Reklama

Niedziela Rzeszowska

Bądźcie dla siebie dobrzy, miłosierni...

Uroczystości odpustowe w sanktuarium Przemienienia Pańskiego w Cmolasie nawiązywały w tym roku do słów „Eucharystia sakramentem miłości”.

Niedziela rzeszowska 34/2021, str. I

[ TEMATY ]

odpust parafialny

Cmolas

Alina Ziętek-Salwik

Procesja liturgiczna z feretronami i wieńcami dożynkowymi

Procesja liturgiczna z feretronami i wieńcami dożynkowymi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczystości, które trwały od 5 do 8 sierpnia tradycyjnie skupiły rzesze wiernych – parafian i pielgrzymów, nie brakło też gości zagranicznych. Wokół ołtarza zgromadziło się wielu kapłanów, przybyli księża rodacy, a także ks. Jacek Kędzior, misjonarz z Papui-Nowej Gwinei.

Uroczystości rozpoczęto 5 sierpnia dziękczynną Mszą św. za księży przeżywających jubileusze kapłaństwa, której przewodniczył bp Edward Białogłowski. Eucharystia pod przewodnictwem bp. Kazimierza Górnego w dniu następnym zgromadziła przede wszystkim osoby starsze i chore. Mszę św. na cmentarzu parafialnym, ze względu na pogodę, trzeba było przenieść do świątyni. Natomiast wieczorem odprawiona była Droga Krzyżowa w parku sanktuaryjnym. Hasłem uroczystości 7 sierpnia były słowa: „Rodzina Bogiem silna, atom Boga”. Jak zaznaczył cmolaski proboszcz ks. Marek Kędzior, małżeństwo to sakrament miłości: małżonków i dzieci. Mszy św. przewodniczył bp Stanisław Jamrozek. Przed ołtarzem polowym umieszczono Dzwon Nienarodzonych.

Główne uroczystości odbyły się w niedzielę. Suma odpustowa w intencji m.in. samorządowców, rolników i ludzi pracy sprawowana była pod przewodnictwem bp. Jana Wątroby. W homilii biskup nawiązał do święta Przemienienia Pańskiego i mówił o ludzkim powołaniu do doskonałości. – Samo określenie – przemienienie – kojarzy nam się z czymś pozytywnym, czymś dobrym – zaznaczył. Następnie przypomniał osobę Eliasza, który przez całe życie walczył o prawdę, zwłaszcza o prawdę o Bogu Jahve, który ma prawo sprawować rządy nad światem. Jako Stwórca jest jedynym Dawcą prawa natury, jest Panem życia i śmierci, może domagać się przestrzegania prawa i sprawiedliwości. Eliasz z odwagą piętnował wady i niewierności swoich rodaków, w tym grzech bałwochwalstwa, i wzywał do przemiany życia. Wyraził to także św. Paweł: „Bądźcie dla siebie nawzajem dobrzy, miłosierni, przebaczajcie sobie tak, jak przebaczał Jezus Chrystus”. Porzucić trzeba gorycz, złość, wrzaskliwość, znieważanie, złą mowę na rzecz nowego stylu stworzonego przez Chrystusa. Oto program dla każdego, kto chce coś zmienić w sobie, ojczyźnie, Kościele. Wieczorem na placu sanktuaryjnym odbył się koncert Psalmów Dawidowych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-08-17 13:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Skarb wiary w glinianych naczyniach

Niedziela rzeszowska 34/2022, str. I

[ TEMATY ]

odpust parafialny

Cmolas

Marian Salwik

Sumie odpustowej przewodniczył abp Marek Jędraszewski

Sumie odpustowej przewodniczył abp Marek Jędraszewski

Podczas odpustowego triduum ku czci Przemienienia Pańskiego w Cmolasie pielgrzymi i parafianie modlili się o umocnienie wiary, przemianę życia i Boże błogosławieństwo.

Uroczystości rozpoczęły się 4 sierpnia Mszą św., której przewodniczył bp Edward Białogłowski, który wraz z kapłanami świętującymi „złote” i „srebrne” jubileusze dziękował za 50 lat posługi u stołu Pańskiego. Dnia następnego bp Kazimierz Górny, pierwszy biskup rzeszowski, przewodniczył Mszy św. odpustowej w intencji osób chorych i cierpiących. W uroczystość Przemienienia Pańskiego 6 sierpnia odpustowa celebra sprawowana była pod przewodnictwem i z homilią bp. Jana Wątroby, ordynariusza diecezji rzeszowskiej. Szczególnie gorące modlitwy zanoszono w intencji małżeństw przeżywających jubileusze 25-lecia i 50-lecia wspólnego życia oraz ich rodzin.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Psalm na Niedzielę Palmową. Jeden z najbardziej poruszających tekstów w Biblii

2025-04-13 09:13

[ TEMATY ]

Biblia

Niedziela Palmowa

Psalm 22

Karol Porwich/Niedziela

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję