Reklama

Aspekty

Jak prowadzić parafialne archiwum?

Archiwum parafialne w teorii i praktyce to najnowsza książka autorstwa ks. dr. hab. Roberta Kufla. Autor krok po kroku wyjaśnia, jak fachowo prowadzić archiwum w parafii.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 14/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze

Ks. Adrian Put

Książka wyjaśnia podstawowe informacje z dziedziny archiwistyki

Książka wyjaśnia podstawowe informacje z dziedziny archiwistyki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zgodnie z prawem kanonicznym, każda parafia musi mieć własne archiwum. Zadanie prowadzenia takiej placówki spoczywa na proboszczach, którzy „na ogół nie są specjalistami w zakresie archiwistyki, a odpowiadają za zbiory archiwalne o fundamentalnym znaczeniu, nie tylko za księgi metrykalne, ale za wszelkie dokumenty powstałe w toku funkcjonowania parafii” – podkreśla w przedmowie o. prof. Roland Prejs z KUL. Jak wyjaśnia sam autor, „celem opracowania jest przedstawienie duszpasterzom (…) zebranych norm prawa kanonicznego i przepisów partykularnych w zakresie archiwum parafialnego”.

– Ta książka jest wyrazem troski o tych, którzy są na pierwszej linii troski o zachowanie dziedzictwa historycznego i dziejów Kościoła. Prostym i bardzo czytelnym językiem wyjaśnia duszpasterzom podstawowe informacje z dziedziny archiwistyki. Zawiera bardzo wiele praktycznych wskazówek, które można wykorzystać w prowadzeniu archiwum parafialnego – podkreśla Radosław Czerniak, historyk i pracownik jednego z archiwów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-03-30 10:54

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Może nakręcimy jakiś film

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 36/2023, str. IV

[ TEMATY ]

Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze

Karolina Krasowska

Ks. dr hab. Robert Romuald Kufel

Ks. dr hab. Robert Romuald Kufel

Za 5 lat będziemy obchodzić 25-lecie naszej instytucji, jednak już teraz powoli myślimy, jak przygotować obchody tego wydarzenia – mówi ks. dr hab. Robert Romuald Kufel.

Kamil Krasowski: W tym roku Archiwum Diecezjalne obchodzi 20-lecie istnienia. Kiedy i z czyjej inicjatywy powstało? Ks. dr hab. Robert Romuald Kufel: Gdy chodzi o Archiwum Diecezjalne, to wcześniej takiej samodzielnej instytucji w naszej diecezji nie było. Archiwaliami w Kurii Biskupiej opiekował się jej wieloletni kanclerz ks. inf. Mieczysław Marszalik. Pomysł utworzenia archiwum wyszedł od ks. prof. Józefa Swastka, który nawiązał współpracę w tym kierunku z ówczesnym ordynariuszem diecezji bp. Adamem Dyczkowskim. Dokładnie 15 września 2003 r. oficjalnie utworzył on Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze, które zaczęło funkcjonować w oparciu o własne statut i regulamin. Ksiądz profesor Swastek do pracy w archiwum zaproponował moją skromną osobę. W tym celu skierowano mnie na studium archiwistyki na Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
CZYTAJ DALEJ

Jaskinia Słowa (V Niedziela Wielkiego Postu)

2025-04-05 09:00

[ TEMATY ]

Ewangelia komentarz

Jaskinia Słowa

Red.

Ks. Maciej Jaszczołt

Ks. Maciej Jaszczołt
Autor rozważań ks. Maciej Jaszczołt to kapłan archidiecezji warszawskiej, biblista, wikariusz archikatedry św Jana Chrzciciela w Warszawie, doświadczony przewodnik po Ziemi Świętej. Prowadzi spotkania biblijne, rekolekcje, wykłady.
CZYTAJ DALEJ

25 lat Źródełka

2025-04-06 21:43

Magdalena Lewandowska

Pracownicy i wolontariusze "Źródełka" z bpem Jackiem Kicińskim.

Pracownicy i wolontariusze Źródełka z bpem Jackiem Kicińskim.

Centrum Rozwoju Dzieci i Młodzieży „Źródełko” od 25 lat działa przy parafii św. Jadwigi na wrocławskiej Leśnicy.

Nową wyremontowaną siedzibę poświęcił bp Jacek Kiciński. – To bardzo ważne miejsce dla wszystkich dzieci, które przychodziły kiedyś i będą tu jeszcze przychodzić. Pięknie wyremontowane pomieszczenia na pewno zachęcają, ale tym, co tworzy największą wartość tego miejsca są ludzie: opiekunowie i same dzieci – mówił biskup pomocniczy archidiecezji wrocławskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję