Reklama

Wiara

Homilia

Jeśli ci umilkną, kamienie wołać będą

Niedziela Ogólnopolska 15/2022, str. IV

[ TEMATY ]

homilia

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Niedzielę Męki Pańskiej – Niedzielę Palmową – czytanie z Ewangelii według św. Łukasza otwierają słowa: „Jezus szedł naprzód, zdążając do Jerozolimy”. Tak dopełniała się cała Jego życiowa droga, zapoczątkowana w Betlejem, oraz odsłaniał się i urzeczywistniał prawdziwy cel wcielenia Syna Bożego. Uczniowie, którzy podczas publicznej działalności Mistrza słuchali Jego nauczania i byli świadkami znaków, których dokonywał, teraz szli za Nim. Po zapowiedziach Jego męki i śmierci w Jerozolimie nieobce im były przerażenie i niepewność co do swoich dalszych losów. Zalęknieni, podążali za Jezusem, nie zwracając należytej uwagi na niezrozumiałe jeszcze dla nich zapowiedzi zmartwychwstania. My, odpowiadając na liturgiczne wezwanie: „Pójdźmy za Panem”, naśladujemy uczniów w towarzyszeniu Jezusowi i wiemy, że po dramacie Krzyża, uobecnianym w Wielki Piątek, nastąpi Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego. Wszelka niepewność powinna ustąpić miejsca mocnej wierze, że droga Jezusa raz na zawsze wyjednała zbawienie tym, którzy Go wyznają, a także wszystkim ludziom dobrej woli, którzy żyją w przyjaźni z Bogiem.

Celem Jezusa było dotarcie do Jerozolimy i uroczyste świętowanie Paschy, upamiętniającej wyzwolenie ludu Bożego wybrania. Tym razem Barankiem, który miał zostać złożony w ofierze, był On sam, a wyzwolenie, którego dokonał, wypełniło obietnicę powszechnego błogosławieństwa udzieloną Abrahamowi. Cała historia zbawienia, tj. historia życiodajnej obecności Boga z ludźmi, osiągnęła apogeum. Wybranie Abrahama i jego potomstwa odkryło pełne znaczenie. Nie trzeba już dłużej czekać, skoro przyszedł Ten, którego zapowiadali prorocy, a wśród nich Izajasz: „Podałem grzbiet mój bijącym i policzki moje rwącym mi brodę. Nie zasłoniłem mojej twarzy przed zniewagami i opluciem”. Bóg, który w Jezusie stał się człowiekiem, nie tylko „ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi, stając się podobnym do ludzi”, lecz podzielił ludzki los we wszystkim, co najtrudniejsze – w cierpieniu, upokorzeniu, prześladowaniu i śmierci.

Procesja z palmami symbolicznie odwzorowuje ostatnią drogę Jezusa do Jerozolimy. Naśladujemy uczniów, którzy podążając za Nim, będą świadkami entuzjazmu i radości tłumów, ale również odrzucenia i pogardy, co więcej – sami ulegną lękowi i zwątpieniu, i to tak wielkim, że skłoni ich to do ucieczki, opuszczenia Mistrza, którego zapewniali o swojej wierności. Znając ich losy, powinniśmy ich naśladować w radosnym świadectwie dawanym Jezusowi Chrystusowi, pamiętając jednak, że droga od entuzjazmu do odrzucenia bywa krótka. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, kiedy czas jest trudny – a przecież czas, w którym żyjemy, jest trudny. „Pójście za Chrystusem” symbolicznie przedstawione w liturgicznej procesji, będące obrazem całego życia chrześcijańskiego, wzywa do całkowitego zawierzenia Panu i zdania się na Jego wolę. Doświadczając na rozmaite sposoby Jego obecności i pomocy, powinniśmy być gotowi na ponawianą wewnętrzną przemianę naszego życia i na wyrzeczenia, które wymagają odejścia od złudnego polegania tylko na sobie. W świecie nabrzmiałym dramatycznymi przejawami odrzucania Boga i deptania Jego świętej woli mamy być świadkami Tego, który „za nas cierpiał rany”. Nie możemy milczeć o Jezusie Chrystusie, abyśmy nie sprzeniewierzyli się swej chrześcijańskiej godności i powinnościom, które z niej wynikają. Wciąż aktualne i zobowiązujące nas do mężnego wyznawania wiary pozostają słowa Pana: „Powiadam wam: jeśli ci umilkną, kamienie wołać będą”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-04-05 13:22

Ocena: +17 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Stankiewicz: musimy stanąć do walki duchowej, by Europa powróciła do Boga

[ TEMATY ]

Jasna Góra

pielgrzymka

homilia

pl.wikipedia.org

Do walki duchowej w obronie ewangelicznych wartości zachęcał mężczyzn na Jasnej Górze abp Zbigniew Stankiewicz z Łotwy. Metropolita ryski wygłosił homilię w czasie Mszy św. sprawowanej z udziałem uczestników 1. Ogólnopolskiej Pielgrzymki Mężczyzn. Spotkanie odbyło się pod hasłem „Oblężenie Jasnej Góry” i zgromadziło ponad 5 tys. osób.

Centralnym punktem pielgrzymki była Msza św. sprawowana na jasnogórskim szczycie. Eucharystii przewodniczył bp Marek Mendyk, biskup pomocniczy diec. legnickiej. Homilię wygłosił abp Zbigniew Stankiewicz, arcybiskup Rygi na Łotwie, członek Papieskiej Rady do spraw Popierania Jedności Chrześcijan.

CZYTAJ DALEJ

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

O niemieckiej zbrodni

2024-03-29 15:23

Instytut Pamięci Narodowej Delegatura w Kielcach zaprasza do udziału w panelu dyskusyjnym pt. „Wokół niemieckiej zbrodni na rodzinie Ulmów z Markowej oraz pomocy Żydom przez Polaków. Spojrzenie różnych perspektyw”. Spotkanie odbędzie się w 25 marca o godz. 17 w Centrum Edukacyjnym Instytutu Pamięci Narodowej „Przystanek Historia” ul. Warszawska 5 w Kielcach. 24 marca 1944 roku niemieckie formacje policyjne złożone z żandarmów i policji granatowej z Łańcuta przybyły do zabudowań rodziny Józefa i Wiktorii Ulmów zamieszkujących Markową w dystrykcie krakowskim. Rodzina ta ukrywała ośmioro Żydów: Saula Goldmana z Łańcuta wraz z czterema synami: Baruch, Joachim, Mechel i Mojżesz oraz dwóch ich krewnych z domu Goldman – Gołdy Grünfeld i jej siostry Lei Didner z córką Reszlą. W myśl niemieckiego prawa okupacyjnego małżeństwo

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję