Reklama

Polska

Dumni z polskości

O wartościach, które warto ocalić od zapomnienia, z Tomaszem Banaszkiewiczem, laureatem srebrnego BohaterONu 2021 w kategorii nauczyciel, rozmawia Monika M. Zając.

Niedziela Ogólnopolska 51/2021, str. 40-41

[ TEMATY ]

BohaterOn ‑ włącz historię

Archiwum Tomasza Banaszkiewicza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Monika M. Zając: Jako laureat srebrnego BohaterONu znalazłeś się w gronie osób, które pielęgnują pamięć o historii Polski i jej bohaterach. Jakie były Twoje pierwsze uczucia po otrzymaniu informacji, że jesteś laureatem?

Tomasz Banaszkiewicz: Ogromna radość. Najważniejsze jest dla mnie to, że jest to nagroda przyznawana przez powstańców warszawskich, przez niezłomnych, którzy wciąż dzielą się historią i wartościami.

Z niejednym z nich spotkałeś się osobiście...

Tak, m.in. z p. Eugeniuszem Tyrajskim ps. Sęk, p. Lucyną Adamkiewicz ps. Ewa czy z niedawno zmarłym prezesem Związku Powstańców Warszawskich p. Zbigniewem Galperynem. Spotykałem się nie tylko z powstańcami warszawskimi, lecz także z: więźniami obozów koncentracyjnych, żołnierzami AK, zesłańcami na Syberię oraz Kresowiakami, których poznawałem, gdy nauczałem poza granicami kraju, na dawnych ziemiach polskich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W uzasadnieniu przyznania nagrody czytamy, że jesteś przykładem nauczyciela pasjonata, który, choć nie naucza zawodowo historii, dba o przekazanie jej kolejnym pokoleniom i ocalenie od zapomnienia ważnych dla okresu II wojny światowej postaci. No właśnie... Uczysz biologii i chemii. Skąd zatem taka pasja do historii?

Rzeczywiście, zawsze bardziej interesowały mnie biologia i chemia. Historię postrzegałem jako dziedzinę nauki, którą powinienem znać z racji swoich korzeni i pamięci o ludziach, którzy przelali krew za ojczyznę. Nie była jednak moją pasją. Aż do 2014 r., kiedy to jako wychowawca klasy gimnazjalnej, gdy mieliśmy do zrealizowania projekt edukacyjny, uznałem, że warto zrobić coś, co dla mnie będzie wyzwaniem a jednocześnie będzie interesujące dla uczniów. Zaczęliśmy rozmawiać, co byłoby dla nich ciekawe i ważne. W 2015 r. powstał projekt edukacyjny „Wehikuł czasu, czyli ocalić od zapomnienia”. Podczas realizacji przedsięwzięcia uczniowie poznawali historię swoich rodzin, wykonywali artystyczne drzewa genealogiczne oraz spotykali się ze świadkami historii z okresu II wojny światowej. Projekt zyskał duże poparcie w lokalnym środowisku, przyczynił się do utrwalania pamięci o zasłużonych Polakach.

Reklama

Czy spotkania z bezpośrednimi świadkami historii poruszały młodzież?

Zawsze były to poruszające chwile, w których nie brakowało łez wzruszeń i zadumy nad kruchością ludzkiego życia. Wtedy się przekonałem, że to ma ogromny sens. Jeśli młodemu człowiekowi nie pokaże się, w co warto dziś zainwestować, w którą stronę warto zmierzać, to sam może tego nie odkryć. A jeśli mu się w tym pomoże, pokaże, co jest wartościowe, poruszy również głębokie uczucia, to wtedy młodzież chętnie za tym idzie. To zmienia ich, zmienia też mnie.

Jesteś nauczycielem od 12 lat. Pracujesz z uczniami, dla których to świat wirtualny wydaje się bardziej naturalnym środowiskiem życia niż ten realny. Fenomenem jest pociąganie ich do takiego zaangażowania w odkrywanie rzeczywistości, w dodatku tej sprzed wielu lat. Jak Ci się to udaje?

Myślę, że decydujące są tu dwa czynniki: po pierwsze – pasja. To, co dla mnie jest ważne, staram się tak przekazać młodemu człowiekowi, aby i dla niego stało się wartościowe. Jeśli spotykamy się ze świadkiem historii, to tłumaczę, że jest to unikatowe, bo za chwilę takich osób już nie będzie. Tego nie da się powtórzyć, nauczyć z książek. Po drugie – wyjaśniam uczniom, że nasz kraj, który na pięć pokoleń zniknął z mapy Europy, odrodził się dzięki takim ludziom, dla których wolna, niepodległa ojczyzna była czymś drogim sercu. Pytam ich, czy dla nas dzisiaj też jest to ważne. Jeśli tak, to zastanawiamy się, co możemy zrobić, aby to zachować.

Żeby uczniowie przyjęli za ważne dla siebie Twoje wartości, z pewnością budujesz z nimi dobre relacje...

Tak, bo jeśli uczeń lubi nauczyciela, jest on dla niego jakąś inspiracją, to przekaz wartości jest o wiele łatwiejszy. Jadę z jednym czy dwojgiem uczniów do świadka historii, w ramach zajęć pozaszkolnych, i wtedy mamy okazję pogłębiać relacje.

Reklama

Nominacja do srebrnego BohaterONu została Ci przyznana za realizację projektu „Historie lwowskich Polaków piórem i pędzlem pisane”, który ma na celu ocalenie od zapomnienia świadków II wojny światowej.

Projekt powstał, gdy pracowałem jako nauczyciel polonijny we Lwowie. Spotykałem się z tymi osobami, zbierałem relacje, zdjęcia, a uczniowie z Lublina wykonywali ich portrety. Powstało ich czterdzieści osiem i zostały zaprezentowane na wystawie w centrum Lwowa. Uczniowie wręczyli portrety osobom, które one przedstawiały. Spotkaniu towarzyszyły łzy wzruszenia i radości, że Polska o nich pamięta, że ich historia zostanie przekazana kolejnemu pokoleniu.

Praca dydaktyczna z Polonią za wschodnimi granicami kraju (Łotwa, Ukraina, Białoruś) była więc dla Ciebie szczególną inspiracją i umocnieniem w przekonaniu, że warto pielęgnować w młodych Polakach wartości patriotyczne...

Gdy rozmawiałem z rodakami, młodymi ludźmi, którzy przychodzili na lekcje języka polskiego, zadawałem im pytanie, kim się czują. Pojawiała się wtedy konsternacja. Pytałem: dlaczego? Nie chcecie czy nie potraficie o tym mówić? A oni na to odpowiadali: „Proszę pana, my nie wiemy, kim się czujemy”. Na Białorusi młodzież np. mówiła: „Sercem jesteśmy z Polską, bo mamy w sobie polskie korzenie, ale mówimy po rosyjsku, a kulturowo żyjemy na Białorusi. Jesteśmy rozdarci między trzema państwami, nie wiemy, kim jesteśmy, nie potrafimy panu odpowiedzieć”. Zawsze mnie to uderzało, że ta młodzież, nie mając silnego poczucia własnej tożsamości narodowej, nie wie, w którą stronę ma zmierzać.

Reklama

Pomagasz zatem swoim uczniom utwierdzać się w polskości?

Chciałbym, aby młodzi ludzie w naszym kraju byli dumni z tego, że są Polakami i mieszkają w Polsce. Aby wiedzieli, kim są, że najpierw są właśnie Polakami, dopiero później Europejczykami, a nie na odwrót, jak to się dzisiaj propaguje. Żeby młodzi nie byli tacy rozdarci, żeby wiedzieli, w którą stronę mają zmierzać.

Pamiętasz jakiś szczególny moment, który potwierdził: „tak, ten trud jest wart mojego zaangażowania”?

To był mój pierwszy rok pracy poza granicami kraju. Organizowałem na Łotwie uroczystość z okazji 11 listopada. Podeszła do mnie później 10-letnia uczennica i powiedziała: „Proszę pana, jak ja się cieszę, że pan do nas przyjechał, że pan mnie uczy”. Był to wzruszający moment. Uzmysłowiłem sobie wówczas, że mój pobyt poza granicami ma sens i jest swego rodzaju misją.

Tomasz Banaszkiewicz - nauczyciel Zespołu Szkół Plastycznych im. C.K. Norwida w Lublinie

2021-12-14 07:38

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Masz jeszcze 2 dni na wysłanie kartki do Powstańca Warszawskiego

Chcesz podziękować uczestnikom walk o stolicę za ich odwagę i patriotyczną postawę? Wyślij do wybranego Powstańca Warszawskiego kartkę za pośrednictwem www.bohateron.pl. Doceń ich i wesprzyj symboliczną wpłatą przeznaczoną na pomoc Bohaterom. W ramach V edycji kampanii BohaterON – włącz historię! tylko do 2 października czekamy na pocztówki wysłane online. Dzięki akcji dialog międzypokoleniowy trwa a wiele pięknych relacji i przyjaźni zawartych w drodze korespondencji rozwija się do dziś.

W minionych latach do Powstańców Warszawskich trafiło ponad osiemset tysięcy dowodów uznania i szacunku w postaci: kartek, listów, laurek i prezentów. W tym roku kampania, mimo zmienionej formuły, cieszy się równie dużym zainteresowaniem.

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Dobrej Rady

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

Matka Bożej Dobrej Rady. To tytuł nadany Najświętszej Maryi Pannie w celu podkreślenia Jej roli jako pośredniczki i wychowawczyni wypraszającej u Boga oświecenie w trudnych sytuacjach. Jej wspomnienie w kalendarzu katolickim przypada 26 kwietnia.

Podstawę kultu Matki Bożej Dobrej Rady stanowią teksty biblijne z ksiąg mądrościowych zastosowane do Najświętszej Maryi Panny, a także teologiczne uzasadnienia św. Augustyna, św. Anzelma z Canterbury i św. Bernarda z Clairvaux o Matce Bożej jako pośredniczce łask, zwłaszcza darów Ducha Świętego. Na początku naszego wieku papież Leon XIII włączył wezwanie „Matko Dobrej Rady” do Litanii Loretańskiej.

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję