Reklama

Wywiady

Niedziela w San Remo

To tam co roku odbywa się Festiwal Piosenki Włoskiej, na którym przed laty wystąpiła Anna German. W San Remo mieszkali m.in. Alfred Nobel i Józef Ignacy Kraszewski. Od 26 lat w parafii Matki Bożej od Wykupu Niewolników pracują polscy franciszkanie. Z o. Piotrem Wachem – franciszkaninem, gwardianem i proboszczem tej parafii – rozmawia Krzysztof Tadej.

Niedziela Ogólnopolska 4/2023, str. 38-39

[ TEMATY ]

San Remo

Adobe Stock

Przepiękne San Remo żyje z piosenki i... morza

Przepiękne San Remo żyje z piosenki i... morza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Krzysztof Tadej: Kiedy przyjechałem do San Remo, zobaczyłem przy kościele grupę osób czekających na jedzenie.

O. Piotr Wach: Biedni są wszędzie, również w San Remo. W ostatnich latach jest ich więcej, niż było wcześniej. Kiedyś o pomoc prosili przede wszystkim obcokrajowcy, a dzisiaj – przede wszystkim Włosi. Jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku we Włoszech można było obserwować bardzo dobrą koniunkturę gospodarczą. Od kilku lat jednak trwa kryzys, ludzie tracą pracę, niektórzy nie mają pieniędzy na zapłacenie czynszu, rachunków. I wówczas proszą o pomoc również nas. Dlatego od poniedziałku do piątku o godz. 12 przygotowujemy ciepłe posiłki dla najbiedniejszych. W poniedziałki otwarty jest parafialny punkt Caritas. Rozdzielamy potrzebującym to, co mamy w danej chwili, m.in. makarony, ryż, olej, ubrania. Przed świętami rozwozimy paczki biednym rodzinom. Staramy się pomóc chorym, których nie stać na zakup leków. Niekiedy zdarza się, że ktoś chce nas naciągnąć, oszukać, ale po tylu latach doświadczeń szybko jesteśmy w stanie ocenić, kto potrzebuje pomocy, a kto nie.

Reklama

Pomaganie najbiedniejszym to charyzmat naszego zakonu. Święty Franciszek zawsze był dla ubogich. Staramy się go naśladować. Możemy to robić, ponieważ jest dużo dobrych ludzi. Potrafią się dzielić z innymi, przekazują dary i pieniądze. Dzisiaj np. pani z pobliskiego baru przyniosła ciasto. Zdarza się, że właściciele zamawiają więcej produktów, żeby wspomóc ubogich. Codziennie widzimy ten blask dobra. My pośredniczymy w przekazywaniu tego, co dają inni, a sami staramy się ofiarowywać siebie, czyli słuchać potrzebujących, doradzać im lub po prostu być z kimś w jego kłopotach i trudnościach. Nieraz uśmiech i rozmowa znaczą więcej niż wszystkie dary.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ilu jest polskich kapłanów w parafii?

Obecnie trzech. Obok mnie są o. Mariusz Firszt i o. Paweł Rosołowski. Latem pomagają nam: o. Paweł Sambor, wykładowca z Uniwersytetu Antonianum w Rzymie, i o. Edmund Urbański z parafii Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Krakowie-Azorach. Trzech kapłanów to minimum, żeby zapewnić sprawne funkcjonowanie naszej parafii. Niestety, w wielu włoskich parafiach, w tym w San Remo i okolicach, często jest tylko jeden ksiądz. Brakuje powołań, za mało jest kapłanów.

Ile osób mieszka na terenie parafii?

Około 12 tys., ale do kościoła przychodzi znacznie mniej. San Remo jest położone w Ligurii, która jest przepięknym, bardzo atrakcyjnym turystycznie regionem, ale z punktu widzenia posługi kapłańskiej to trudne miejsce. Kiedy obejmowaliśmy parafię w 1996 r., wiele osób było nieufnych, zamkniętych w sobie. Stopniowo zdobywaliśmy zaufanie.

Ilu wiernych przychodzi na niedzielne Msze św.?

Około 500 osób.

Reklama

Po pandemii część osób pewnie nie wróciła do kościoła...

Niestety, tak się stało. Przed pandemią na niedzielnych Mszach św. kościół był wypełniony ludźmi. Teraz jest inaczej. Zwłaszcza niektóre starsze osoby nadal się boją, że się zarażą w świątyni. Do zmniejszenia frekwencji przyczynił się też zakaz odprawiania Mszy św. w kościele. Ale nie narzekamy. Staramy się, żeby ludzie wrócili. Prowadzimy katechezy, spowiadamy, odwiedzamy chorych. Wychodzimy do ludzi. Mamy w parafii różne grupy, w których aktywnie działają świeccy. Tu w porównaniu z Polską świeccy są bardziej widoczni – sami organizują wyjazdy, dyżurują w kościele, czytają podczas nabożeństw. I dopytują, co jeszcze mogą zrobić. Zawsze można na nich liczyć.

A czy jest coś, do czego Ojcu trudno się przyzwyczaić we Włoszech?

O tak! Na pewno nie przyzwyczaję się do telefonów dzwoniących podczas Mszy św. To problem nie tylko we Włoszech, ale jak się wydaje, tutaj wierni podchodzą do tego dość nonszalancko. Dzisiaj np. w czasie Mszy św. rozdzwoniły się telefony, jeden po drugim. Na razie nie chcemy wywieszać kartek, wprowadzać zakazów, ale cierpliwie tłumaczymy, czym jest Msza św. Prosimy o wyłączenie telefonów, jednak nie zawsze to pomaga. Nigdy nie zaakceptuję tego, że np. w czasie podniesienia dzwoni komuś telefon, a ta osoba odbiera, rozmawia, wychodzi z kościoła. Poza tym to brak punktualności. Po 23 latach powoli się do tego przyzwyczajam, ale wcześniej traciłem cierpliwość.

Kilka lat temu papież Franciszek podczas spotkania z proboszczami rzymskich parafii powiedział: „Wyjdźcie na ulice, szukajcie ludzi, którzy nie chodzą do kościoła. Tych, którzy są na obrzeżach”. Powiedział Ojciec: „Wychodzimy do ludzi”. W jaki sposób zachęcacie wiernych, żeby wrócili do kościoła lub zbliżyli się do Boga?

Przykładowo: przez wizyty rodzinne. To, co w Polsce nazywa się kolędą, u nas odbywa się w Wielkim Poście. Po 2 czy 3 latach od objęcia parafii w San Remo zaczęliśmy odwiedzać wiernych w ich domach. Jeśli ktoś przychodzi do kościoła, uczestniczy w Mszy św. i wychodzi, to dla niego kapłan jest kimś nieznanym. Trzeba rozmawiać z ludźmi, poznawać ich problemy, wspólnie przeżywać radosne chwile i porażki. Najprościej mówiąc – staramy się być do dyspozycji ludzi. Tak jest, gdy ktoś przyjdzie ochrzcić dziecko, zapisać się na kurs przedmałżeński, pyta o sakrament małżeństwa czy o jakąkolwiek sprawę religijną. Kiedy w 1996 r. nasi bracia i ojcowie przyjechali z Polski, z Prowincji Matki Bożej Anielskiej Zakonu Braci Mniejszych, to mówiono z dystansem: „O! Polacy przyjechali!”. Później się przekonali, że jesteśmy tu dla nich i zawsze do dyspozycji. Otwartość na ludzi to podstawowa zasada.

2023-01-16 18:00

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

San Remo? Festiwal transgresji i poprawności politycznej

[ TEMATY ]

Włodzimierz Rędzioch

San Remo

Włodzimierz Rędzioch

Jacopo Coghe, rzecznik prasowy „Pro Vita e Famiglia”

Jacopo Coghe, rzecznik prasowy „Pro Vita e Famiglia”

Od 7 do 11 lutego w teatrze Ariston w San Remo odbył się już 73 „Festiwal włoskiej piosenki”, transmitowany na świat przez telewizję publiczną RAI. Od kilkudziesięciu lat to spotkanie w mieście kwiatów było świętem dobrej piosenki i muzyki. Ale od jakiegoś czasu sytuacja się zmieniła – zeszłoroczna edycja Festiwalu przeszła do historii z powodu bluźnierczego wystąpienia niejakiego Achille Lauro. W tym roku podczas festiwalu słychać było nie tylko piosenki, ale także reklamę tzw. zachowań „transgresywnych” czy dewiacyjnych.

O tym, co wydarzyło się w San Remo, rozmawiałem z Jacopo Coghe, rzecznikiem prasowym Stowarzyszenia Za Życiem i Rodziną („Pro Vita e Famiglia”).
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Sandomierska Via Crucis

2025-04-13 20:35

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Ulicami Starego Miasta w Sandomierzu przeszła miejska Droga Krzyżowa. Nabożeństwu przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz.

Modlitwa rozpoczęła się w kościele seminaryjnym pw. św. Michała Archanioła, a zakończyła w Bazylice Katedralnej, która w Roku Jubileuszowym jest Kościołem Stacyjnym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję