Niedziela Sosnowiecka

Owoce duchowe i materialne

Z ks. Zbigniewem Kasperskim, salezjaninem, proboszczem parafii św. Rafała Kalinowskiego w Sosnowcu – po wizytacji kanonicznej bp. Grzegorza Kaszaka, rozmawia Piotr Lorenc.

Niedziela sosnowiecka 8/2021, str. V

wywiad

prezentacja parafii

Piotr Lorenc

Świątynia parafii św. Rafała Kalinowskiego w Sosnowcu

Piotr Lorenc: Pięć lat to w życiu każdej wspólnoty parafialnej spory okres czasu. Co zmieniło się w parafii św. Rafała?

Ks. Zbigniew Kasperski: W minionym pięcioleciu oprócz normalnego cyklu roku kalendarzowego, na który składają się Msze św., spowiedzi, nabożeństwa, chrzty, śluby, bierzmowania, I Komunie św. itp., staraliśmy się, aby w naszej parafii funkcjonowały grupy i wspólnoty realizujące ważne inicjatywy duszpasterskie i formacyjne. Działa grupa Salezjanów Współpracowników, wspólnota Miłosierdzia Caritas, która pomaga materialnie najbardziej potrzebującym, ale również załatwia pracę, mieszkanie i opiekę medyczną oraz wydaje ciepłe obiady. Działało oratorium dziecięce i oratorium młodzieżowe, schola dziecięca i zespół młodzieżowy. Możemy się pochwalić licznym gronem ministrantów, grupą modlitewną, trzynastoma różami Żywego Różańca, Domowym Kościołem, oazą dorosłych, kręgiem biblijnym, Kołem Przyjaciół Radia Maryja. Zorganizowaliśmy
5 pielgrzymek do Ziemi Świętej i śladami św. Pawła. Ciekawą inicjatywą, przerwaną co prawda przez pandemię, była alpakoterapia dla dzieci. W każde ferie i wakacje organizowaliśmy półkolonie, kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży, wyjazdy rodzinne, festyny parafialne, bale wszystkich świętych, parafialne zabawy karnawałowe. Funkcjonowała biblioteka parafialna. Regularnie jest prowadzona katecheza szkolna dla przeszkoli i dwóch szkół znajdujących się na terenie parafii. Do tego należy dodać katechezę parafialną przygotowującą dzieci do I Komunii św. i młodzież do sakramentu bierzmowania. Od 5 lat nasza parafia prowadzi kurs przedmałżeński przygotowujący do zawarcia sakramentu małżeństwa. Skorzystało z niego w tym czasie 582 osoby.

Trwa wyposażanie, upiększanie świątyni. Co zmieniło się w tej kwestii na przestrzeni ostatnich 5 lat?

W minionym pięcioleciu wykonaliśmy wiele prac. Przenieśliśmy dzwon z budynku oratorium na wieżę kościoła, zabudowaliśmy wieżę, która miała dotychczas tylko 4 słupy i hełm dachu. Wykonaliśmy odwodnienie i izolację fundamentów kościoła i pozostałych budynków. Ociepliliśmy wszystkie budynki i wykonaliśmy elewację zewnętrzną na wszystkich budynkach, aby tworzyły jeden styl. Wymieniliśmy wszystkie okna w oratorium, plebanii i kościele. Zamontowaliśmy 4 potężne witraże dedykowane św. Janowi Bosko, św. Rafałowi Kalinowskiemu, św. Janowi Pawłowi II i Matce Bożej Wspomożenia Wiernych. Wybudowaliśmy od podstaw grotę Matki Bożej znajdującą się przed wejściem do kościoła. Zainstalowaliśmy na kościele instalację fotowoltaiczną produkującą własny prąd. Wykonaliśmy wyspy ciepła do kościoła, na chór i częściową instalację grzewczą w jego pozostałych pomieszczeniach. Wykonaliśmy i wstawiliśmy nowe, drewniane, dwuskrzydłowe drzwi wejściowe do kościoła od strony południowej, tam też wylaliśmy schody i podjazd dla wózków. Pod instalacją fotowoltaiczną poprawiliśmy dach kościoła. Dokończyliśmy dwie kaplice wewnętrzne naszej świątyni – kaplicę relikwii i Matki Bożej. Wymurowaliśmy scenę zewnętrzną na widowiska plenerowe od strony południowo-wschodniej kościoła. Powstało oświetlenie zewnętrzne kościoła i placu kościelnego. Zakupiliśmy pompę ciepła i rozbudowaliśmy sieć solarną na budynku plebanii i oratorium. Uporządkowaliśmy teren wokół kościoła, plebanii i oratorium.

Warto jeszcze wspomnieć, że uporządkowana została sprawa własności gruntów parafialnych.

Uporządkowaliśmy powikłaną i trwającą wiele lat sprawę gruntów i własności należących do naszej parafii. Dość powiedzieć, że w minionym pięcioleciu w kościół, plebanię i oratorium zainwestowaliśmy ponad 4 mln zł, pochodzących z dotacji, składek wiernych i prowincji wrocławskiej salezjanów.

2021-02-17 09:37

Pielgrzymowanie wpisane w życie

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 26/2018, str. VI

wywiad

pielgrzymka

Karolina Krasowska

Ks. Paweł Mydłowski – duszpasterz rolników diecezji zielonogórsko-gorzowskiej. Na co dzień pełni posługę duszpasterską jako wikariusz w parafii pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika we Wschowie

Ks. Paweł Mydłowski – duszpasterz rolników
diecezji zielonogórsko-gorzowskiej. Na co dzień pełni
posługę duszpasterską jako wikariusz w parafii
pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika we Wschowie

Z diecezjalnym duszpasterzem rolników ks. Pawłem Mydłowskim rozmawia Kamil Krasowski

Kamil Krasowski: – 2 lipca z Otynia wyruszy 35. Piesza Pielgrzymka Rolników na Jasną Górę. Czy wszystko już przygotowane? Która to Księdza pielgrzymka jako przewodnika?

Dziś Wielki Piątek - patrzymy na krzyż

Wielki Piątek

Wielki Piątek jest dramatycznym dniem sądu, męki i śmierci Chrystusa. Jest to dzień, kiedy nie jest sprawowana Msza św. W kościołach odprawiana jest natomiast Liturgia Męki Pańskiej, a na ulicach wielu miast sprawowana jest publicznie Droga Krzyżowa. Jest to dzień postu ścisłego.

Piątek jest w zasadzie pierwszym dniem Triduum Paschalnego. Dni najważniejszych Świąt Kościoła są bowiem liczone zgodnie z tradycją żydowską, od zachodu słońca.

Słodko - gorzka wspólnota

2024-03-29 15:18

Dziar

Tę nazwę dla duszpasterstwa osób rozwiedzionych i żyjących w związkach niesakramentalnych zaproponował ks. Marian Fatyga, opiekujący się środowiskiem od 2023 roku.

- Chodzi o dużo gorzkich doświadczeń osłodzonych myślą, że i dla nas, mimo sytuacji, w jakiej się znajdujemy jest nadzieja, że nie jesteśmy straceni w oczach Boga – mówi Niedzieli Anna Wira, która wraz z mężem Piotrem jest we wspólnocie od 2002 roku.