Niedziela na Podbeskidziu

Górskie uwielbienie

W pierwszą sobotę lipca miłośnicy górskich wędrówek znów wyruszą na szlak, by wspólnie modlić się i uwielbiać Pana w ramach 11. edycji Ewangelizacji w Beskidach.

Niedziela bielsko-żywiecka 26/2023, str. VI

Ewangelizacja w Beskidach

Monika Jaworska

Tak wyglądała Ewangelizacja Beskidów w ubiegłym roku

Od początku wędrówkom towarzyszy motto: „Szczęśliwy lud, którego Panem jest Bóg”. W tym roku inicjator spotkań o. Bogdan Kocańda OFMConv postanowił, że ta edycja będzie przebiegać pod hasłem: „Zdobywcy szczytów”. Wiąże się to z zagadnieniem cnót i wartości, które będą rozważane na każdej górze. Na poszczególne soboty koordynatorzy wyznaczyli następujące góry i towarzyszące spotkaniom wartości oraz odpowiedzialne wspólnoty: 1 lipca – Bendoszka Wielka (1144 m n.p.m) – zmiana (wspólnota Talitha Kum z Rychwałdu), 8 lipca – Błatnia (917 m n.p.m.) – pasja (Zacheusz z Jaworza), 15 lipca – Kozia Górka (683 m n.p.m.) – pokora (Krucjata Wyzwolenia Człowieka z Rychwałdu), 22 lipca – Stożek Wielki (979 m n.p.m.) – kreatywność (Emaus z Bestwiny), 29 lipca – Hala Boracza (849 m n.p.m.) – szczerość (Damaszek z Żywca Sporysza), 5 sierpnia – Szyndzielnia (1028 m n.p.m.) – odwaga (Krzew Winny z Jawiszowic), 12 sierpnia – Hala Lipowska (1269 m n.p.m.) – wytrwałość (Domowy Kościół z Żywca), 19 sierpnia – Klimczok (1117 m n.p.m.) – cnota (Novare z Żor). Zdobywanie poszczególnych szczytów ma sprzyjać wypracowywaniu w sobie cnót. Na każdym z nich będzie sprawowana Msza św. o godz. 12 z błogosławieństwem na cztery strony świata.

– Wzorem ubiegłego w tym roku wybraliśmy łatwiejsze góry, aby w spotkaniach mogły uczestniczyć rodziny z małymi dziećmi, czy osoby o słabszej kondycji. Na wyższe, jak Szyndzielnia, można wyjechać kolejką i potem się przespacerować. Staraliśmy się też dobrać takie szczyty, aby uczestnicy mieli możliwość skorzystania z oferty schroniska, zjeść coś dobrego. W tym roku mamy tylko jeden nowy szczyt – Kozią Górkę – mówią „Niedzieli” świeccy koordynatorzy Bernadeta i Stefan Targoszowie ze wspólnoty Talitha Kum z Rychwałdu. Przy tym podkreślają, że w ramach wspólnoty została utworzona Diakonia Ewangelizacyjna, której są członkami. Liderem natomiast jest Elżbieta Dziergas. Precyzują, że w zamyśle o. B. Kocańdy diakonia w ciągu roku ma pomagać w różnych akcjach ewangelizacyjnych wspólnoty, np. służąc na kursie Alfa jako wstawiennicy, czy ewangelizując w parafiach. – W poprzednich latach mieliśmy ewangelizację od domu do domu. Chodziliśmy parami po domach, proponowaliśmy mieszkańcom wspólną modlitwę i zapraszaliśmy ich na spotkanie w kościele parafialnym, na które składała się Msza św. i konferencja o. Bogdana. To są działania, przy których diakonia może piękne posłużyć – wyjaśnia Stefan Targosz. W tym roku chcą pokazać diakonii, jak wygląda przygotowanie Ewangelizacji w Beskidach od strony organizacyjnej. – Zależy nam, żeby inne osoby wiedziały, jak to wydarzenie organizować w poszczególne soboty w razie, gdybyśmy nie mogli być wtedy na szczycie. Trzeba przygotować sprzęt, być w kontakcie z daną wspólnotą, która ewangelizuje na danej górze i odbiera od nas sprzęt. Po ewangelizacji wspólnota przywozi nam znów sprzęt i musimy to posegregować, żeby wiedzieć, gdzie co jest i móc to potem przekazać następnej wspólnocie – zaznacza Stefan Targosz. Na każdej górze będzie czekała niespodzianka dla uczestników. Wydarzenie organizuje Fundacja „Rodzina w Służbie Człowieka” działająca przy franciszkańskim sanktuarium Matki Bożej Rychwałdzkiej.

2023-06-20 14:23

Ocena: +1 0

Dary z nieba

Niedziela bielsko-żywiecka 33/2022, str. VI

Ewangelizacja w Beskidach

Monika Jaworska/Niedziela

Wspólnota Krzew Winny z uczestnikami EwB na Krawcowym Wierchu

Otrzymane w godzinach porannych alerty pogodowe nie zniechęciły uczestników 10. Ewangelizacji w Beskidach. Pojawili się oni na Krawcowym Wierchu, by uwielbiać Pana i modlić się w różnych intencjach.

Synoptycy zapowiadali na sobotę ulewne deszcze już od godzin rannych. – Modliliśmy się, prosząc dobrego Boga o sprzyjającą pogodę i taką mamy, nie pada. To prawdziwy dar z nieba. Chwała Panu – mówili członkowie Wspólnoty Ewangelizacyjno-Formacyjnej Krzew Winny z Jawiszowic, która przygotowała 5. spotkanie ewangelizacyjne. – Bardzo lubię góry, kontakt z przyrodą i cenię sobie to, że na Ewangelizacji w Beskidach (EwB) mogę spotkać Pana Boga i innych ludzi – mówi Niedzieli Grażyna Fabia ze wspólnoty. – Mnie tutaj sprowadza miłość do Boga i potrzeba bycia blisko Niego, czego doświadczam także w naszej wspólnocie poalfowej, którą pomógł nam założyć o. Bogdan Kocańda z Rychwałdu. Na EwB dostajemy siłę i radość w sercach, a miłość do Boga jednoczy nas wszystkich. Też jest piękne, że Bóg nam dzisiaj wyjątkowo błogosławi pogodą, że nie grzmi i nie leje – podkreśla animatorka Elżbieta Krasuska. Dodaje, że na Mszach św. wspólnotowych dzielą się radością, modlitwą i miłością, którą Bóg ich obdarzył. – Włączyłam się niedawno do wspólnoty. Przyciągnęło mnie do niej ciepło ze strony tych osób, wśród których część znam ze swojej parafii, bądź z oazy. Potrzebowałam umocnienia w modlitwie, w intencjach. Wspólnota bardzo mi pomogła. Kiedyś jeździłam na rekolekcje i w wakacje ładowałam się duchowo. Teraz, gdy jestem na EwB, to przypominam sobie tamte czasy – zaznacza Irena Wątor.