Święty Jan Paweł II przewodnikiem kolejnego pokolenia
Fakt, że wartości, które głosił św. Jan Paweł II, są aktualne w każdym pokoleniu, podkreślali uczestnicy pielgrzymki Rodziny Szkół noszących imię papieża z Polski. Na Jasną Górę 8 października przybyło ponad 5 tys. uczniów i nauczycieli. W Polsce i na świecie funkcjonuje ponad 1,2 tys. placówek oświatowych pod patronatem św. Jana Pawła II i jak podkreślają przedstawiciele Rodziny Szkół, wciąż ich przybywa.
Wychowawcy zwracają uwagę na aktualność papieskiego przesłania: budowania życia na Dekalogu, a także głoszenia prawdy o godności osoby ludzkiej od poczęcia do naturalnej śmierci, troski o chorych i cierpiących.
Zdaniem Marioli Nawrockiej-Roweckiej, dyrektora Szkoły Podstawowej nr 380 im. Jana Pawła II w Warszawie, papież przekazywał uniwersalne wartości. – Wybraliśmy takiego patrona, ponieważ był wyjątkowym człowiekiem, który dawał przykład, jak być odważnym, mówić prawdę i przeciwstawiać się złu – uzasadniała nauczycielka. Przekonywała, że w nowych formach można w atrakcyjny sposób przekazywać dzieciom najważniejsze przesłanie patrona. W warszawskiej szkole organizowane są np. wycieczki rowerowe, gry i zabawy, dzieci wyjeżdżają na spływy kajakowe śladem Jana Pawła II. – Pokazujemy patrona jako człowieka, który był miłośnikiem przyrody i teatru. Szkoła organizuje również różne uroczystości oraz rodzinne wydarzenia, które mają na celu poszerzanie wiedzy o jego nauczaniu.
Wierzyć i działać – Rycerze Kolumba z rodzinami na Jasnej Górze
W czasach sekularyzacji, zamętu w systemie wartości, odchodzenia od wiary i Kościoła potrzebne są działania i świadectwa, które pomogą innym na nowo odkryć Boga, wartość wspólnoty wierzących – podkreślają Rycerze Kolumba. Na Jasnej Górze 9 października odbyła się ich rodzinna pielgrzymka.
Arcybiskup Wacław Depo, kapelan stanowy Rycerzy Kolumba w Polsce, zachęcał m.in. do „przekazywania zdrowej nauki Kościoła, głoszenia Ewangelii sobą na różnych areopagach naszego życia, bycia narzędziami miłosierdzia”.
– We wszystkie działania włączamy rodziny, bo też dlatego chcemy być rycerzami, aby być lepszymi mężami, ojcami, dziadkami, synami, braćmi – wyjaśnił rodzinny charakter jasnogórskiego spotkania Krzysztof Zuba, delegat stanowy Rycerzy Kolumba w Polsce. – Pandemia zostawiła ślad w parafiach i rodzinach. Wiele osób oddaliło się od Boga, Kościoła. Jako Rycerze Kolumba mamy przed sobą wielkie wyzwanie, aby aktywnością w parafiach sprawić, by te osoby, które czasem stoją na rozdrożu, czasem się pogubiły, przybliżały się do Kościoła, do Boga, i żeby odczuły wielkość i ważność Eucharystii – kontynuował. Jego zdaniem, to właśnie przez swoje świadectwo Rycerze Kolumba starają się przybliżać innych do Jezusa Eucharystycznego.
W Polsce Rycerze Kolumba obecni są od 15 lat. W parafiach działa ponad 7 tys. członków.
Jasnogórski flesz
Reklama
• 18 października – pielgrzymka kapłanów z tzw. kompanii kleryckiej z Bartoszyc;
• 20 października – modlitwa Związku Piłsudczyków Rzeczypospolitej w 100. rocznicę dziękczynienia Marszałka Józefa Piłsudskiego na Jasnej Górze za zwycięstwo w Bitwie Warszawskiej;
• 21 października – gala Medalu Komisji Episkopatu Polski ds. Misji „Benemerenti in Opere Evangelizationis”;
• 22 października – pielgrzymka maturzystów diec. łomżyńskiej (II grupa);
• 23 października – pielgrzymki geografów, klubów wysokogórskich i maturzystów diec. zamojsko-lubaczowskiej;
• 23-24 października – rekolekcje stowarzyszenia Opus Sanctorum Angelorum.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową,
czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.
W ciągu
wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada
VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha,
Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą
do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd
Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści (
por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także
rozważa Jego Mękę.
To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia
palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił
się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja
wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie
starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana
Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co
poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę
i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go
w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy.
Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania),
gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła
się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela
Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki
Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do
liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej
wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły,
dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka)
. Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały
rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono
ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy
Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę
Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy
zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania
więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?).
Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę
Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje),
gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej
o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła.
Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się
opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza -
Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał
kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał
do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować,
iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła
przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi
w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu,
nadziejo nasza!".
Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano
Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję
do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka.
Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi)
nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził,
to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także
gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem
wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia
dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według
naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy
połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają
najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo
Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników.
Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty
w obrzędzie Środy Popielcowej.
Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas
coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby
nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: "
Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą -
ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza
w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego
i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata
i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej,
aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może
obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać
do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z
krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach
ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób.
A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie
daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy
zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
Po nałożeniu mandatów na dwie osoby, które w 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II rozświetliły krzyż na Giewoncie, na Tatrzański Park Narodowy spadła fala internetowego oburzenia i krytyki. Dyrektor TPN Szymon Ziobrowski podkreśla jednak, że ochrona przyrody musi pozostać priorytetem i zapowiada wzmocnienie nocnych patroli na szlakach.
"Nie planujemy zmian w regulaminie w odpowiedzi na presję medialną czy emocjonalne komentarze. Przepisy, które obowiązują na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN), służą ochronie przyrody i zapewnieniu bezpieczeństwa osób przebywających w górach. Przeciwnie – planujemy zwiększenie nocnego nadzoru, zwłaszcza w okresach, w których dochodziło w przeszłości do łamania przepisów. Zdajemy sobie sprawę z emocji, jakie towarzyszą sprawie, jednak naszym obowiązkiem jest konsekwentne przestrzeganie zasad, które chronią Tatry – miejsce ukochane także przez Jana Pawła II" - powiedział PAP dyrektor Ziobrowski.
Jak co roku w okresie Triduum Paschalnego w całej Francji przyjmie chrzest, a wraz z nim I komunię świętą i bierzmowanie kilkanaście tysięcy dorosłych i dorastającej młodzieży. W tym roku będzie to odpowiednio ponad 10,3 tys. tych pierwszych i przeszło 7,4 tys. tych drugich, co oznacza kolejny rekord w tym zakresie. W ubiegłym roku, który też znacznie przewyższał poprzedni, udzielono wprawdzie o 5 tys. chrztów mniej, ale było to o ponad 30 proc. więcej niż w 2023 roku.
W nawiązaniu do tych wskaźników i w obliczu tak znacznego przyrostu liczby katechumenów redakcje tygodnika „Famille Chrétienne” i portalu Aleteia przeprowadziły własne badania tego zjawiska. Chodziło o znalezienie odpowiedzi na takie pytania, jak m.in. profil nowo ochrzczonych, ich droga do wiary i oczekiwania od Kościoła.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.