Reklama

Niedziela w Warszawie

Z potrzeby serca

O inicjatywach związanych z Cudem nad Wisłą, beatyfikacją kard. Wyszyńskiego i oczekiwaniach Synodu Młodych z bp. Romualdem Kamińskim rozmawia Magdalena Wojtak

Magdalena Wojtak: Obchody stulecia Bitwy Warszawskiej, zwanej Cudem nad Wisłą, będą jednym z najważniejszych wydarzeń w tym roku. Jakie ma Ksiądz Biskup nadzieje związane z tymi uroczystościami?

Bp Romuald Kamiński: Chciałbym, aby przebiegały one w jedności i nie były przedmiotem sporu różnych środowisk. Pamiętajmy, że gdyby Bitwa Warszawska została przegrana, bolszewicy opanowaliby Zachód. 14 i 15 sierpnia 1920 r. została uratowana Europa, świat oraz chrześcijańska cywilizacja. Nie można przejść obojętnie obok tego wydarzenia.

Nieprzypadkowo przy powstającym sanktuarium św. Jana Pawła II w Radzyminie, nieopodal trasy S-8, stanie trzymetrowa figura Matki Bożej Łaskawej, Patronki stolicy.

Ta inicjatywa zrodziła się z potrzeby serca licznych wiernych. Synowie narodu mówili, że zwycięstwo przyjdzie przez Maryję. W 1920 r. Jej postać była widziana przez wielu żołnierzy bolszewickich. Według wielu świadectw pojawienie się Matki Bożej wywołało przerażanie atakujących. Gdybyśmy dzisiaj na przedpola stolicy nałożyli mapę z terenem, na którym toczyła się Bitwa Warszawska, zobaczylibyśmy, że figura Matki Bożej Łaskawej stanęłaby w centrum tego miejsca. Przez wiele lat Bitwa Warszawska i miejsce Matki Boz˙ej w tym wydarzeniu były nieobecne w przestrzeni publicznej. Inicjatywa wotum wdzie?cznos´ci w Radzyminie jest symbolem przywracania pamie?ci o Cudzie nad Wisła?.

W jaki sposób diecezja warszawsko-praska przygotowuje się do beatyfikacji kard. Wyszyńskiego?

Przede wszystkim w wymiarze duchowym. Czas, który pozostał do beatyfikacji, chcemy wykorzystać poprzez przypominanie nauczania, które pozostawił Prymas Tysiąclecia. Od listopada do maja w parafiach rozważana jest treść Jasnogórskich Ślubów Narodu, które zostały napisane przez kard. Wyszyńskiego podczas jego internowania.

Diecezja planuje również wybudować sanktuarium Stefana kard. Wyszyńskiego przy Instytucie Prymasowskim w Choszczówce. Kiedy możemy spodziewać się rozpoczęcia prac?

Chcielibyśmy, aby powstało ono jak najszybciej. Na razie czekamy na wydanie pozwolenia na budowę z Urzędu Miasta Warszawy. Świątynia miałaby powstać na działce przyległej do terenu Instytutu Prymasowskiego, która jest darem osób prywatnych. Ofiarowały one Instytutowi teren pod przyszły kościół, który został następnie przekazany diecezji. Chcemy, aby wokół świątyni odbywały się konferencje, wydarzenia i rekolekcje dla małżeństw oraz wspólnot młodzieżowych.

W diecezji warszawsko-praskiej od jesieni trwa Synod Młodych. Wkrótce ukaże się dokument podsumowujący dotychczasowe prace, w którym uwzględnione będą wyniki elektronicznych ankiet, wypełnionych przez 1072 osoby. Na co zwracają uwagę młodzi w tych kwestionariuszach?

Wynika z nich, że w młodych osobach zakorzenione są wyższe wartości, co bardzo nas cieszy. Młodzież nie znosi fałszu. Na pierwszym miejscu stawia przykład i bliskość. Wobec duszpasterzy ma konkretne postulaty: świadectwo życia, towarzyszenie młodzieży, zrozumienie. Młodzi widzą, że brakuje tego często księżom, a duszpasterze, którzy spełniają te wymogi, nierzadko są przepracowani.

