Reklama

Porady

Nasze zdrowie

Ruch na wagę zdrowia

O roli aktywności fizycznej w profilaktyce i terapii chorób z dr Katarzyną Wolnicką rozmawia Anna Wyszyńska.

Niedziela Ogólnopolska 52/2021, str. 71

[ TEMATY ]

zdrowie

Adobe Stock

Anna Wyszyńska: Najnowsze rekomendacje WHO dotyczące naszej aktywności fizycznej są bardziej rygorystyczne niż poprzednie. Dlaczego?

Dr Katarzyna Wolnicka: Aktywność fizyczna jest kluczowym elementem utrzymania dobrego stanu zdrowia. Eksperci WHO przeanalizowali dowody naukowe dotyczące związku między aktywnością fizyczną, siedzącym trybem życia a zdrowiem. Badania wyraźnie wykazują korzystny wpływ tej aktywności na wiele aspektów zdrowotnych. Regularna aktywność to jedna z najlepszych rzeczy, jakie możemy zrobić dla swojego zdrowia. Obniża ryzyko chorób serca, cukrzycy, udaru, nadciśnienia, osteoporozy i niektórych nowotworów, a także pomaga kontrolować stres, poprawia sen, nastrój, utrzymuje masę ciała w ryzach, zmniejsza ryzyko upadku u osób starszych.

Czy zalecaną aktywnością można być spacer z psem lub praca w ogródku?

Nie trzeba trenować sportu, przygotowywać się do maratonów ani chodzić na siłownię. Wystarczą regularnie wykonywane aktywności takie jak energiczny spacer, aktywne prace w domu czy w ogródku itp. Każde ilość i rodzaj ruchu są lepsze dla zdrowia niż żadne.

Jak dużo ruchu potrzebujemy optymalnie?

Wytyczne dotyczące aktywności fizycznej, w tym treningu wzmacniającego mięśnie czy ich elastyczność, wyjaśniają, jak dużo powinniśmy się ruszać w zależności od wieku. Osobom dorosłym zaleca się tygodniowo 150-300 minut aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności lub 75-150 minut aktywności o dużej intensywności. Umiarkowany poziom aktywności to np. szybki chód, spokojna jazda na rowerze, taniec, spacer z psem, nordic walking, prace w ogrodzie, np. koszenie trawy czy aktywne sprzątanie w domu. Taki wysiłek podnosi nieznacznie częstość oddechu, ale podczas jego wykonywania można swobodnie prowadzić rozmowę. Do wysiłku o dużej intensywności zaliczamy natomiast m.in.: bieganie, bardzo szybki spacer, szybką jazdę na rowerze, pływanie, aerobik, chodzenie po górach oraz wymagające dużego wysiłku prace, np. rąbanie drewna lub odśnieżanie chodnika. Wysiłek ten podnosi częstość oddechu i tętna, a podczas jego wykonywania nie możemy już swobodnie rozmawiać bez przerwy na złapanie oddechu. Dorośli powinni również wykonywać co najmniej 2 razy w tygodniu ćwiczenia wzmacniające mięśnie.

Reklama

Warto wiedzieć, że ostatnie badania wykazały, iż osoby, które spędzają więcej czasu na oglądaniu telewizji, siedzeniu, np. w pracy, lub jeździe samochodem, mają większe ryzyko przedwczesnej śmierci niż osoby aktywne. Dlatego gdy planujemy dzień, należy pamiętać, że ograniczenie „czasu siedzenia” jest równie ważne jak zwiększenie „czasu aktywności”.

Gdzie fani gimnastyki znajdą wskazówki na temat ćwiczeń aerobowych lub wzmacniających mięśnie?

Warto skorzystać z porady fizjoterapeuty. Jeśli nie jest to możliwe, ciekawe ćwiczenia można znaleźć np. na kanale Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej (NCEŻ) na: YouTube.com lub na stronie NFZ: akademia.nfz.gov.pl , czy Ministerstwa Zdrowia: „Aktywny senior w domu”. Wykwalifikowani specjaliści nagrali specjalne instruktażowe filmy wideo z ćwiczeniami na różne partie ciała.

2021-12-20 20:02

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy siwy włos

Spraw, Panie, bym w swojej starości zawsze był radosny i by ta choroba była zaraźliwa.

Któż jeszcze pamięta, jak Marta Mirska albo Mieczysław Fogg śpiewali tę piękną piosenkę Pierwszy siwy włos... A jak siwy włos, to wiadomo – starość. Proponuję nieco inną formę tego felietonu – odwołam się do warsztatów, które odbyły się wiele lat temu i były zorganizowane przez Polskie Towarzystwo Pomocy Telefonicznej. Na marginesie: w 2019 r. pan prezydent uhonorował Orderem Orła Białego prof. Grażynę Świątecką z Gdańska, twórczynię pierwszego telefonu zaufania i przewodniczącą Polskiego Towarzystwa Pomocy Telefonicznej, do którego należałam.

CZYTAJ DALEJ

Strzegom. Realizują program duszpasterski

2022-12-08 21:37

[ TEMATY ]

Strzegom

ks. Piotr Sipiorski

ks. Mirosław Benedyk

Młodzież z księdzem Piotrem przed wejściem do sanktuarium św. Jacka

Młodzież z księdzem Piotrem przed wejściem do sanktuarium św. Jacka

Ks. dr Piotr Sipiorski, wikariusz strzegomskiej bazyliki, od zaledwie kilku miesięcy jest dekanalnym duszpasterzem młodzieży, a już odnalazł wspólny język z młodymi w sprawach wiary i Kościoła.

Ks. Piotr jest doświadczonym pedagogiem i katechetą. Jeszcze przed wstąpieniem do seminarium z powodzeniem pracował zawodowo jako nauczyciel w jednej z wałbrzyskich szkół. - Umiejętność nawiązywania kontaktów i relacji z dziećmi oraz młodzieżą sprawia, że i w pracy duszpasterskiej jest odrobinę łatwiej. Choć w dzisiejszych czasach praca nad wiarą młodych to wielkie wyzwanie nie tylko dla katechetów, ale przede wszystkim dla rodziców - mówi.

CZYTAJ DALEJ

Bydgoszcz: obchody 31. rocznicy powstania Radia Maryja

2022-12-08 21:12

[ TEMATY ]

jubileusz

Radio Maryja

Bydgoszcz

PAP/Tytus Żmijewski

Ordynariusz diecezji bydgoskiej bp Krzysztof Włodarczyk oraz dyrektor Radia Maryja o. Tadeusz Rydzyk

Ordynariusz diecezji bydgoskiej bp Krzysztof Włodarczyk oraz dyrektor Radia Maryja o. Tadeusz Rydzyk

Bydgoskie Sanktuarium Świętej Rity było miejscem obchodów 31. rocznicy powstania Radia Maryja. W świątyni modliły się osoby duchowne, wśród nich założyciel i dyrektor rozgłośni – o. dr Tadeusz Rydzyk CSsR, osoby konsekrowane, przedstawiciele władz, parlamentarzyści, mieszkańcy i zaproszeni goście.

Kustosz ks. kan. Mirosław Pstrągowski, witając obecnych, słuchaczy i oglądających Telewizję Trwam, przypomniał, że Radio Maryja swój sygnał zaczęło najpierw nadawać w Toruniu i Bydgoszczy. – Tutaj wszystko się zaczęło. Biorąc udział, prawie co roku 8 grudnia w tych uroczystościach, zastanawiałem się, kiedy radio przyjedzie do naszej parafii. Dzisiaj jest ten pierwszy raz – mówił, zapraszając do modlitwy w intencji rozwoju rozgłośni i powstałych przy niej dzieł ewangelizacyjnych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję