Reklama

Elementarz biblijny

Szabat – dzień szczególny

W Ewangelii według św. Marka, której słuchamy w kościołach w niedzielę 4 lipca, jest mowa o tym, że Pan Jezus nauczał w szabat w synagodze w Nazarecie. Szabat po hebrajsku to: odciąć, zaprzestać, odpocząć.

Niedziela Ogólnopolska 27/2021, str. V

Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To dla wyznawców religii Mojżeszowej dzień świąteczny przypadający w sobotę, czyli w ostatnim dniu tygodnia. Właśnie wtedy trzeba w judaizmie powstrzymać się od pracy. Uzasadnienie takiej praktyki odwołuje się do stwórczego aktu Boga, po którym On „odpoczął” (por. Rdz 2, 2) oraz Dekalogu (por. Wj 20, 8-11 oraz Pwt 5, 12-15). Niemniej jednak początkowo pora odpoczynku niekoniecznie przypadała siódmego dnia (por. np.: Kpł 16, 29-34 oraz 23, 26-32). Korzeni szabatu można się doszukiwać poza Izraelem, być może w Babilonii, ale „dzień wolny od pracy” spotykamy przecież w każdej kulturze. Na Bliskim Wschodzie szabat był związany z cyklem księżycowym, a konkretnie z pełnią naszego satelity.

Warto wiedzieć, że szabat miał w Starym Testamencie również wyjątkowy wymiar społeczny. Prawo do niepracowania przysługiwało niewolnikom, nawet zwierzęta miały swój czas odpoczynku (por. Wj 20, 10 czy Pwt 5, 14). Wraz z upływającymi wiekami szabat stał się dla Żydów dniem radosnego świętowania, które miało miejsce w synagodze (jak czytamy m.in. w niedzielnej Ewangelii), świątyni czy domu, gdzie celebrowano specjalne nabożeństwo. I tak zarówno obrzezanie, jak i szabat stały się wyróżnikami narodu wybranego pośród innych nacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W okresie poprzedzającym powstanie Nowego Testamentu oraz w epoce Pańskiej praktykowanie szabatu często miało wymiar wyłącznie zewnętrzny i stawało się coraz bardziej groteskowe. Można było się pogubić w obowiązujących detalach do tego stopnia, że „łamaniem prawa szabatowego” było nawet współżycie małżeńskie czy też załatwianie potrzeb fizjologicznych, jak to miało miejsce np. we wspólnocie esseńskiej osiadłej na zachodnim brzegu Morza Martwego. Nie dziwi więc, że Jezus z Nazaretu niekiedy ostro występował przeciw różnorakim regułom szabatowym (por. np.: Mk 2, 23n.; 3, 2-5; Łk 14, 1-6 czy J 9, 13-16). Mało tego – podkreślił, że to szabat jest dla człowieka, a nie odwrotnie. Nazwał też Syna Człowieczego „Panem szabatu” (por. Mk 2, 28).

„Jezus poprzez swoje zapewnienie, że jest Panem szabatu, ogłosił nastanie nowego czasu i nowego sposobu czci Boga; Jego zmartwychwstanie w pierwszym dniu tygodnia sprawiło, że pierwotna wspólnota chrześcijańska wkrótce (początkowo równolegle do praktykowania szabatu) zaczęła zbierać się na łamanie chleba w pierwszym dniu tygodnia (por. Dz 29, 7; w Ap 1, 10 nazywa ów pierwszy dzień «dniem Pańskim»” (Nowy leksykon biblijny, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011, s. 717). Nic dodać, nic ująć.

2021-06-29 13:49

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież do Polaków: bądźcie wierni dziedzictwu św. Jana Pawła II

2024-04-24 09:58

[ TEMATY ]

papież

papież Franciszek

św. Jan Paweł II

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

„Pozostańcie wierni dziedzictwu św. Jana Pawła II. Promujcie życie i nie dajcie się zwieść kulturze śmierci” - powiedział Franciszek do Polaków podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.

Oto słowa Ojca Świętego:

CZYTAJ DALEJ

Św. Marek, Ewangelista

[ TEMATY ]

św. Marek

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)
CZYTAJ DALEJ

Norman Davies z Wykładem Mistrzowskim w Łodzi

2024-04-25 13:57

Archidiecezja Łódzka

W środę 8 maja br. o godz. 19:00 w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu „Wykład Mistrzowski”. Tym razem – kard. Grzegorz Ryś – zaprosił do Łodzi Ivora Normana Richarda Daviesa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję