Reklama

Elematarz biblijny

Radujcie się wraz z Jerozolimą

Niedziela Ogólnopolska 27/2022, str. 17

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już dawno temu uczeni, którzy zajmowali się Księgą Izajasza, zauważyli, że nie jest to dzieło jednolite, i wyróżnili w nim trzy zasadnicze części, które przypisali trzem różnym osobom (a nawet grupom osób), mieszczącym się jednak w nurcie jednej tradycji. Autorów owych części umownie określono jako Proto-Izajasza (Iz 1-39), Deutero-Izajasza (Iz 40-55) i Trito-Izajasza (Iz 56-66). Nie działali oni równocześnie, stąd ramy czasowe, które mają odbicie w Księdze Izajasza, można określić na wieki od VIII do nawet III przed Chr.

Właśnie z ostatniej części Księgi Izajasza pochodzi wezwanie: „Radujcie się wraz z Jerozolimą”, zaadresowane do wszystkich narodów. Jest to wręcz rewolucyjna nowość, jeśli chodzi o cały Stary Testament. Ten bowiem koncentrował się przede wszystkim na losach ludu wybranego – Izraela. To on był adresatem wszystkich Bożych obietnic. W tym wymiarze nie przewidywano żadnej świetlanej przyszłości dla innych narodów. Wręcz przeciwnie, w starszych księgach prorockich (także w I i II części Izajasza) inne narody były często przedstawiane jako obiekt karzącego sądu Boga, a w najlepszym przypadku – jako bezwolne narzędzia w Jego ręku. To, co pisze „Trzeci Izajasz”, oznacza skierowanie oferty zbawienia nie tylko do Izraela, ale także do narodów pogańskich. Nie oznacza to jednak usunięcia Izraela z historii zbawienia. Dla niego Bóg przygotował szczególną rolę, która została ukazana za pomocą metafory macierzyństwa. Jerozolima – Syjon, która uosabia tutaj cały wierny lud wybrany, staje się matką dla tych spośród innych narodów, którzy to Boże zaproszenie przyjmą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Warto zresztą zauważyć, że obraz kobiety odniesiony do Jerozolimy jako reprezentantki Izraela jest jednym z najpiękniejszych, które można spotkać na kartach Biblii. Możemy tam dostrzec motyw zrodzenia (por. Iz 66, 7-8) i karmienia (por. Iz 66, 11) nowego potomstwa, czyli nowych wierzących w Boga. Nieco wcześniej (por. Iz 62, 3) Jerozolima porównana została do wspaniałej królewskiej ozdoby w ręku Boga, a jej ścisłą więź z Nim wyrażają słowa: „Pan ma w tobie upodobanie, a twoja kraina otrzyma męża” (62, 4) oraz: „twój Budowniczy ciebie poślubi” (62, 5). Do tego motywu nawiązuje autor Apokalipsy, ukazując zmierzającą ku zbawieniu wspólnotę Kościoła jako Oblubienicę Baranka (por. Ap 21-22).

Z jednej strony takie postrzeganie relacji człowieka do Boga na podobieństwo relacji małżeńskiej jest bardzo ważne, bo podkreśla, że istotą tej relacji jest miłość. Z drugiej – każdy grzech jawi się jako niewierność czy wręcz zdrada Boga. Jest to o tyle istotne, że bardzo często postrzegamy grzech jedynie w kategoriach złamanego przepisu. W ten sposób grzech traci swój dramatyzm, bo ulatuje gdzieś prawda, że jest to przede wszystkim zranienie Bożej miłości.

2022-06-29 06:11

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 2.): No to trudno

2024-05-01 20:20

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobić, jeśli w ogóle nie czuję Maryi? Albo relacja z Nią jest dla mnie trudna bądź po prostu obojętna? Zapraszamy na drugi odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski mówi o możliwych trudnościach w relacji z Maryją oraz o tym, jak je pokonać.

CZYTAJ DALEJ

Maryja przyszła do siebie – na Kalwarię w Praszce

– Z tej świętej góry zawierzenia na Kalwarii w Praszce będziemy nadal krzewili pobożność Maryjną – zapewnił w kontekście doby nawiedzenia ks. prał. dr Stanisław Gasiński, proboszcz parafii Świętej Rodziny i kustosz Archidiecezjalnego Sanktuarium Pasyjno-Maryjnego Kalwaryjskiej Matki Zawierzenia na Kalwarii w Praszce.

1 maja wierni zgromadzili się w kościele parafialnym. Po odegraniu przez orkiestrę intrady kalwaryjskiej udali się w procesji pod krzyż „trudnych dni Praszki”, gdzie odbyło się nabożeństwo oczekiwania.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski - plan obchodów na Jasnej Górze

2024-05-03 09:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Dziś na Jasnej Górze, 3-go maja, uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Suma odpustowa odprawiona zostanie na Szczycie o godz. 11.00, poprzedzi ją program słowno-muzyczny: „W oczekiwaniu na beatyfikację sługi Bożej Stanisławy Leszczyńskiej” o godz. 10.00. W czasie Sumy ponowiony zostanie Milenijny Akt Oddania Polski w Macierzyńską Niewolę Maryi, Matce Kościoła za Wolność Kościoła Chrystusowego. O godz. 19.00 Mszę św. odprawi metropolita częstochowski, abp Wacław Depo. Uroczystości zakończy Apel Jasnogórski.

- Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski związana jest ze ślubami lwowskimi Jana Kazimierza - wyjaśnia o. Michał Bortnik, rzecznik prasowy Jasnej Góry. Śluby te były wyrazem wdzięczności za cudowną obronę Jasnej Góry i ocalenie Ojczyzny. Jan Kazimierz obrał wtedy Maryję Królową i Matką swoją i swoich poddanych, całego królestwa. - Ciekawą rzeczą jest to, że Maryja sama wybrała sobie ten tytuł, bo w 1608 r. objawiła się mieszkającemu w Neapolu włoskiemu misjonarzowi, o. Juliuszowi Manicinelli z zakonu jezuitów, który był czcicielem polskich świętych - dodał o. Bortnik. Włoski misjonarz podczas modlitwy zastanawiał się nad najpiękniejszym tytułem, jakim uhonorować można Matkę Bożą. Ukazała mu się wtedy sama Maryja pytając, dlaczego nie nazwie Jej Królową Polski. Maryja uzasadniła swoją prośbę tym, że jest to naród, który sobie wybrała, naród, który Ją czci. Kiedy w 1610 r. o. Manicinelli przyjechał do Polski i odprawiał Mszę św. w katedrze na Wawelu kolejny raz objawiła mu się Matka Boża ponawiając swoje życzenie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję