Na melomanów czeka niezwykły spektakl. Bo czy można dźwiękiem opisać ciszę – zwłaszcza tę, która odcina człowieka od świata w wyniku utraty zmysłu słuchu? Jak ukazać radość wyjścia z ciszy do świata dźwięków?
Jak widać, wiele jest pytań i piękna odpowiedź. Musical to forma artystycznego wyrazu będąca konglomeratem słowa i muzyki. W nim równowaga między warstwą literacką a tym, co skrzętnie zapisano w nutach, jest niezbędna. A skoro „Przerwana cisza” to rzecz o wychodzeniu ze świata, w którym nie ma dźwięku, nie słychać mowy – ot, ze świata ludzi niesłyszących do krainy wszechotaczającego nas dźwięku, to czy można sobie wyobrazić autora bardziej predysponowanego do stworzenia libretta niż prof. Henryk Skarżyński? To właśnie on – otolaryngolog, audiolog i foniatra, prawdziwy wizjoner, twórca innowacyjnych metod operacyjnych, ktoś, kto ludziom przez wszczepienie implantu ślimakowego przywraca słuch – stworzył opowieść, która ze świata ciszy wprowadza do zaczarowanego świata muzyki. Prawda, że brzmi to tyle samo pięknie, ile bajecznie? Tak! Pozytywny przekaz, siła płynąca z nadziei i determinacji to bezspornie recepty w naszych czasach zagonienia i technologicznego zagubienia. Humanizm w swej najczystszej postaci.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
A co z reżyserią i clou musicalu – muzyką? Kiedy do pracy zabiera się wspólnie tak znakomity tandem, jak Krzesimir Dębski i Michał Znaniecki, możemy być pewni, że czeka nas wydarzenie nieprzeciętne. Tym razem artyści przedstawiają nam nowe, całkowicie premierowe dzieło, co już teraz elektryzuje melomanów. Krzesimir Dębski, wybitny kompozytor i aranżer, zjawiskowy skrzypek i bandleader, od dekad ma swoje miejsce w elicie polskiej sceny muzycznej. Czy to nastrojowa piosenka, jazz w odsłonie fusion czy też klasyczne kompozycje dedykowane filmowi bądź typowej symfonicznej orkiestrze klasycznej, Dębski w każdej konwencji wypada zjawiskowo. Muzykalność, łatwość tworzenia wpadających w ucho fraz, a nade wszystko swoboda w operowaniu formą i konwencją – to wszystko czyni z niego absolutnie czołową postać polskiej kompozycji przełomu XX i XXI wieku. – Tworząc tę muzykę, musiałem cały czas pamiętać, aby miała stricte musicalowy idiom – powiedział specjalnie dla „Niedzieli”. – Mam nadzieję, że wpisałem się w tę konwencję należycie. To jest mój szósty musical, ale radykalnie inny od poprzednich. Wykonawczo oparty jest na profesjonalistach, w wielu przypadkach artystach – przyjaciołach prof. Skarżyńskiego, ale na scenie będą też – czy może raczej: przede wszystkim – ci, których fabuła bezpośrednio dotyczy. Osoby, które po wszczepieniu implantu odzyskały słuch. Umożliwiło im to spełnienie marzeń, realizację pasji – niejako zmianę życia o 180 stopni, czyli ze świata pozbawionego dźwięku weszli do krainy, gdzie dźwięk w swej najbardziej uporządkowanej formie – muzyce jest istotą artystycznego działania. I to wydaje mi się fenomenalne – mówi nasz kompozytor wirtuoz.
Reżyserem musicalu jest związany z Warszawską Operą Kameralną światowej sławy reżyser Michał Znaniecki, wielokrotny laureat Nagrody Teatralnej „Złota Maska” za spektakle musicalowe. Jego wystawienie „Idomeneo” zarówno krytycy, jak i melomani okrzyknęli jednym z najważniejszych wydarzeń operowych 2018 r. Genialne operowanie zróżnicowanymi środkami wyrazu, łączenie scenicznej tradycji z wyzwaniami na miarę XXI wieku, wizjonerstwo i niesztampowość to znaki rozpoznawcze jego sztuki.
Musical „Przerwana cisza” jest oparty na multimediach (Karolina Jacewicz), a za jego scenografię odpowiada Luigi Scoglio – ten sam artysta, który stworzył dla nas balansujący między realnością a nierealnością świat wspomnianego mozartowskiego „Idomeneo”. Całość dopełnią kostiumy Anny Zwiefki.
– Wchodzimy do niezwykłego świata ludzkiej wrażliwości, ale i intymności, bo opowiedzieć o cudzie odzyskania słuchu na pewno nie jest łatwo – mówi Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor WOK. – Sądzę, że dla tych, którzy nie doświadczyli tego przejścia, będzie to wyprawa do innego świata. To również pochwała ludzkiej pasji, która w połączeniu z talentem i wiedzą daje ludziom szczęście. Mówię tutaj o dziele prof. Henryka Skarżyńskiego, ale i o muzycznej pasji tych, którzy za sprawą jego naukowych dokonań mogą się realizować – podkreśla.
Światowa prapremiera musicalu, nad którą patronat medialny sprawuje m.in. tygodnik „Niedziela”, zainauguruje sezon artystyczny 2019/2020 na scenie Basenu Artystycznego – nowej scenie Warszawskiej Opery Kameralnej.