Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

100-lecie parafii w Luchowie Górnym

Parafia pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny i św. Józefa Oblubieńca w Luchowie Górnym obchodzi 100-lecie swojego istnienia. Uroczystości jubileuszowe odbyły się 18 sierpnia

Niedziela zamojsko-lubaczowska 36/2019, str. 4-5

[ TEMATY ]

jubileusz

Joanna Ferens

Dziękczynna Eucharystia

W jubileuszowych obchodach, obok wiernych z Luchowa Górnego, Luchowa Dolnego i Jastrzębca, uczestniczyli także przedstawiciele władz samorządowych, w tym starosta biłgorajski, wicestarosta biłgorajski, przewodniczący Rady Miejskiej w Tarnogrodzie, radni powiatowi i gminni, zespoły śpiewacze oraz burmistrz Tarnogrodu. Obecny był także ks. Leszek Pankowski, proboszcz w Luchowie Górnym w latach 2011-17.

Już na samym początku życzenia i gratulacje z okazji jubileuszu na ręce byłego proboszcza ks. Leszka Pankowskiego i obecnego gospodarza parafii, ks. Adama Siedleckiego, składał burmistrz Tarnogrodu, Paweł Dec. – Spotykamy się dziś w tej odnowionej świątyni w dniu wyjątkowego jubileuszu 100-lecia parafii. W imieniu własnym i wszystkich mieszkańców Gminy Tarnogród, chciałbym księżom proboszczom i wszystkim parafianom życzyć kolejnych pięknych jubileuszy. Życzę, by ta świątynia zawsze była pełna gorliwych wyznawców naszej wiary. Wiary, która jest fundamentem naszego narodu – życzył burmistrz.

Dziękczynienie za plony

Uroczystościom jubileuszowym towarzyszyły gminno-parafialne dożynki Gminy Tarnogród. – Obchodzimy dziś uroczyście święto plonów naszej ziemi – dożynki. Łączymy je z dziękczynieniem za tę świątynię, w której jesteśmy, która od stu lat służy tej wspólnocie jako świątynia rzymskokatolicka. Przynosimy piękne dożynkowe wieńce, pachnący chleb wypieczony z tegorocznego ziarna, które na tej ziemi dzięki Bożemu błogosławieństwu i rolniczej pracy wzrastało i zostało zebrane. Przepiękna polska tradycja nakazuje nam dziękować Panu Bogu za dar chleba, ale także dzielić się nim. To gest przyjścia z pomocą i gościnnością – mówił na wstępie Mszy św. dożynkowej proboszcz parafii w Luchowie, ks. Adam Siedlecki.

Reklama

Ks. proboszcz w homilii przypomniał historię tego miejsca. – Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny i św. Józefa Oblubieńca wzniesiono dla unitów w pierwszej połowie XIX wieku, według projektu architekta Ludwika Radziszewskiego. Od roku 1875 do I wojny światowej służył jako cerkiew prawosławna. Łacinnicy należeli wówczas do parafii tarnogrodzkiej. Parafia w Luchowie Górnym powstała w wyniku podziału parafii w Tarnogrodzie i została erygowana 9 października 1919 r. przez biskupa lubelskiego Mariana Leona Fulmana. W czasie okupacji podczas II wojny światowej miejscowa ludność wiele wycierpiała na skutek niemieckiego terroru. W latach 40. XX wieku, gdy mieszkającym tu Ukraińcom zamarzyła się swobodna Ukraina pod niemieckimi rządami, wywieziono stąd ludność polską, a świątynię znów przemieniono na cerkiew prawosławną. W roku 1945, kiedy miejscowi zaczęli wracać, świątynia została oddana katolikom – przypomniał ks. Adam Siedlecki.

Miejsce wyjątkowe i omodlone

W rozmowie z Katolickim Radiem Zamość ks. Proboszcz podkreślał, że choć tutejsza świątynia służyła różnorodnym wyznaniom, jest miejscem wyjątkowym i omodlonym przez wiernych.

– Kościół, w ostatnim czasie gruntownie odnowiony, to klasycystyczna murowana świątynia na planie krzyża z ośmioboczną kopułą nad nawą. Prezbiterium zamknięte jest prostokątnie, przy nim jest zakrystia i skarbczyk. Jest to w pewien sposób świątynia wyjątkowa, gdy spojrzymy nieco głębiej – to jest świątynia tak bardzo przemodlona przez wyznania chrześcijańskie – katolickie i prawosławne, które wielbiły tego samego Boga, tę samą Matkę Bożą. Kościół był od samego początku pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny i św. Józefa Oblubieńca. Te tytuły zostały do dziś zachowane. Bogu dziękować, że ta świątynia przetrwała, szczególnie okres II wojny światowej, że nie została zniszczona. Dziś możemy wielbić Boga w niej jako wyznawcy Kościoła rzymskokatolickiego – wskazał ks. Adam Siedlecki.

Reklama

Dopełnieniem uroczystości była część artystyczna. Przed licznie zgromadzoną publicznością wystąpiły dzieci i młodzież z Tarnogrodzkiego Ośrodka Kultury, Tarnogrodzka Kapela Ludowa, uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Luchowie Dolnym, a także Dziecięcy Zespół Wokalny działający przy Tarnogrodzkim Ośrodku Kultury. Wydarzeniu towarzyszyły konkursy, stoiska promocyjne Kół Gospodyń Wiejskich, wystawa płodów rolnych, darmowy plac zabaw dla dzieci oraz promocja projektu „Z głową i ze smakiem”.

2019-09-03 13:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Historia dzieje się w Mnichowie

2020-08-12 08:35

Niedziela kielecka 33/2020, str. IV

[ TEMATY ]

jubileusz

kościół drewniany

T.D.

Modrzewiowy kościół w Mnichowie obchodzi 250 lat

Przed parafią w Mnichowie historyczne wydarzenie: 250 lat kościoła parafialnego oraz koronacja wizerunku Matki Bożej Mnichowskiej. Główne uroczystości odbędą się w niedzielę 30 sierpnia br. o godz. 12, pod przewodnictwem biskupa kieleckiego Jana Piotrowskiego.

Na uroczystość serdecznie zaprasza ks. proboszcz Wiesław Kita. – Chcemy dziękować Bogu za ten Boży dom i za wszelkie łaski, jakie spłynęły na parafian mnichowskich i pielgrzymów szukających ratunku i pomocy u Matki Bożej w tym dwustupięćdziesięcioleciu – mówi ksiądz proboszcz.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

2020-08-13 10:17

[ TEMATY ]

wniebowzięcie

Wniebowzięcie NMP

15 sierpnia przypada uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Wiara we wniebowzięcie Maryi w tradycji chrześcijańskiej obecna jest od pierwszych wieków, choć stała się ona jednym z dogmatów dopiero w roku 1950 i to tylko w Kościele katolickim. W Kościołach wschodnich święto obchodzone jest jako „Zaśnięcie Matki Bożej”.

Wniebowzięcie Maryi to fakt, który w ostateczny sposób potwierdza Jej niezwykłą misję, jaka została powierzona Jej w zamyśle Bożym poczynając od Niepokalanego Poczęcia i Zwiastowania. Na wszystkich etapach swego ziemskiego pielgrzymowania Maryja coraz głębiej poznawała „jak wielkie rzeczy uczynił Jej Wszechmocny”. A wszystkie te „wielkie rzeczy” doznają we wniebowzięciu jakby ostatecznego zwieńczenia.

Wniebowzięcie Maryi jest szczególnym uczestnictwem w Zmartwychwstaniu Jej Syna i uprzedzeniem zmartwychwstania wszystkich wierzących. To właśnie Maryja ukazuje nam pełnię powołania chrześcijańskiego. A Wniebowzięcie jest ostatecznym potwierdzeniem, że droga, którą podążała Maryja, jest drogą świętości, prowadzącą do pełnego zjednoczenia z Bogiem. Zabranie Maryi z „duszą i ciałem” do nieba, otwiera drogę dla każdego z nas, pod warunkiem podążania Jej śladem – całkowitego zawierzenia Bogu.

Sama uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, obchodzona przez Kościół 15 sierpnia, sięga V wieku i jest rozpowszechniona w całym chrześcijaństwie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że Nowy Testament nigdzie nie wspomina o ostatnich dniach życia, śmierci i o Wniebowzięciu Matki Bożej. Nie ma Jej grobu ani Jej relikwii. Ale od początku dziejów Kościoła istniała żywa wiara, że Maryja "wraz z ciałem i duszą" została wzięta do nieba, a moment śmierci był dla niej rodzajem „zaśnięcia”.

Przekonanie o tym, że Pan Jezus nie pozostawił ciała swojej Matki na ziemi, ale je uwielbił, uczynił podobnym do swojego ciała w chwili zmartwychwstania i zabrał do nieba, było powszechnie wyznawane w Kościele od pierwszych wieków.

Natomiast obchody tego święta jako Zaśnięcia Bogurodzicy mają swoje początki w Kościele wschodnim, który wprowadził je w 431 roku. Kościół łaciński (rzymski) obchodzi Wniebowzięcie (Assumptio) Maryi od VII wieku. Z pism św. Grzegorza z Tours (+ 594) dowiadujemy się, że w Galii istniało to święto już w VI w. Obchodzono je jednak nie 15 sierpnia, ale 18 stycznia. W ówczesnej prefacji znajdujemy słowa: "Tę, która nic ziemskiego za życia nie zaznała, słusznie nie trzyma w zamknięciu skała grobowa".

Pisma teologiczne potwierdzają, że liczni święci, m.in. Grzegorz z Tours, Albert Wielki, Tomasz z Akwinu i Bonawentura często rozważali wzięcie Maryi z duszą i ciałem do nieba. Jednym z dowodów tej wiary jest fakt, że Kościół nigdy w swojej historii nie poszukiwał relikwii ciała Maryi i nie wystawiał ich ku czci publicznej.

Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny jest jednym z dogmatów Kościoła Katolickiego od roku 1950 – ustanowił go papież Pius XII 1 listopada 1950 r. w konstytucji apostolskiej Munificentissimus Deus (łac. Najszczodrobliwszy Bóg), w odpowiedzi m. in. na prośbę polskich biskupów.

"Powagą Pana naszego Jezusa Chrystusa, świętych Apostołów Piotra i Pawła i Naszą, ogłaszamy, orzekamy i określamy jako dogmat objawiony przez Boga: że Niepokalana Matka Boga, Maryja zawsze Dziewica, po zakończeniu ziemskiego życia z duszą i ciałem została wzięta do chwały niebieskiej" (Breviarium fidei VI, 105)

Czy dogmat o Wniebowzięciu oznacza, że Matka Boża nie umarła śmiercią fizyczną? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Nie wszyscy ojcowie Kościoła, zwłaszcza na Wschodzie, byli przekonani o fizycznej śmierci Maryi. Papież Pius XII ustanawiając dogmat nie wspomina o śmierci, a jedynie o chwalebnym uwielbieniu ciała Maryi i jego Wniebowzięciu. Kościół nie rozstrzygnął zatem, czy Maryja umarła i potem została wzięta do nieba z ciałem i duszą, czy też przeszła do chwały nie umierając, lecz „zasypiając”. Stąd zresztą w różnych tradycjach i okresach różne nazwy tego wydarzenia, jak na przykład: Wzięcie Maryi do nieba, Przejście, Zaśnięcie czy Odpocznienie Maryi.

Interesujące jest, że Jan Paweł II był przekonany, że Maryja doświadczyła śmierci naturalnej. Zagadnieniu temu poświęcił jedną ze swych katechez nt. Wniebowzięcia, wygłoszoną 26 czerwca 1997 r. Wyraźnie stwierdza, że na pewno Matka Boża zmarła, ponieważ zmarł i Chrystus, że Maryja przeszła przez śmierć, bo i On przeszedł przez śmierć.

A odnosząc się do pojmowania śmierci jako konsekwencji grzechu pierworodnego, od którego Maryja była wolna, Jan Paweł II wyjaśnia, że choć: „Maryja została zachowana od grzechu pierworodnego na mocy szczególnego przywileju Bożego, nie znaczy to, że otrzymała Ona również cielesną nieśmiertelność”. „Maryja, uczestnicząca w dziele odkupieńczym i zjednoczona ze zbawczą ofiarą Chrystusa, mogła podzielić cierpienie oraz śmierć dla odkupienia ludzkości” – dodaje.

Tradycja ikonograficzna przedstawia ciało Matki Bożej unoszone w promienistym świetle przez aniołów do nieba. W taki sposób Wniebowzięcie ukazuje większość dzieł sztuki.

Do najpiękniejszych obrazów o tej tematyce zalicza się „Assunta” (Wniebowzięta) Tycjana w kościele Santa Maria Gloriosa (Matki Bożej Chwalebnej) w Wenecji. Ten wielki obraz w głównym ołtarzu, namalowany w latach 1516-18, należy do mistrzowskich dzieł wielkiego malarza, w późniejszym okresie również wziętego portrecisty papieskiego. Ukazuje on Maryję jako piękną, powabną kobietę – nawet zbyt piękną i zbyt zmysłową dla zamawiających go franciszkanów. Dopiero po długich targach i długotrwałym procesie przyzwyczajania się do obrazu, przywykli do ascetycznego życia zakonnicy weneccy zgodzili się przyjąć pracę i zapłacić za nią Tycjanowi.

W Niemczech tematyka ta pojawia się przede wszystkim na barokowych freskach kościołów Bawarii. Często w sklepieniach można zobaczyć freski ukazujące Maryję, otoczoną aniołami i unoszącą się na obłoku. Hiszpański malarz okresu baroku, Bartolomé Esteban Murillo poświęcił temu tematowi w 1675 r. dzieło, którego oryginał znajduje się obecnie w petersburskim Ermitażu. „Wniebowzięcie Maryi” Petera Paula Rubensa z 1626 r. znajduje się w Narodowej Galerii Sztuki w Waszyngtonie.

Uroczystość Wniebowzięcia NMP w większości krajów europejskich jest dniem wolnym od pracy m. in. w Austrii, Belgii, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce, na Litwie, Słowenii. W Polsce dodatkowo w tym dniu przypada Święto Wojska Polskiego – święto Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, obchodzone 15 sierpnia na pamiątkę zwycięskiej Bitwy Warszawskiej w 1920 r.

CZYTAJ DALEJ

Papież przekazał 100 tys. euro na potrzeby Kościoła w Zambii

2020-08-14 15:06

[ TEMATY ]

Franciszek

Zambia

Grzegorz Gałązka

Papież Franciszek przekazał 100 tys. euro dla najbardziej potrzebujących mieszkańców Zambii. Pomoc przekazana za pośrednictwem miejscowego episkopatu skierowana będzie do osób cierpiących z powodu braku żywności.

Ten afrykański kraj dotkliwie dotknięty jest głodem i ubóstwem, które pogłębiły się jeszcze z powodu kryzysu zdrowotnego i ekonomicznego wywołanego pandemią COVID-19.

Pieniądze będą przekazywane za pośrednictwem diecezji, szczególnie tym, którzy zostali najbardziej poszkodowani w wyniku susz i powodzi. W lutym tego roku dotknęły one ponad 2, 5 mln osób. Już miesiąc wcześniej ONZ ostrzegała przed kryzysem żywnościowym o niespotykanych rozmiarach w ośmiu krajach środkowej i południowej Afryki, w tym również w Zambii, gdzie 20 proc. ludności było zagrożonych brakiem bezpieczeństwa żywnościowego.

Pod koniec lipca Papież Franciszek przekazał do Zambii, przez nuncjaturę apostolską, trzy respiratory, tysiące maseczek ochronnych oraz wiele innych potrzebnych produktów medycznych. Dzięki temu wiele osób udało się uratować. „Ten gest solidarności złagodził ból i cierpienie narodu zambijskiego” – podkreśla ks. Cleophas Lungu, sekretarz generalny episkopatu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję