Reklama

Niedziela w Warszawie

Bóg reżyserem Bibliodramy

O pomocy ludziom w zrozumieniu siebie przez nietypowe poznawanie Pisma Świętego z ks. prof. Romualdem Jaworskim rozmawia Katarzyna Kasjanowicz.

Niedziela warszawska 31/2021, str. I

[ TEMATY ]

wywiad

Archiwum RJ

Ks. Romuald Jaworski

Ks. Romuald Jaworski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Kasjanowicz: Jak to jest, gdy z odbiorcy sceny biblijnej stajemy się jej odtwórcą?

Ksiądz prof. Romuald Jaworski: Tak jak w życiu. Możemy być obserwatorami lub słuchaczami, a możemy być zaangażowani i istnieć w środku procesu, który się dokonuje. Ponieważ Bibliodrama niesie w sobie czynnik zaangażowania cielesności, ruchu, pamięci kinestetycznej – zaczynamy przeżywać inaczej poszczególne historie przez to, że identyfikujemy się z nimi. Znajdujemy się w tej sytuacji, w której był św. Piotr czy Adam w raju i podejmujemy z nimi decyzje. Przyjęte zostaje założenie, że Biblia zawiera nie tylko historie postaci patriarchów, proroków, apostołów, ale jest w niej także zapisana historia każdego z nas, przeżywana w osobisty sposób. Mam możliwość zagrania ról Marii i Marty i sprawdzenia, jak się w nich realizuję, do której z tych postaci jest mi bliżej, a do której dalej. Czy posłuchać Jezusa i zostawić obowiązki, czy ich dopilnować i skarżyć się, że czuję się pokrzywdzoną? Te sytuacje i doświadczenia przeżywam zupełnie inaczej, kiedy jestem w środku historii.

Reklama

Można porównać Bibliodramę do teatru?

Bibliodrama to nie tylko zagranie roli w scenie biblijnej, w sposób charakterystyczny dla mnie, ale także omówienie swoich przeżyć, wsłuchanie się w to, jak inni przeżywają, porównanie swojego sposobu percepcji postaci niejednokrotnie trudnych, jak np. postać Judasza czy synowie Jakuba, którzy sprzedają swojego brata Józefa. Ta scena stawia pytanie o stosunek do naszego rodzeństwa, do mojej pozycji w społeczeństwie, porusza też wiele aspektów psychospołecznych, ale i duchowych. Osobiście kładę nacisk na to, że Bibliodrama stanowi spotkanie z Bogiem – to Bóg jest reżyserem, a ja jako prowadzący grupę jestem tylko Jego asystentem. Odkrywamy takie wartości jak dobro, prawda, ale dotykamy też pojęcia grzechu. Pamiętam realizowaną w grupie Bibliodramę do Księgi Jonasza. Czym innym jest przeczytanie historii o sztormie, a czym innym znalezienie się na morzu wewnątrz burzy. W takich okolicznościach trzeba podjąć decyzję, kto zgrzeszył i kogo trzeba wyrzucić za burtę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Takie utożsamienie się z postacią biblijną w trudnej sytuacji, faktycznie może rozwiązać czyjś problem w teraźniejszości?

Oczywiście. Przytoczę dwa przykłady spośród wielu. Pierwsza osoba to uczestniczka grupy szkoleniowej Psychologów Chrześcijańskich. Odgrywaliśmy sąd nad Jezusem, ale w realiach aktualnych. Byli świadkowie, prokurator, obrońca z urzędu i sędzia. Kiedy sędzia zapytał: – Czy ktoś ma jeszcze jakieś uwagi? , ta osoba powiedziała: – Mam do Jezusa pretensje, bo oszukiwał. Powiedział, że uzdrowi, a nie uzdrawiał. Zorientowaliśmy się wtedy, że ona opowiada o swoim doświadczeniu. To były jej autentyczne przeżycia. Uczestnik odgrywający rolę Jezusa długi czas milczał, a w końcu powiedział: – Nie mogłem cię uzdrowić, bo żebym kogoś uzdrowił, ta osoba musi mieć wiarę. Ty jej nie miałaś. To nią wstrząsnęło. Powiedziała mi później wprost, że te słowa pomogły jej zmienić życie.

Reklama

A druga sytuacja?

Wydarzyła się w Niemczech podczas spotkania, które prowadziłem w ramach Kongresu Pastoralnego. Zgłosiło się bardzo dużo osób, więc podjąłem decyzję o inscenizacji sceny Dobrego Pasterza, którzy szuka zagubionej owcy. Odgrywający owce rozeszli się po ośrodku, gdzie odbywały się warsztaty i rozważali o swoim pogubionym życiu, o trudzie, walce o wiarę. Bardzo długo trwało nim Dobry Pasterz znalazł wreszcie i przyprowadził wszystkich. Długo też omawialiśmy tę scenę. Jakiś czas później otrzymałem list od uczestniczki tamtego wydarzenia. Napisała mi, że kiedy trwała w swym zagubieniu, dokonywało się w niej przepracowanie bolesnych doświadczeń molestowania w dzieciństwie przez ojca. Odkryła, że, będąc blisko Jezusa, nie spotka jej już nic złego. To było przełomowe doświadczenie.

Czy uczestnikami mogą być wyłącznie wierzący?

Jeżeli człowiek jest niewierzący, podchodzi zupełnie inaczej do danej sceny i postaci. Z pewnością wiara jest tutaj czynnikiem, który ułatwia przeżywanie.

W jakim wieku są osoby, z którymi Ksiądz pracuje?

To są dorośli ludzie. Choć miałem kiedyś taką sytuację, że zgłosiła się do mnie rodzina z trójką dzieci, aby w ich rodzinie przeprowadzić Bibliodramę. Córka tych państwa, dziewczynka w wieku przedszkolnym, bardzo ciekawie interpretowała pewne fakty. Oczywiście dorosły ze względu na bogactwo własnego doświadczenia ma więcej do powiedzenia niż dziecko, ale dziecko niejednokrotnie ma intuicję. Ja jednak generalnie pracuję z osobami dorosłymi.

Reklama

Komu Ksiądz chciałby polecić uczestnictwo w takim doświadczeniu?

Każdemu, kto po pierwsze chce wejrzeć głębiej w siebie, po drugie, pragnie spotkać się z Biblią, a także tym, którzy mają trudne relacje interpersonalne. Raczej nie polecałbym osobom będącym w procesie wzmożonej fazy psychotycznej, ponieważ takie doświadczenia i przeżycia mogą wyzwolić dodatkowe trudności. A nie każdy trener prowadzący Bibliodramę ma przygotowanie psychologiczne lub psychoterapeutyczne, żeby mógł odpowiednio zareagować w takich sytuacjach. Tutaj trzeba bardzo uważnie przyglądać się poziomowi zaangażowania emocjonalnego. Dodatkowo mamy jeszcze aspekt poznawczy, społeczny, a przede wszystkim – duchowy. Żywa relacja z Bogiem jest niezwykle ważna.

A osoby niepełnosprawne i seniorzy?

Jak najbardziej. Niejednokrotnie w takich grupach spotykają się studenci i emeryci.

Niedawno prowadził Ksiądz Bibliodramę w Dobrym Miejscu na Bielanach, czy planuje Ksiądz kontynuację warsztatów?

Jeśli Pan Bóg pozwoli mi żyć i pracować nadal, to chciałbym zrobić kolejne spotkanie.

Ks. Romuald Jaworski teolog, psycholog, certyfikowany psychoterapeuta, superwizor SPCH, profesor UKSW. Prowadzi warsztaty: Wreszcie żyć – 12 kroków ku pełni życia, Bibliodrama, Analiza transakcyjna pomocą w przezwyciężaniu konfliktów. Autor książki Bibliodrama jako spotkanie.

2021-07-27 12:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na drogach posługi

Niedziela bielsko-żywiecka 23/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

wywiad

szafarze

Szafarze Komunii św.

COVID‑19

MR

Świeckich szafarzy widać w różnych miejscach. Tę fotografię zrobiono na Groniu Jana Pawła II na długo przed pandemią

Świeckich szafarzy widać w różnych miejscach. Tę fotografię zrobiono na Groniu Jana Pawła II na długo przed pandemią

– Jestem wystraszony, bo sprawa jest poważna. Nie zamierzam jednak rezygnować z posługiwania, bo szaleje koronawirus. Moim zadaniem jest żyć z Panem Bogiem i zawierzyć Mu siebie – mówi Lech Malinowski, nadzwyczajny szafarz Komunii św. we Wspólnocie Przymierza „Miasto na Górze”.

Nie zwalnia mnie to jednak z myślenia. Oprócz modlitwy ważna jest higiena i związane z nią środki ostrożności. Nie zrezygnuję więc ze Mszy św., tak jak i ze sporządzenia opartego na spirytusie płynu do dezynfekcji dłoni – dodaje szafarz.
CZYTAJ DALEJ

100 osób niesie intencję trzeźwości w pieszej pielgrzymce z Radomia do Niepokalanowa

2025-07-02 17:56

[ TEMATY ]

trzeźwość

Radom

Niepokalanów

pielgrzymka trzeźwości

Karol Porwich/Niedziela

Z Radomia wyruszyła 26. Piesza Pielgrzymka w Intencji Trzeźwości do Niepokalanowa. Pątnicy mają do pokonania 120 kilometrów. Towarzyszy im hasło "Odpowiedzialni za trzeźwość".

Mszy świętej na rozpoczęcie pątniczego trudu przewodniczył w radomskiej katedrze bp Marek Solarczyk. On też wygłosił homilię. Mówił, że pielgrzymka to nie tylko wysiłek, ale doświadczenie wspólnoty. Życzył, aby pielgrzymka przyniosła takie owoce. - Życzę wytrwałości, doświadczenia wspólnoty, jedności, ale i tych darów, które was umocnią, a przez was będą umocnieniem dla innych, przemianą ludzkich dusz, aby intencja trzeźwości i tej otwartości, odpowiedzialności człowieka za to, co ludzkie i Boże, były bliskie każdemu - mówił pasterz Kościoła radomskiego.
CZYTAJ DALEJ

Blisko tysiąc dzieci wyjedzie na wakacje z Caritas

2025-07-03 13:54

mat. pras. Caritas Archidiecezji Wrocławskiej

Dokładnie 946 dzieci z Archidiecezji Wrocławskiej spędzi tegoroczne wakacje na koloniach, półkoloniach, rekolekcjach, oazach i pielgrzymkach dofinansowanych w ramach Letniej Akcji Kolonijnej Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. Dzięki wsparciu pochodzącemu ze środków Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom udało się przeznaczyć na ten cel ponad 200 tysięcy złotych.

Letnia Akcja Kolonijna (LAK) to jeden z najważniejszych projektów Caritas realizowanych w czasie wakacji. Jej celem jest nie tylko zapewnienie dzieciom wypoczynku, ale przede wszystkim troska o ich rozwój duchowy i emocjonalny. W tym roku z tej formy letniego wypoczynku skorzysta dokładnie 946 dzieci z 25 parafii, w których aktywnie działają Parafialne Zespoły Caritas. – Cieszy nas liczba zaangażowanych dzieci i parafii – to znak, że nasze działania wychodzą naprzeciw realnym potrzebom rodzin. Dofinansowanie LAK jest konkretną odpowiedzią na wyzwania organizacyjne i wychowawcze, z jakimi mierzą się lokalne wspólnoty – mówi ks. Dariusz Amrogowicz, dyrektor Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. - To wyjątkowe dzieło, , ma swój początek przy wigilijnym stole – w atmosferze miłości, pojednania i życzliwości, gdy dzielimy się opłatkiem i zapalamy Wigilijną Świecę symbolizującą obecność nowonarodzonego Jezusa Chrystusa. To światło staje się symbolem nadziei i miłości, którą chcemy dzielić się z najbardziej potrzebującymi – zwłaszcza z dziećmi. Właśnie tą miłością dzielimy się podczas tegorocznych wakacji, wspierając wypoczynek najmłodszych – podkreślił ks. Dyrektor.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję