Reklama

Kościół

Pijarzy od czterech ślubów

Posługują na wszystkich kontynentach, w kilkudziesięciu państwach realizują hasło zakonu: Pobożność i Nauka.

Niedziela Ogólnopolska 46/2021, str. 28-29

[ TEMATY ]

pijarzy

www.seminarium.pijarzy.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zakon Kleryków Regularnych Ubogich Matki Bożej Szkół Pobożnych (tak brzmi pełna nazwa pijarów) został zatwierdzony 18 listopada 1621 r. przez papieża Grzegorza XV. – Kongregacja zakonna powstała w 1617 r., dlatego już 4 lata temu świętowaliśmy 400-lecie istnienia – przypomina o. Jacek Wolan, rzecznik Polskiej Prowincji Zakonu Pijarów.

Założyciel

W 1597 r. hiszpański kapłan św. Józef Kalasancjusz w zakrystii kościoła św. Doroty na Zatybrzu zaczął prowadzić szkołę dostępną dla wszystkich, a przede wszystkim dla ubogich. – Święty Kalasancjusz najpierw został diecezjalnym księdzem, a po wyjeździe do Rzymu odkrył powołanie nauczycielskie – zaznacza o. Wolan i podkreśla: – Stworzył pierwsze szkoły, gdzie uczyły się dzieci pochodzące z rodzin, których nie było stać na płatną naukę. Aby objąć edukacją jak najwięcej osób, Kalasancjusz szukał współpracowników, starał się tą ideą zainteresować inne zakony, ale bez powodzenia. Dlatego powołał Zakon Szkół Pobożnych. Ojciec Wolan zaznacza: – Nasz założyciel chciał nie tylko poprawić byt poszczególnych dzieci, ale również zmienić społeczeństwo właśnie przez edukację, która powinna być: po pierwsze – solidna, po drugie – otwarta na Ewangelię, na wartości chrześcijańskie, i po trzecie – dostępna dla każdego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pijarzy prowadzą m.in. działalność oświatową, naukową, edytorską i wydawniczą. Konsekwentnie ewangelizują i wychowują, zgodnie z hasłem: „Pobożność i Nauka”. Pragną zbudować społeczeństwo bardziej sprawiedliwe i braterskie. Na stronie: www.seminarium.pijarzy.pl przeczytamy, że wyróżniają ich m.in.: nabożeństwo do Chrystusa i Jego Matki, Królowej Szkół Pobożnych, miłość do dzieci i młodzieży, prostota życia i zachowania, cierpliwość, szacunek do dzieci i dorosłych, wierność Kościołowi i papieżowi oraz nieustanne pragnienie doskonalenia się w życiu i nauczaniu. Ojciec Jacek podkreśla: – Swoje powołanie pijarzy potwierdzają składanym – obok czystości, ubóstwa i posłuszeństwa – czwartym ślubem zakonnym: szczególnej troski o wychowanie dzieci i młodzieży.

Reklama

W Polsce

Jeszcze za życia swego założyciela – w 1642 r. przybyli do Polski, do Warszawy, oraz na Spisz, do Podolińca. Zakładane przez nich szkoły wkrótce uznano za jedne z najlepszych w kraju. Dziś ośrodki pijarskie są m.in. w: Krakowie, Jeleniej Górze, Rzeszowie, Katowicach, Łowiczu, Warszawie, Poznaniu, Elblągu i Bolesławcu. Do Prowincji Polskiej należą także placówki w Czechach, na Białorusi i Ukrainie, gdzie w ostatnim czasie, po prawie 300 latach, pijarzy wrócili do Złoczowa.

Ojciec Adam Langhammer, wicedyrektor LO Zakonu Pijarów im. ks. Stanisława Konarskiego w Krakowie, zapytany o to, co dziś wyróżnia pijarów w Polsce, wyjaśnia: – W pracy formacyjnej staramy się, aby nasi uczniowie, obok osiągnięć naukowych i sukcesów indywidualnych, nauczyli się angażować w działalność na rzecz innych: Kościoła, lokalnej społeczności, wybranej organizacji. Zależy nam, by absolwenci stawali się liderami w swoich środowiskach. Podobnie jak w przeszłości pijarzy starają się, aby to była edukacja z wartościami. – Cieszymy się z wyników osiąganych przez naszych uczniów, ale nie przekreślamy uczniów mniej zdolnych – zapewnia o. Adam. – Każdego motywujemy do zaangażowania się w pozytywną działalność, zachęcamy do czynienia dobra.

Wspólnota

Jednym z absolwentów krakowskiego liceum pijarów jest Albert Skolmowski, który stwierdza, że szkoła wyróżnia się przede wszystkim podejściem do młodzieży, sposobem jej formowania. – W ramach edukacji pijarzy pokazują uczniom Kościół jako wspólnotę ludzi nie tylko wierzących, ale także razem budujących konkretne dzieła – podkreśla student Wojskowej Akademii Technicznej (na kierunku lotnictwo i kosmonautyka). – My, młodzi, razem z ojcami budujemy wspólnotę dla młodych. Zwraca też uwagę na organizowane spotkania młodzieży, w czasie których jest czas na zabawę, śpiew, tańce, ale i na modlitwę. – To są cenne chwile przeznaczone na wyciszenie i zastanowienie się nad różnymi aspektami życia, także własnego – przekonuje. – Połączenie różnych form aktywności młodych z fascynującym życiem duchowym bardzo przyciąga kolejne pokolenia do pijarów.

Reklama

– Mamy sprawdzony pomysł na wychowanie – stwierdza o. Wolan i dodaje: – Te dwa skrzydła, pobożność i nauka, są dla nas bardzo istotne. Z jednej strony to formacja religijna, a z drugiej – wysoki poziom nauczania. Uprzywilejowanym miejscem realizacji tego charyzmatu jest szkoła, ale to także prowadzone przez pijarów parafie. Jako przykład podaje centra kultury Calasanz – miejsca edukacji nieformalnej będące odpowiedzią na potrzeby dzieci i młodzieży, na zagospodarowanie ich czasu po lekcjach. W CKC mogą odrobić zadania domowe i twórczo spędzić czas w ramach dodatkowych zajęć.

Autentyczność

Gdy dopytuję, jak obecnie wychowywać dzieci i młodzież w duchu pobożności, o. Wolan odpowiada słowami Pawła VI: „Świat dzisiaj bardziej potrzebuje świadków niż nauczycieli Ewangelii”. I dodaje: – Mimo upływu czasu te słowa są aktualne. Dzisiaj młodzi przede wszystkim oczekują autentyczności.

W szkołach pijarskich lekcje religii są obowiązkowe. Uczęszczają na nie także deklarujący się jako niewierzący albo innego wyznania. – Jeśli ktoś decyduje się na podjęcie nauki u nas, to wie, czego oczekujemy – zaznacza o. Wolan. Przyznaje, że pijarzy nie chcą nikogo na siłę nawracać ani formować. – Nasi absolwenci to młodzi ludzie, którzy bardzo krytycznie patrzą na otaczający ich świat, są w stanie podejmować śmiałe, odważne decyzje co do swej przyszłości – zauważa i dodaje: – Chcielibyśmy, aby byli wierni wartościom, które im przekazujemy, ale pozostawiamy im prawo wyboru i zdarza się, że idą w innym kierunku.

Reklama

– Obok wiedzy nauczyciele i wychowawcy kształtują w uczniach określone wartości chrześcijańskie – podkreśla Albert Skolmowski. – Szkoła rozwija więc pasje, daje solidne podstawy naukowe i kręgosłup moralny, który w dorosłym życiu pomaga podejmować ważne decyzje i działać w różnych obszarach życia.

– W naszej pracy konsekwentnie realizujemy zadanie wyznaczone przez jednego z największych polskich pedagogów – ks. Stanisława Konarskiego, pijara, który przekonywał, że ciało należy kształcić ćwiczeniami, umysł – naukami, a serce – cnotami – puentuje o. Wolan i dodaje, że słowa te stały się inspiracją dla współczesnego dzieła pijarskiego – ruchu parafiadowego.

2021-11-09 08:59

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: w krypcie kościoła pijarów odnaleziono relikwie

[ TEMATY ]

Kraków

pijarzy

Zygmunt Put Zetpe0202 / pl.wikipedia.org

Kościół Przemienienia Pańskiego w Krakowie

Kościół Przemienienia Pańskiego w Krakowie

W krypcie kościoła ojców pijarów w Krakowie konserwatorzy znaleźli 59 nisz, w których złożone są relikwie świętych i Krzyża Świętego. Jak podkreślają specjaliści, choć w źródłach archiwalnych były wzmianki o tym, że relikwie zostały tam umieszczone w XVIII wieku, to zaskoczeniem jest, że dotrwały do naszych czasów.

Relikwie zostały odnalezione przez konserwatorów w "świętych schodach" krypty kościoła. Krypta ta została konsekrowana w 1733 r. jako kaplica z ołtarzem "Więzienia Chrystusa". W głównej jej części znajdują się dwubiegowe schody nawiązujące do "Scala Sancta", czyli schodów, po których Chrystus szedł przed sąd Piłata.

CZYTAJ DALEJ

Czy przylgnąłem sercem do Jezusa dość mocno?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii J 6, 44-51.

Czwartek, 18 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję