziom, albo przynajmniej respektując zasady moralne przyjęte w społecznościach ludzkich (nie zabijać, nie kraść, nie zdradzać w małżeństwie itd.). Jednakże zło i grzech trwają w ludziach i czasami przybierają potworne rozmiary. Przez wiarę, chrzest i sakramenty odwracamy się od nich, a Bóg nam przebacza, jednak złe skłonności nadal nam zagrażają.

Reklama

Tę skłonność do złego ludzie dziedziczą od samego początku, ale nie w taki sposób, jak dziedziczy się spadek czy wady genetyczne. Polega to raczej na wspólnocie z pierwszymi ludźmi i na przejęciu ich postawy. Grzech pierwszych ludzi okazuje się grzechem całej ludzkości i konkretyzuje się w każdym z nas jako grzech pierworodny. Pierwsi ludzie, Adam i Ewa, symbolicznie reprezentują wszystkich.

Źródła zła

Dlaczego ludzie zgrzeszyli i grzeszą nadal? Obrazowe opowiadanie biblijne wskazuje na dwie praprzyczyny zła. Źródło zewnętrzne, czyli szatana, oraz źródło wewnętrzne, czyli nadużycie wolności.

Biblijne wzmianki o szatanie, czyli diable, są dość liczne (oba te słowa oznaczają to samo, wroga i oskarżyciela – jedno po hebrajsku, a drugie po grecku). Wynika z nich, że szatan to przede wszystkim wróg człowieka. Był aniołem z otoczenia Boga, ale odwrócił się od Niego i ludzi. Kusi nas, skłania do złego, by dowieść naszej słabości i oskarżyć nas przed Bogiem. Ludzie zaś mu ulegają, przez co stają się współwinni zła w świecie.

W Księdze Rodzaju szatan występuje pod postacią węża. Taki obraz nie został wybrany przypadkowo. Z jednej strony węże to gady odrażające i niebezpieczne. Z drugiej – wąż bywał na starożytnym Bliskim Wschodzie symbolem mądrości. Szatan to istota mądrzejsza i sprytniejsza niż ludzie, ale dogłębnie zła.

Szatan namówił więc ludzi do złego. Wmówił im, że Bóg ogranicza ich możliwości i władzę, zastrzegając sobie prawo do decydowania o dobru i złu. To prawo wynika, oczywiście, z samej natury Boga, która określa dobro, gdyż Bóg jest nim samym i jego wzorem. Z kolei zło jest tym, co Bożemu dobru przeczy i co je pomniejsza. Ludzie nie mogą być zatem miarą dobra i zła.

Za namową szatana postanowili jednak, że sami spróbują. Dlaczego Bóg do tego dopuścił? Ponieważ zostawił nam wolność. Bez niej nie bylibyśmy ludźmi, lecz automatami. Żeby wybrać dobro i kochać, trzeba być najpierw wolnym.

Reklama

Skutki grzechu

Dalszy ciąg opowiadania mówi pośrednio lub wprost o następstwach grzechu. Najpierw Adam kryje się przed Bogiem, bo dostrzegł, że jest nagi, to znaczy skompromitowany i zdemaskowany. Potem, zamiast przyznać się do winy, zrzuca ją na Ewę, i to z pretensją do Boga, że postawił obok niego tę kobietę. Ta z kolei wskazuje na winę węża.

Gdy Bóg ogłasza wyrok, zaczyna od węża zdegradowanego do czołgania się w prochu i skazanego na przegraną w walce z potomstwem kobiety. Ludzie natomiast, żyjąc na ziemi bez Boga i jego prawa, wystawią się na trudy. Kobieta będzie rodziła w bólach i będzie zależała od mężczyzny, tzn. ich więź straci pierwotną harmonię (w chrześcijaństwie sakrament małżeństwa służy naprawieniu tego zła). Z kolei mężczyzna będzie pracował w pocie czoła – czego w raju nie było – żeby wydrzeć z ziemi pokarm.

Najważniejszą karą za grzech jest bowiem usunięcie z ogrodu rajskiego, a tym samym utrata dostępu do drzewa życia, czyli śmiertelność. Ludzie, nie chcąc czerpać z Boga prawdy i dobra, nie mogą tym samym czerpać z Niego życia. Kara logicznie wynika z przewinienia. Człowiek, będąc prochem, czyli istotą materialną, znalazł się z dala od Boga, dlatego musi umrzeć. Jego ciało rozkłada się z powrotem na materialne cząstki. Dusza powróci do Boga, żeby w czasie ostatecznym odzyskać ciało.

2023-07-11 14:12

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Dydycz o tajemnicy spowiedzi, grzechu i donosicielstwie

Nie można naciskać na duchownych, by byli współpracownikami świeckich instancji - podkreśla bp Antoni Dydycz, pisząc o tajemnicy spowiedzi obowiązującej spowiedników. Biskup drohiczyński ubolewa, że Kościół jest atakowany również za to, że "jego przedstawiciele nie są donosicielami i nie przekazują informacji na temat pedofilii do odpowiednich instancji". Podkreśla, że w odniesieniu do wykroczeń kapłanów Prawo Kanoniczne przewiduje wystarczająco wiele sankcji, a "władze świeckie niech stoją na straży bezpieczeństwa ludzi, zgodnie z prawem cywilnym".

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady

2024-04-30 21:13

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Po co Jezus dał nam Maryję? Jak budować z Nią relację? Czy da się przesadzić w miłości do Matki Bożej? Tymi i innymi przemyśleniami dzieli się w swoim podcaście ks. Tomasz Podlewski. Zapraszamy do wysłuchania pierwszego odcinka "Podcastu umajonego".

CZYTAJ DALEJ

10 lat Rycerzy Kolumba w Miliczu

2024-05-01 15:08

ks. Łukasz Romańczuk

Od lewej: Robert Zasieczny i Krzysztof Zub

Od lewej: Robert Zasieczny i Krzysztof Zub

W dniu odpustu w kaplicy św. Józefa Robotnika w Godnowej swoje dziesięciolecie założenia świętowali Rycerze Kolumba z rady lokalnej nr 15947. Uroczystej Eucharystii przewodniczył ks. Zbigniew Słobodecki, proboszcz parafii św. Andrzeja Boboli w Miliczu i kapelan milickich Rycerzy Kolumba.

10-lecie założenia Rady Lokalnej był okazją do dziękczynienia i modlitwy za tych, co odeszli już do wieczności. W wygłoszonej homilii ks. Marcin Wachowiak, wikariusz parafii św. Michała Archanioła zwrócił uwagę na fakt, że Bóg potrafi zaskakiwać, zachęcając do zastanowienia się do swojej reakcji na takie zaskoczenia Pana Boga. Rozwijając ten temat ks. Marcin ukazał dwie perspektywy. - Pierwsza dotyczy mieszkańców Nazaretu, którzy znali Jezusa. Orientowali się kim On jest, skąd pochodzi, gdzie mieszka. Wiedzieli wszystko o Nim. Na pewno słyszeli o tym, co Jezus zdziałał poprzez nauczanie, czynienie cudów. A gdy Jezus do nich przyszedł, zaczęli w Niego powątpiewać. Zatem to jest ta pierwsza reakcja na działanie Jezusa - powątpiewanie - zaznaczył ks. Wachowiak, wskazując na drugą perspektywę poprzez postawę św. Józefa. - Był to człowiek pracowity, posłuszny, pokornym, przyjmował wolę Bożą. Święty Józef to człowiek, który realizował plan zbawienia w swoim życiu - mówił kapłan, zachęcając wiernych do refleksji nad realizowaną przez nich perspektywą poznania Jezusa. Czy jest to perspektywa mieszkańców Nazaretu czy św. Józefa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję