Reklama

Niedziela w Warszawie

Na Kalwarii, przy pustym grobie i... w Warszawie

O niewiastach stojących pod krzyżem i czuwających przy grobie Chrystusa oraz o tym, jakie wyzwanie rzucają współczesnym kobietom, z o. Pawłem Drobotem, redemptorystą, duszpasterzem kobiet diecezji warszawskiej, rozmawia Monika M. Zając.

Niedziela warszawska 15/2023, str. I-III

[ TEMATY ]

duszpasterstwo kobiet

Wikipedia

Fresk Noli me tangere, Fra Angelico, ok.1450

Fresk Noli me tangere, Fra Angelico, ok.1450

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Monika M. Zając: Pod krzyżem Jezusa widzimy różne kobiety: są córki (jerozolimskie), matki (Matka Jezusa, matka Jakuba Mniejszego i Józefa), oblubienica (Maryja; Maria Magdalena, która przy pustym grobie zachowuje się jak oblubienica z Pieśni nad Pieśniami; Maria, żona Kleofasa). Bóg Ojciec tak zaplanował, żeby przy śmierci Jego Syna, spośród najbliższych kochających, trwających przy krzyżu, były przede wszystkim kobiety? O czym to świadczy, także dla współczesnych kobiet?

O. Paweł Drobot: Odpowiem na to pytanie być może w nietypowy sposób. W Wielkim Poście 2023 kilka środowisk zaangażowanych w duszpasterstwo kobiet w Warszawie przeprowadziło rekolekcje dla kobiet. Jedna z kobiet z naszej ekipy kilka dni przed rozpoczęciem napisała do mnie z prośbą o modlitwę oraz informacją, że być może nie będzie w stanie zaangażować się w te rekolekcje. Pogorszył się stan zdrowia jej mamy i chce być przy niej, aby się nią zaopiekować. Postawa tej kobiety, córki, która kocha swoją chorą mamę, jest odpowiedzią na pytanie.

Reklama

Jak w czasach Jezusa, tak dzisiaj serce kobiety jest takie samo...

Tak. Zmieniają się zewnętrzne formy postrzegania kobiet przez świat, sposób ubierania się, zwyczaje kulturowe, lecz pozostaje coś, co jest niezmienne. Jest to wrażliwość, umiejętność zatroszczenia się o drugiego człowieka, poświecenie dla dobra bliźniego, współcierpienie, nawet wtedy, gdy po ludzku pewne sytuacje wydają się beznadziejne. Tutaj znajdujemy źródło zrozumienia dla postaw kobiet, które towarzyszyły Jezusowi w ostatniej Jego ziemskiej drodze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podczas, gdy wielu tak szybko chce schodzić z krzyża, kobiety mają pokazywać, wzorem Maryi, jak trwać i uczyć innych wytrwałości? Wobec promocji indywidualizmu, snobizmu, walki o tzw. prawa kobiet, rozumiane m.in. jako prawo do aborcji, samorealizacji ponad wszystko, presji kultu sukcesu etc.?

Przeczytałem kiedyś świadectwo kobiety, matki czwórki dzieci, która mówi o swoim macierzyństwie: „Matka to kobieta, która potrafi się ofiarować, a nie być ofiarą”. Maryja doskonale to zrozumiała. Ofiarowała się jako „służebnica Pańska”. Nie była ofiarą jakiegoś ślepego losu, lecz dokonała wyboru Boga i Jego planu na Jej życie. W ostatnich chwilach życia to Jej Chrystus zawierza najbliższego ucznia oraz wszystkie uczennice i uczniów w przyszłości, czyli Kościół. Pielęgnowanie serca matki to wielkie wyzwanie dla kobiet. Mówiąc o sercu matki, mam na myśli każdą kobietę, zarówno te kobiety, które urodziły własne dzieci, jak również te, które nie mają dzieci.

Reklama

Zatem każda kobieta w zamyśle Boga ma serce matki?

Proszę przyjrzeć się małym dziewczynkom, gdy się bawią. To często zabawa w dom, z lalkami, które symbolizują dzieci, o które się troszczą. Matka to nie tylko kobieta, która rodzi dziecko. Macierzyństwo to także rodzenie relacji, budowanie środowiska, troska o jedność, to również rodzenie relacji do Boga, a także jednoczenie domu – wspólnoty, jaką jest Kościół.

O czym świadczą postawy kobiet uczestniczących w wydarzeniach wielkanocnych?

Maria Magdalena przyszła, aby namaścić ciało Jezusa. Pomimo zakazu władz, straży, która pilnowała, by nie zbliżać się do grobu, przyszła i przyniosła wonności do zabalsamowania. To postawa miłości pełnej współczucia oraz szczerej troski. Nie szukała nic dla siebie. Dzięki temu stała się w historii pierwszą osobą, która spotkała Zmartwychwstałego Jezusa. Stała się także apostołką Apostołów. Widzimy tutaj ważną rolę kobiet już od samego początku historii Kościoła. Nie jest to jakaś rola instytucjonalna, hierarchiczna, lecz jak najbardziej naturalna, relacyjna, oparta na więzi miłości, zaufania, troski, a nie władzy czy chęci dominowania.

Reklama

Ale jak to u kobiet, jest trochę sprzeczności w ich zachowaniu... „z bojaźnią i wielką radością odeszły od grobu...” (Mt 28, 8). Mają jednak silne poczucie misji zleconej przez Jezusa. Idą oznajmić Jego uczniom, że Pan zmartwychwstał.

Po Zmartwychwstaniu, radość i emocje są tak wielkie, że nic nie jest w stanie powstrzymać kobiet by milczały. Na początku są to słowa, ale potem są to konkretne gesty. Wiemy, że Maryja, Matka Jezusa, wspierała Apostołów, aby nie ustawali w czuwaniu i oczekiwaniu na Zesłanie Ducha Świętego. Znana jest postać Marii, matki Jana, czyli Ewangelisty Marka, w której domu schronił się Piotr po cudownym uwolnieniu z więzienia. Oznacza to, że w jej domu gromadził się Kościół. W Dziejach Apostolskich znajdujemy wiele kobiet, które miały wpływ na kształtowanie się wspólnoty Kościoła.

Spojrzenie Jezusa jest inne niż wszystkie – obejmuje każdego z nas, każdą kobietę wszystkich czasów. Kim kobiety były w Jego oczach? Jak na nie patrzył? Czego w nich szukał?

Jezus patrzył na kobiety z miłością. Było to czyste spojrzenie, które one na pewno doskonale odczytywały. Kobiety z otoczenia Jezusa rozumiały i odczuwały, że nie ma w tym spojrzeniu jakiejś chęci wykorzystania. Samarytanka została uzdrowiona z toksycznych relacji dzięki temu, że Jezus dał jej doświadczenie czystej miłości. Kobieta przyłapana na cudzołóstwie została ochroniona przed ukamienowaniem i doświadczyła mocy bezwarunkowego przebaczenia. Maria Magdalena została uwolniona z mocy złych duchów. Marta i Maria to siostry, które mogą być symbolem przyjaźni damsko-męskich opartych na zdrowym partnerstwie i duchowych wartościach.

Jak dzisiaj możemy odkryć, poczuć Jego spojrzenie na sobie?

Nawiążę do wspomnianych już rekolekcji wielkopostnych. Ich temat brzmiał: „Kobieta w oczach Boga”. Jednym z wydarzeń modlitewnych na tych rekolekcjach była adoracja Najświętszego Sakramentu. Dla wielu kobiet, które dzieliły się swoimi przeżyciami, był to bardzo ważny moment. Opisywały to jako zatrzymanie się, aby być w obecności Jezusa. Była to możliwość patrzenia na Jego obecność w Eucharystii oraz przyjmowanie Jego obecności w swoim sercu i życiu.

Reklama

Czyli trzeba pozwolić Mu patrzeć na siebie?

Wiele osób, kobiet i mężczyzn, nie pozwalają, aby Jezus mógł spojrzeć na nich. Nie dają Mu szansy na to. Najlepszym sposobem na to, aby poczuć Jego spojrzenie jest, aby się zatrzymać i stanąć przed Nim twarzą w twarz. Może to być adoracja Najświętszego Sakramentu, osobista modlitwa albo lektura Biblii.

Duszpasterstwo kobiet z pewnością jest konkretną pomocą w odkrywaniu Bożego spojrzenia na kobietę...

Wiele kobiet odkrywa uzdrawiające wręcz spojrzenie Jezusa w czasie organizowanych spotkań dla kobiet. Jest wiele środowisk przy parafiach, gdzie kobiety gromadzą się na wspólne rozważanie Słowa Bożego, słuchają wartościowych nauczań, uczestniczą w warsztatach, dzielą się swoim doświadczeniem i modlą się za siebie nawzajem.

Świat współczesny potrzebuje kobiet, które spotkały Jezusa i mówią o tym spotkaniu z entuzjazmem, radością i wytrwałością.

Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że kobieta, która jest przekonana do tego, co ma czynić, posiada wielką determinację i wytrwałość. Czasami towarzyszą temu radosne emocje, a czasami codzienna i świadoma żmudna praca. Jeden przykład tej „codzienności”. W naszym kościele (św. Klemensa Hofbauera przy ul. Karolkowej 49 – przyp. MMZ) po Mszy św. porannej gromadzi się grupa kilkunastu kobiet i wytrwale modlą się na różańcu. Są przekonane, że jest to ważne zadanie. Nie szczędzą czasu i serca na modlitwę. Dla mnie są przykładem i świadectwem wytrwałości i wierności.

Jakie najważniejsze wskazówki płyną dla „kobiet w naszym mieście” z tych przekazów ewangelicznych o kobietach pod krzyżem i po Zmartwychwstaniu? Do czego zaprasza, wzywa nas Pan Bóg?

Odnajduję tutaj istotę tego, co możemy nazwać siłą kobiecości. Jest to moc współczucia, umiejętność bycia blisko, realna pomoc i wsparcie dla drugiej osoby. To także postawa łagodności jako konkretne lekarstwo na przemoc i agresję współczesnego świata. To siła miłosierdzia i przebaczenia, która jest jedynym lekarstwem na zawziętość i nienawiść, którymi zarażonych jest wielu współczesnych ludzi.

Jakie kierunki działań wyznacza taki obraz kobiet dla duszpasterstwa kobiet?

Jest wiele kobiet, które z potrzeby serca chcą się angażować na rzecz wspierania innych kobiet. Najczęściej źródłem tego jest ich osobista przemiana, nawrócenie i doświadczenie żywej wiary. Powstaje wiele środowisk, gdzie kobiety mogą odnaleźć przestrzeń do umocnienia wiary oraz do zbudowania osobistych relacji opartych na wartościach ewangelicznych. Często nie są to jakieś formalne organizacje, ale grupy oparte na więzach przyjaźni. Dobrym znakiem jest to, że pojawia się także coraz więcej propozycji organizowanych przez diecezjalne duszpasterstwa kobiet. Ze strony duszpasterzy wyzwaniem jest towarzyszenie tym środowiskom, zapewnienie opieki duchowej w parafiach oraz troska o jakość formacji chrześcijańskiej dostosowanej do potrzeb danej grupy.

2023-04-03 13:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Geniusz kobiety pięknem Kościoła

Niedziela wrocławska 10/2024, str. IV-V

[ TEMATY ]

duszpasterstwo kobiet

Magdalena Lewandowska/Niedziela

Spotkania dla kobiet u sióstr elżbietanek przyciągają zawsze wiele chętnych

Spotkania dla kobiet u sióstr elżbietanek przyciągają zawsze wiele chętnych

Jest w nas kobietach potrzeba, żeby zacząć bardziej siebie rozumieć, zobaczyć swoje wnętrze i zaczerpnąć sił od źródła życia, Jezusa Chrystusa – mówi s. Maria Czepiel.

W archidiecezji wrocławskiej coraz większą popularnością cieszą się dni skupienia dla kobiet – czas zatrzymania przy Jezusie, pobycia w kobiecym gronie, podzielenia swoimi doświadczeniami. Czas odkrywania piękna kobiecości. W domu prowincjalnym Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety we Wrocławiu takie spotkania rozpoczęły się już w roku beatyfikacji elżbietańskich męczenniczek, a kandydatek nie brakuje do dziś. – Dni skupienia dla kobiet odbywają się w wielu miejscach w parafiach i wspólnotach archidiecezji wrocławskiej. To pokazuje ich fenomen i ich dużą potrzebę. Jest tęsknota w kobiecym sercu wynikająca z tego, jak jesteśmy przez Boga stworzone. A jesteśmy stworzone do tego, by być otoczone opieką. My kobiety świetnie potrafimy sobie dać radę w każdych warunkach, ale nasze serce tęskni do tego, żeby być zaopiekowaną. I mówię tutaj w kontekście bardzo zdrowej opieki, nie zależną, nie poddaną, ale kimś kto jest skarbem, perłą, o którą warto się zatroszczyć, którą się dostrzega. I to musimy robić także my same – tłumaczy elżbietanka s. Maria Czepiel, organizatorka dni skupienia dla kobiet i dodaje: – Mam wrażenie, że my ciągle szukamy jakiegoś dowartościowania z zewnątrz, równania się z mężczyznami. A przecież nie o to chodzi, by robić to samo co mężczyźni, by być traktowane jak mężczyźni, ale by odkryć wartość i piękno kobiecości. A to, że jestem kobietą, wcale nie oznacza, że jestem gorsza. Kobieta jest powołana do budowania relacji, do uczenia tych relacji. Jest powołana do dawania życia nie tego biologicznego, ale także duchowego.
CZYTAJ DALEJ

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości

2025-09-18 09:34

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości. Jezus uczy, że kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie.

Jezus powiedział do uczniów: «Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”. Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”. Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości. Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy wszystko się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze? Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!»
CZYTAJ DALEJ

Rozważania abp. Andrzeja Przybylskiego: XXV niedziela zwykła

2025-09-19 14:58

[ TEMATY ]

abp Andrzej Przybylski

Maciej Orman/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski - arcybiskup nominat metropolita katowicki

Abp Andrzej Przybylski - arcybiskup nominat metropolita katowicki

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa abp Andrzej Przybylski.

Słuchajcie tego wy, którzy gnębicie ubogiego, a bezrolnego pozostawiacie bez pracy, którzy mówicie: «Kiedyż minie nów księżyca, byśmy mogli sprzedawać zboże, i kiedy szabat, byśmy mogli otworzyć spichlerz? A będziemy zmniejszać efę, powiększać sykl i wagę podstępnie fałszować. Będziemy kupować biednego za srebro, a ubogiego za parę sandałów, i plewy pszeniczne będziemy sprzedawać». Poprzysiągł Pan na dumę Jakuba: «Nie zapomnę nigdy wszystkich ich uczynków».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję