Reklama

Wiadomości

Dunaj, turul i huzarzy

Nic nie pozwala lepiej poczuć atmosfery jakiegoś miejsca niż niespieszna samotna włóczęga. A jeśli samotny turysta jest kobietą i włóczy się po Budapeszcie, wcześniej czy później może się natknąć na huzara...

Niedziela Ogólnopolska 10/2021, str. 60-62

Margita Kotas/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Stolica Węgier przyciąga tłumy turystów, a każdy z nich wywozi z niej własne wspomnienia i osobistą listę rankingową miejsc naj..., the best of... Mój Budapeszt to marszruta z hotelu na Akácfa utca (ulicy Akacjowej) na drugą stronę Dunaju, do Budy, gdzie czas płynie wolniej niż w Peszcie.

Dolna i górna Buda

Tu zapachy węgierskich specjałów wystawiają ślinianki na ciężką próbę, a jeden z niewielu opanowanych przeze mnie zwrotów w języku węgierskim: „Lengyel vagyok” – jestem Polką, otwiera serca budapeszteńczyków. A jeszcze kiedy jest się w tym mieście w okolicy 15 marca, gdy Węgrzy na pamiątkę Wiosny Ludów obchodzą swoje święto narodowe i żywsza staje się pamięć o „Ojczulku Bemie”, te serca są głębokie jak Dunaj i gorące jak czardasz. Nic dziwnego, że za każdym razem, jak zahipnotyzowana, tuż po zejściu ze strzeżonego przez kamienne lwy mostu Łańcuchowego, swoje kroki kierowałam uparcie, wprost bądź okrężną drogą, przez ulice Víziváros – Wodnego Miasta, czyli Dolnej Budy, na szczyt Várhegy – Wzgórza Zamkowego, a dalej w kierunku Szentháromság tér – placu Świętej Trójcy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Margit po raz pierwszy

Krótsza droga na Wzgórze Zamkowe rozpoczyna się u wylotu słynnego XIX-wiecznego mostu – Széchenyi lánchíd, na placu Adama Clarka przy dolnej stacji zabytkowej kolejki Budávari Sikló, którą od 1870 r. można wjechać na szczyt. Jej drewniane wagoniki, noszące wdzięczne imiona Margit i Gellért, kuszą leniwych zwłaszcza w upalne dni, ale komu nie brak sił i ochoty, może ruszyć na wzgórze na nogach – ulicą Sikló lub tworzącymi skrót schodkami i ścieżkami. Trochę wysiłku i docieramy pod zamek, a właściwie pod kompleks budynków pałacu królewskiego zgrupowanych wokół trzech dziedzińców.

Czujne oko turula

Przybywający na zamek choć przez chwilę muszą się znaleźć w zasięgu dzioba przysiadłego obok bramy turula z mieczem w szponach. Ten mityczny ptak – ni to orzeł, ni raróg czy sokół – według jednej z legend przyprowadził lud Madziarów zza Uralu na równinę Panonii, tereny dzisiejszych Węgier. Według innej – jest praojcem Węgrów, mitycznym ojcem Attyli i Almosa. Jego rozpostarte skrzydła symbolicznie chronią Budapeszt, a zmęczonym wspinaczką na Wzgórze Zamkowe dają upragniony cień podczas chwili wytchnienia, zanim ruszą dalej.

Reklama

Na lewo, na prawo

Dzielnica Zamkowa jest pełna atrakcji. Pozostaje jedynie kwestia wyboru – w lewo czy w prawo? Po lewej stronie możemy podziwiać kompleks pałacowy, a skręcając w prawo, wcześniej czy później dotrzemy do placu Świętej Trójcy – serca dzielnicy. Pokłoniwszy się statui Starego Huzara przy zbiegu ulic Szent György (św. Jerzego) i Palota (Pałacowej), przysiadłszy na ławeczce-pomniku z kompozytorem Zoltánem Kodálym przy Színház (Teatralnej), trafimy w końcu na Szentháromság tér i długo nie będziemy chcieli się z nim rozstać.

Kościół koronacyjny

Plac Świętej Trójcy swoją nazwę zawdzięcza stojącej pośrodku 14-metrowej barokowej kolumnie morowej, która zwieńczona jest rzeźbą przedstawiającą trzy Osoby Boskie. Ustawiona w 1713 r. jako wotum mieszkańców ocalonych z epidemii cholery budzi dziś zachwyt nie mniejszy niż stojąca tuż obok świątynia, kryjąca sarkofag króla Beli III. Kościół Najświętszej Maryi Panny Budzińskiej Pani potocznie nazywany jest kościołem św. Macieja, a to ze względu na króla Macieja Korwina z rodu Hunyadych, który uczynił z niego kościół koronacyjny. Herbowy kruk Macieja Korwina z pierścieniem w dziobie znajduje się m.in. na zwieńczeniu jednej z wieżyczek świątyni. Tak naprawdę odbyło się w nim zaledwie kilka koronacji, m.in. Franciszka Józefa I i Elżbiety na królów Węgier. historia nie szczędziła świątyni dramatów. Pochodząca z połowy XIII wieku po zdobyciu miasta przez Turków w 1541 r. została zamieniona na główny meczet (Büyük Dżami), a jej średniowieczne malowidła przykryto wapnem. Kościół został poważnie uszkodzony podczas walk o Budę w 1686 r. Nie oszczędziły go również II wojna światowa i zamach bombowy w 1994 r. – jeden z wielu w mieście, do których nikt się nie przyznał.

Reklama

Atena Pallas kontra święci

Popularnym miejscem spotkań na placu Świętej Trójcy jest usytuowany tuż przy Halászbástya – Baszcie Rybackiej – pomnik konny króla Stefana I Świętego, patrona Węgier, z krzyżem apostolskim w dłoni. Sama Baszta Rybacka powstała, podobnie jak pomnik na początku XX stulecia. Swą nazwą nawiązuje do dawnych fortyfikacji, które na tym odcinku bronione były przez cech rybaków, a liczba jej wieżyczek – do grupy siedmiu wodzów madziarskich, którzy przywiedli przodków dzisiejszych Węgrów do Panonii. W podcieniach baszty można się napić kawy – to doskonała miejscówka z widokiem na Dunaj i położony na jego przeciwległym brzegu gmach węgierskiego parlamentu.

Po przeciwnej stronie placu, u jego zbiegu z ulicą o identycznej jak on nazwie, swoją urodą przyciąga fotografów biały budynek dawnego ratusza, ozdobiony krytymi wykuszami. Pod jednym z nich, usytuowanym od strony kościoła św. Macieja, odnaleźć można posąg Pallas Ateny, obrończyni miasta, z herbem Budy w ręku. Czy jest konkurencją dla świętych patronujących placowi i czy oni traktują ją jak poważną konkurencję? Oto jest pytanie. Można się nad tym zastanowić w słynnej cukierni Ruszwurm, znajdującej się parę kroków dalej, przy Szentháromság 7, do której niegdyś po kremówki posyłano dyliżans z samego Wiednia.

Margit po raz drugi

Wzmocnieni słodkościami i wyborną kawą z placu Świętej Trójcy możemy zejść ze Wzgórza Zamkowego schodami tuż przy Baszcie Rybackiej bądź wrócić ulicami starówki do pałacu królewskiego. Jeśli wybierze się tę drugą wersję, warto dyskretnie zajrzeć do bram, które kryją często bajkowe podwórka. Warto też uważnie przyglądać się fasadom kamieniczek, wypatrzeć można bowiem na nich piękne detale. We wnęce jednej z kamienic przy ulicy Tárnok ulokowana jest budząca uśmiech gliniana figurka Madonny z Dzieciątkiem, wykonana przez znaną, zmarłą w 1977 r., rzeźbiarkę – Margit Kovács. Jej urok sprawia, że bezwiednie zaczyna się posyłać uśmiech mijanym ludziom, a jeśli opuszczając Wzgórze Zamkowe, spotka się nie jednego, ale cały oddział węgierskich huzarów, to uśmiech staje się jeszcze szerszy.

Moje budapeszteńskie the best of... to Buda, zdecydowanie Buda i jej starówka.

Pierwsze miasto u stóp dzisiejszego Wzgórza Gellérta założyli w I wieku przed Chrystusem Celtowie. Nadali mu nazwę Ak-ink – Obfite źródła. Najwyraźniej poznali się na rzeczy. Budapeszt jest dziś jedyną europejską stolicą mającą status uzdrowiska; na jego terenie znajduje się kilkadziesiąt źródeł wód mineralnych i termalnych.

2021-03-02 14:06

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Z Czech przez Polskę do nieba

Niedziela Ogólnopolska 16/2018, str. 20-21

[ TEMATY ]

św. Wojciech

Tadeusz Jastrzębski

Św. Wojciech nauczający z  łodzi, malowidło ścienne. Chojnice, kościół pw. św. Jana Chrzciciela

Św. Wojciech nauczający z  łodzi, malowidło ścienne. Chojnice, kościół
pw. św. Jana Chrzciciela

Urodził się zaledwie 10 lat przed chrztem Polski. Śmierć męczeńską poniósł już jednak w czasach, kiedy nad Wisłą władcy zdawali sobie sprawę ze znaczenia świętych relikwii. Czy Polska byłaby dziś tym samym krajem, gdyby nie św. Wojciech, jego związki z naszym państwem oraz przyjaźń z cesarzem?

Św.Wojciech został biskupem Pragi jako 27-letni mężczyzna. Jak podają jego biografowie, do katedry miał wejść boso, co prawdopodobnie symbolizowało ewangeliczną prostotę przyszłego męczennika. Potwierdzeniem tej tezy są inne historyczne źródła, według których wiadomo dziś ponad wszelką wątpliwość, że Wojciech nie dysponował wielkim majątkiem. To, co posiadał, miało służyć sprawowaniu kultu, zaspokajaniu potrzeb miejscowego kleru oraz jego osobistemu utrzymaniu.

CZYTAJ DALEJ

Bp Bronakowski o zakazie sprzedaży alkoholu na stacjach paliw: to ochrona młodego pokolenia Polaków

2024-04-23 13:30

[ TEMATY ]

bp Tadeusz Bronakowski

Karol Porwich/Niedziela

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

- Niwelowanie zagrożeń związanych z promocją i dostępnością alkoholu to przede wszystkim ochrona młodego pokolenia Polaków - zaznaczył bp Tadeusz Bronakowski w komentarzu dla Katolickiej Agencji Informacyjnej. Przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych wyraził tę opinię w odpowiedzi na propozycję wprowadzenia w Polsce zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Obecnie Ministerstwo Zdrowia pracuje nad rozwiązaniami, które mają doprowadzić do zmniejszenia dostępności alkoholu.

Publikujemy pełną treść komentarza bp. Tadeusza Bronakowskiego - przewodniczącego Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję