Pytanie czytelnika: Czym jest pokój serca?
Carl Gustav Jung – szwajcarski psycholog – mówiąc o pokoju między ludźmi, zauważył, że brak pokoju bierze się m.in. z lęku. Chciał wskazać na lęk, który człowiek odczuwa w momencie, kiedy czuje zagrożenie, że może coś za chwilę stracić. Chodzi o kogoś, kto lęka się, że straci władzę, o kogoś, kto ma wysokie mniemanie o sobie, kto czuje się zagrożony, że straci swoją pozycję. Taki lęk może doprowadzić do niepokoju między ludźmi, do strasznych, niewyobrażalnych w skutkach wydarzeń. Przed spotkaniem ze Świętą Rodziną Mędrcy prowadzili dialog z Herodem. On w tej rozmowie obnażył swoje wnętrze. Widzimy jego panikę, lęk o siebie, o pozycję. Do czego doprowadził jego lęk? Do tragicznych wydarzeń w całej okolicy – do rzezi niewiniątek (por. Mt 2, 1-18).
Czasami my też doznajemy wewnętrznego niepokoju. Ten wypływający z grzechu, pychy i nieszczerości niszczy nas samych i innych. Na początku, przed grzechem pierworodnym, wszystko było przyporządkowane chwale Bożej i szczęściu ludzi. Przez grzech człowiek stał się istotą egoistyczną, pyszałkowatą, niegodziwą i chciwą. Jak przemoc w każdej swojej postaci jest następstwem grzechu, tak pokój jest następstwem łaski uświęcającej. „Pokój nie polega jedynie na braku wojny” (KKK 2304).
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Człowiek jest szczęśliwy, gdy jego serce wypełnia pokój. Chociażby czynił on samo dobro, jego serce ciągle będzie tęskniło za czymś więcej. Święty Augustyn napisał: „Niespokojne jest serce człowieka, dopóki nie spocznie w Bogu”. Tylko Bóg może wypełnić pokojem całe nasze życie. Istota Jego pokoju polega na głębokim przekonaniu, że życie jest drogą do Boga. Prawdziwy pokój to, według świętego, „majestatyczna cisza porządku” – porządku między nami a Bogiem i innymi ludźmi. Jeżeli zachowamy ten porządek, będziemy odczuwali pokój i będziemy mogli dawać go innym. Porządek między nami a Bogiem zakłada mocne pragnienie usunięcia z naszego życia wszelkiego grzechu i postawienia w jego centrum Chrystusa.
Obecność Chrystusa w sercach Jego uczniów jest źródłem prawdziwego pokoju, będącego bogactwem i pełnią. Święty Paweł twierdzi, że sam Chrystus jest naszym pokojem (por. Ef 2, 14). Jezus po swoim zmartwychwstaniu powiedział do Apostołów: „Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam” (J 14, 27). W czasie Mszy św. przywołujemy te słowa tuż przed spożyciem Ciała Chrystusa. Mamy się z Nim zjednoczyć przez spożycie Jego Ciała, czyli mamy się zjednoczyć z Jego miłością oraz pokojem. „Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: «Pokój wam!» (...) i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane»” (por. J 20, 19-23). Szczera spowiedź jest jednym z głównych środków danych nam przez Boga, abyśmy mogli odzyskać pokój utracony przez grzech i niewierność łasce. Pokój z Bogiem jest skutkiem usprawiedliwienia i usunięcia grzechu. Pokój z bliźnim jest owocem miłości rozlanej przez Ducha Świętego. Pokój, w obliczu nas samych, jest pokojem sumienia pochodzącym ze zwycięstwa nad namiętnościami i nad złem. Odzyskanie pokoju jest jednym z największych dowodów miłości wobec tych, którzy znajdują się wokół nas. Ten pokój nie jest już związany z fizyczną obecnością Chrystusa, lecz wypływa z Jego zwycięstwa nad światem.