Bp Romuald Kamiński od ponad dwóch lat jest ordynariuszem diecezji warszawsko-praskiej. W ramach KEP przewodniczy Zespołom ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia oraz ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Litwy

2020-01-14 10:46

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna Pompejańska za ojczyznę w stulecie Bitwy Warszawskiej

2020-06-23 17:47

[ TEMATY ]

Cud nad Wisłą

Bp Kamiński

Bitwa Warszawska

diecezja warszawsko‑praska

Magdalena Wojtak/Niedziela

Krzyż w Ossowie upamiętniający miejsce śmierci ks. Ignacego Skorupki w czasie Bitwy Warszawskiej

Wierni diecezji warszawsko-praskiej przez 54-dni będą modlić się Nowenną Pompejańską w intencji ojczyzny. Bp Romuald Kamiński zachęca do włączenia się w to modlitewna dzieło

„Wypełniając testament św. Jana Pawła II dla diecezji warszawsko-praskiej, pielęgnując historyczne dziedzictwo i podejmując duchową troskę o naszą ojczyznę, zapraszamy do włączenia się w dzieło modlitwy Nowenną Pompejańską. (…) Zapraszamy osoby indywidualne, rodziny, grupy formacyjne i wspólnoty parafialne" – napisał bp Romuald Kamiński w liście do wiernych z okazji zbliżającej się 100. rocznicy Bitwy Warszawskiej, zwanej „Cudem nad Wisłą”. 

Ordynariusz warszawsko-praski wyjaśnił, że przez 54 dni wierni będą modlić się o Boże błogosławieństwo dla naszej Ojczyzny i wypraszać potrzebne łaski dla rozwoju dzieł Bożych przez wstawiennictwo Matko Bożej. Nowenna Pompejańska rozpoczyna się 23 czerwca i zakończy się 15 sierpnia. Podkreślił, że Bitwa Warszawska 1920 r. należy do jednej z przełomowych wydarzeń w dziejach świata. "Jakie byłyby losy Europy i ojczyzny, gdyby Armia Czerwona nie została zawrócona – trudno dziś wyrokować, ale z pewnością byłaby to historia inna niż ta, która ukształtowała naszą tożsamość" – zaznaczył hierarcha.

Wskazał, że ze względu na zmieniającą się sytuację sanitarno-epidemiologiczną nie wiadomo, jaki będzie ostateczny przebieg odbywających się na terenie diecezji oficjalnych uroczystości państwowych i diecezjalnych, nie należy zaniedbywać przygotowania duchowego. „Ono zrodzi najpiękniejsze i najtrwalsze owoce" - zauważył bp Kamiński.

Przypomniał także list pasterski polskich biskupów z 7 lipca 1920 r., którzy wobec zbliżającej się nawały wojsk sowieckich wzywali, aby trwać na modlitwie i wymodlić ojczyźnie triumf i zwycięstwo. 31 lipca 1920 roku, metropolita warszawski, kardynał Aleksander Kakowski wzywał: „W chwili tak poważnej, jaką obecnie przeżywa narуd polski, dla pokrzepienia ducha i wzmocnienia serc wiernych, na ubłaganie pomocy z Nieba, której Bóg nigdy nie skąpił proszącym o nią̨, ufny w przyczynę̨ bł. Andrzeja Boboli, patrona Polski, i bł. Władysława z Gielniowa, patrona Warszawy, zarządzam nabożeństwa błagalne za wstawiennictwem tych błogosławionych naszych ziomków”.

Bp Kamiński przypomniał także słowa św. Jana Pawła II, który w czerwcu 1999 r. przed bazyliką katedralną św. Michała Archanioła i św. Florianna Męczennika podczas swojej podróży apostolskiej do Polski mówił, że "o wielkim Cudzie nad Wisłą przez całe dziesiątki lat trwała zmowa milczenia”. „Na nową diecezję warszawsko-praską opatrzność Boża niejako nakłada dzisiaj obowiązek podtrzymywania pamięci tego wielkiego wydarzenia w dziejach naszego narodu i całej Europy, jakie miało miejsce po wschodniej stronie Warszawy" – powiedział wówczas papież.

Uroczystości związane z obchodami stulecia Bitwy Warszawskiej 1920 r. odbędą się od 13 do 17 sierpnia w Warszawie, Ossowie, Radzyminie i w Mińsku Mazowieckim.

CZYTAJ DALEJ

„Weźcie na siebie moje jarzmo”

2020-06-30 10:09

Niedziela Ogólnopolska 27/2020, str. V

Adobe.Stock.pl

W zakończeniu dzisiejszej perykopy ewangelicznej Jezus dwukrotnie odwołuje się do obrazu „jarzma” (greckie zygos). W znaczeniu dosłownym chodzi o część uprzęży, służącą do sprzęgania zwierząt pociągowych przy pługu lub wozie. Najprostsze jarzmo składało się z drewnianej poprzeczki, zaopatrzonej w skórzane pętle lub drewniane pręty, które zakładano wokół szyi zwierząt (por. Jr 27, 2). Poprzeczka była przymocowana do dyszla, który pomagał zwierzętom ciągnąć ładunek czy też orać rolę. Tym samym terminem określano wagę, złożoną z belki pionowej i poprzeczki z szalami. Te proste narzędzia przypominały uczniom Jezusa kształt krzyża.

W liturgii Wielkiego Tygodnia śpiewamy do dziś starożytny hymn, nawiązując do symboliki krzyża: „Ramiona drzewa szczęśliwe dźwigają okup wszechświata; szalami wagi się stając, wydarły zdobycz otchłani”. To złowieszcze narzędzie kaźni wprowadzili Rzymianie na terenach okupowanych, aby odstraszało od wszelkiej formy buntu wobec nowej władzy. Biblijne „jarzmo” kojarzy się więc nieuchronnie z „ujarzmieniem”. Jeremiasz obnosił jarzmo jako symbol swojego orędzia, że król Judy winien poddać się Babilończykom (por. Jr 27-28). Kiedy lud Izraela rozważał, czy przyjąć Roboama jako króla, zwrócił się do niego z prośbą, by ulżył ciężkiemu jarzmu pańszczyzny nałożonej przez jego ojca, Salomona (por. 1 Krl 12).

Jarzmem mogą być także inne brzemiona lub odpowiedzialność, a zwłaszcza grzech (por. Lm 1, 14) i zniewolenie (por. Syr 33, 27). W znaczeniu pozytywnym jarzmo w Biblii może oznaczać służbę Bogu (por. Lm 3, 27) i posłuszeństwo Prawu (por. Dz 15, 10). Jezus jako cieśla z Nazaretu zachęca słuchaczy do przyjęcia Jego jarzma. W odróżnieniu od ciężkiego jarzma okupacji rzymskiej jest ono „lekkie”. W odróżnieniu od jarzma Tory, czyli uciążliwych nakazów faryzejskich, jest ono „słodkie”. Użyty tu grecki termin chrestos oznacza pierwotnie uprząż dobrze dopasowaną, która nie obciera skóry, lecz pomaga zwierzętom w wykonywaniu zadań. Takie pokaleczone zwierzę nie nadawało się na żertwę ofiarną (por. Lb 19, 2; Pwt 21, 3).

Jakby dla ilustracji Jezusowej zachęty Ewangelista na krzyżowej drodze Jezusa ukazuje Szymona z Cyreny, którego „przymusili, żeby niósł krzyż Jego” (Mt 27, 32). Początkowo czyni to z niechęcią i odrazą. Kiedy jednak dociera do niego, Kim jest skazaniec, przymus zamienia się w świadomą służbę. Uwierająca wcześniej belka krzyża czyni go „współpracownikiem Boga” (por. 1 Kor 3, 9). Do tego właśnie zachęca nas Jezus w usłyszanych dziś słowach: „Weźcie na siebie moje jarzmo i uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokornego serca, a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych”. Przyjęty dobrowolnie „krzyż Pański” stanie się wkrótce źródłem mocy i męstwa.

CZYTAJ DALEJ

Odpust Matki Bożej Szkaplerznej na Jasnej Górze

2020-07-16 16:43

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża Szkaplerzna

Biuro Prasowe Jasnej Góry

Święto Matki Bożej z Góry Karmel, znane w tradycji także jako święto Matki Bożej Szkaplerznej, przeżywane jest na Jasnej Górze jako uroczystość odpustowa.

Na Mszy św. w czwartek, 16 lipca o godz. 11.00 w Kaplicy Matki Bożej zgromadzili się zarówno częstochowianie, jak i pielgrzymi, którzy w ostatnich dniach dotarli na Jasną Górę pieszo i autokarami, a ich tradycją jest wędrowanie do Częstochowy właśnie na święto Matki Bożej Szkaplerznej.

Na jasnogórskie uroczystości odpustowe co roku przybywają piesze pielgrzymki. Pomimo pandemii nie zabrakło ich również w tym roku, chociaż samo pielgrzymowanie przebiegało w innej formie niż zazwyczaj.

W ostatnich dwóch dniach dotarli na Jasną Górę uczestnicy pieszych pielgrzymek: 151. Pieszej Pielgrzymki z Piotrkowa Trybunalskiego, 86. Pieszej Pielgrzymki Poznańskiej, 40. Pieszej Pielgrzymki Przemyskiej, a także przedstawiciele mniejszych grup pątniczych m.in. z Trzebuni, Rozprzy, Gorzkowic, Trzemeśni, Kamieńska i Jankowic Rybnickich. Dotarła także 1. Rowerowa Pielgrzymka 'Od Matki do Matki' z Sanktuarium Królowej Różańca w Wysokim Kole w diec. radomskiej.

Sumie odpustowej w Kaplicy Matki Bożej przewodniczył ks. Jan Markowski, kierownik 86. Pieszej Pielgrzymki Poznańskiej.

W homilii ks. Łukasz Maćkowiak, przewodnik grupy 5-tej 86. Poznańskiej Pieszej Pielgrzymki przypominał, że święto Matki Bożej z Góry Karmel, znane jako wspomnienie Matki Bożej Szkaplerznej, to szczególny dzień przede wszystkim dla sióstr i barci zakonów karmelitańskich, ale także dla tych, którzy w swoim życiu zdecydowali się przyjąć szkaplerz.

„Jego wybór, to wybór określonej drogi duchowej, pogłębiania wiary, ale także konkretnych decyzji w codziennym życiu” - mówił o noszeniu szkaplerza ks. Łukasz Maćkowiak.

„Właśnie dzisiaj Kościół każdemu, kto chce schronić się pod szkaplerznym płaszczem Maryi, daje obietnicę, że dostąpi wyjątkowych łask. Mówi się o tzw. przywilejach szkaplerznych. To przede wszystkim opieka Maryi w najtrudniejszych życiowych sytuacjach, w niebezpieczeństwach, które napotykamy na doczesnej drodze życia, ale także szczęśliwa śmierć i zachowanie od wiecznego potępienia. Od końca XV wieku do powyższych dołączył też przywilej sobotni. To wiara w to, że Maryja w pierwszą sobotę po śmierci, uwolni z czyśćca tych wszystkich, którzy z odpowiednią czcią i szacunkiem praktykowali noszenie szkaplerza i nabożeństwo szkaplerzne” - mówił kapłan.

„Dziękujemy pielgrzymom i z Piotrkowa i z Poznania za wspólną modlitwę - mówił na zakończenie Mszy św. ks. Jan Markowski, kierownik 86. Pieszej Pielgrzymki Poznańskiej - Dziękujemy za obecność wszystkim pozostałym pielgrzymom pieszym, tym którzy w zmotoryzowany sposób dotarli, rowerowym, że mogliśmy tutaj we wspólnocie pątników modlić się przed wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej. Zapraszamy już za rok, na kolejne pielgrzymki, miejmy nadzieję w normalniejszych warunkach, takich, w których nasze zmęczenie będzie również ofiarą dla Pana Boga i Matki Bożej”.

Uroczystości odpustowe Matki Bożej Szkaplerznej rozpoczęły się wczoraj Apelem Jasnogórskim, prowadzonym przez przedstawiciela Zakonu Braci NMP z Góry Karmel - o. Krzysztofa Piskorza, karmelitę bosego, duszpasterza powołań i młodzieży oraz moderatora Rodziny Szkaplerznej Prowincji Warszawskiej.

W programie dzisiejszych uroczystości zaplanowano jeszcze Nieszpory i nabożeństwo tzw. „Klęczek” w Kaplicy Matki Bożej o godz. 16.15. „Klęczki” czyli śpiewana modlitwa w postawie klęczącej wyrażająca błaganie połączone z uwielbieniem, to gest adoracji należny samemu Bogu, pielęgnowany przez paulinów od wieków. Uroczystości zakończy Apel Jasnogórski o godz. 21.00 pod przewodnictwem ks. Jana Markowskiego, kierownika 86. Pieszej Pielgrzymki Poznańskiej. Pielgrzymi z Poznania, zgodnie z tradycją, maja wziać udział także w Drodze Krzyżowej o godz. 17.00 na jasnogórskich Wałach oraz w procesji maryjnej o godz. 21.30.

Nazwa święta Matki Bożej Szkaplerznej wiąże się z objawieniami, jakie otrzymał generał zakonu karmelitańskiego Szymon Stock w 1251 roku. Matka Najświętsza miała mu wręczyć szkaplerz, dając jednocześnie obietnicę, że wszyscy, którzy będą go nosić, unikną kary potępienia. Dla całego Kościoła święto to zatwierdził papież Benedykt XIII, w 1726 roku. Współcześnie w świecie działają dwa karmelitańskie zgromadzenia męskie: Zakon Karmelitów i Zakon Karmelitów Bosych, Siostry Karmelitanki Bose i świecki Karmel terezjański.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję