Reklama

Niedziela Częstochowska

Media na katechezie

Z racji wspomnienia św. Franciszka Salezego, patrona dziennikarzy, o wykorzystaniu środków społecznego przekazu na katechezie z Katarzyną Gawłowską, katechetką w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Wierzchowisku i Przedszkolu Kotek Leon w Woli Hankowskiej, rozmawia ks. Mariusz Frukacz

Ks. Mariusz Frukacz: – Dzisiaj młodzi ludzie to pokolenie nowych mediów, takich jak Facebook, Twitter, Youtube. Jakie znaczenie w katechezie ma wykorzystanie środków społecznego przekazu?

Katarzyna Gawłowska: – Wpływ środków społecznego przekazu jest w obecnych czasach bardzo silny również na katechezie. Dzięki nim młodzi ludzie nawiązują kontakty z innymi ludźmi i dowiadują się o różnych wydarzeniach, kształtują swoje poglądy i wartości. Uważam, że Facebook, Twitter oraz Youtube są narzędziami chętnie wykorzystywanymi przez młodzież. Mówiąc o tych środkach, powinniśmy postawić pytanie: Czy wykorzystując te media, człowiek staje się lepszy, duchowo dojrzalszy, bardziej świadomy godności swego człowieczeństwa, bardziej odpowiedzialny, bardziej otwarty dla drugich, szczególnie potrzebujących i słabych? Większość młodych ludzi dzięki korzystaniu z mediów staje się świadkami i uczestnikami ważnych wydarzeń z życia Kościoła, np. wizyt apostolskich Ojca Świętego, uroczystości kościelnych w całym roku liturgicznym. Dzięki mediom mogą poznawać piosenki religijne, także w różnych językach.

– Młodzi ludzie bardzo dobrze czują się w świecie tzw. mediów społecznościowych. Znają ten język. W jaki sposób powiedzieć młodemu człowiekowi posługującemu się językiem nowoczesnych mediów, w których dominuje obraz, np. o sakramentach?


– Sakrament to znak widzialny niewidzialnej łaski, jak podaje nam Katechizm Kościoła Katolickiego. Sakramenty są skutecznymi i widzialnymi znakami, przez które człowiekowi udzielane są określone łaski właściwe każdemu sakramentowi. Każdy z sakramentów, a jest ich siedem, jest ważny. W dzisiejszych czasach trudno jest zainteresować młodego człowieka czymkolwiek, gdyż szybko się nudzi, męczy, a jego uwaga jest krótkotrwała. Staram się omawiając np. tematykę sakramentów, wprowadzić jakiś rekwizyt, czyli element, który ma na celu zwrócenie uwagi młodego słuchacza na istotę przesłania. Tymi rekwizytami mogą być: świeca, biała szata, woda święcona, obrączka. Warto zaprezentować krótki film, slajd, pokazać zdjęcia.
Uczniowie lubią oglądać i odgrywać scenki biblijne, które bardzo dobrze wpływają na zapamiętywanie teksów biblijnych. Uczą zachowań, gestów i znaków liturgicznych oraz przyjmowania sakramentów.
Jeszcze jednym sposobem, by nauczać o sakramentach, są piosenki religijne, które stanowią jedną z form modlitwy, a ich treść mówi nam właśnie o sakramentach.

– W jaki sposób można wykorzystać np. tygodnik „Niedziela” w pracy katechety?


– Uczniowie bardzo lubią, gdy coś nowego pojawi się na katechezie, np. książka, film, zdjęcie, czasopismo. Tygodnik „Niedziela” jest takim stałym elementem, pomocą w mojej pracy katechetycznej ze względu na ciekawe tematy artykułów, wywiady z różnymi osobami duchownymi i świeckimi oraz komentarzami do homilii niedzielnych.
Inną cenną pomocą, którą wykorzystuję w swej pracy z grupami przedszkolnymi oraz w klasach I-III, jest „Moje Pismo Tęcza”, które uczniowie uwielbiają ze względu na ciekawe opowiadania, kolorowanki, wiersze oraz gry i makiety do samodzielnego wykonania. Uważam, że takich czasopism powinno być jak najwięcej, gdyż rozwijają intelekt dziecka, wychowują i uczą wartości, które człowiek nabywa w młodym wieku.

2019-01-16 11:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tarnów: aplikacja Effatha24 - z myślą o niesłyszących

2020-06-26 19:20

[ TEMATY ]

katechezy

aplikacja

język migowy

osoby niesłyszące

Wikipedia

Symbol osób niesłyszących.

Powstała aplikacja mobilna służąca polskim chrześcijanom niesłyszącym i słabosłyszącym, posługującym się językiem migowym. Obok m.in. miganych katechez są także informacje na temat ponad 120 miejsc w Polsce, w których można spotkać kapłana znającego język migowy.

Aplikacja Duszpasterstwa Niesłyszących w Polsce ma na celu zebranie wszystkich dotychczasowych materiałów znajdujących się w Internecie, które mogą pomóc niesłyszącym. Kilka ośrodków duszpasterskich w Polsce podejmuje się bowiem nagrywania filmów i tworzenia multimedialnych materiałów ewangelizacyjnych.

„Pragniemy wykorzystać aplikację do celów organizacyjnych Duszpasterstwa Niesłyszących w Polsce, ale i w poszczególnych diecezjach, aby promować i informować o planowanych pielgrzymkach, spotkaniach i innych działaniach dedykowanych niesłyszącym chrześcijanom” - mówi ks. Damian Migacz, moderator aplikacji.

Stworzenie aplikacji wymagało opracowania projektu, konsultacji z krajowym duszpasterzem niesłyszących ks. Łukaszem Pasuto, poszczególnymi duszpasterzami i katechetami w całym kraju, utworzeniu materiałów filmowych, zebraniu informacji o wszystkich ośrodkach duszpasterskich.

Aplikacja Effatha24 jest do bezpłatnego pobrania ze sklepu Google Play w systemie Android. Zawiera osiem kategorii: Aktualności, Wydarzenia, Rok liturgiczny - z tłumaczoną Liturgią Słowa na każdą niedzielę, Ośrodki duszpasterskie - z nawigacją i dokładnymi informacjami na temat ponad 120 miejsc w Polsce, w których można spotkać znającego język migowy kapłana.

Aplikacja zawiera też filmy tłumaczące podstawowe prawdy wiary Kościoła, ponad osiemdziesiąt modlitw w języku migowym czy informacje na temat przygotowania się do dobrego przyjęcia poszczególnych sakramentów.

Pomysłodawcą i koordynatorem prac nad powstaniem aplikacji jest ks. Damian Migacz, diecezjalny duszpasterz niesłyszących w diecezji tarnowskiej, który jest odpowiedzialny za funkcjonowanie i aktualizowanie aplikacji Effatha24.

W prace nad stworzeniem filmów ewangelizacyjnych włączyły się Fundacja Fonis, duszpasterstwo niesłyszących z diecezji gliwickiej, wrocławskiej, tarnowskiej, sandomierskiej i opolskiej.

Patronatem honorowym promocję aplikacji objęli: abp Stanisław Gądecki, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, abp Wiktor Skworc, przewodniczący Komisji Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski, biskup tarnowski Andrzej Jeż i ks. Łukasz Pasuto, krajowy duszpasterz niesłyszących w Polsce.

Aplikacja została sfinansowana z darowizn niektórych księży - duszpasterzy niesłyszących z Polski oraz przez Caritas i kurie diecezji radomskiej i tarnowskiej.

Link do pobrania aplikacji:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.effatha24

CZYTAJ DALEJ

Kościelny dress code, czyli w co się ubrać do kościoła

Przy temperaturach dochodzących do 30 stopni Celsjusza to zupełnie naturalne, że zakładamy coraz lżejsze ubrania i zaczynamy wyglądać jak plażowicze, nawet w miejscach, w których taki ubiór jest niestosowny. A to już stanowi problem. Dlatego warto przypomnieć zasady, które pomogą nam dostosować strój do miejsca i okoliczności, w których się znajdziemy

Szczególnym miejscem, w którym należy nie tylko godnie się zachować, ale i być stosownie ubranym, jest kościół. Potrzebny jest nam zatem kościelny dress code. Opiera się on na tych samych założeniach i pełni podobne funkcje co dress code biznesowy. Przede wszystkim chodzi o szacunek do miejsca i spotkanej w nim osoby – w tym przypadku do Pana Boga – oraz o niezwracanie na siebie uwagi. Savoir-vivre jednoznacznie określa wymogi, a ich naczelna zasada brzmi: elegancko i odświętnie.

Dla pań

Kobiecy ubiór do kościoła to opcja „skromnie” – ubrania nie są ani obcisłe, ani prześwitujące i nie wystaje spod nich bielizna. Właściwy strój to taki, który u nikogo nie wywołuje negatywnych reakcji i nie rozprasza uwagi. Należy więc unikać: sukienek oraz bluzek z odkrytymi ramionami i plecami, zbyt głęboko wyciętego dekoltu, spódniczek i sukienek mini, krótkich spodenek, bluzek, które nie zakrywają brzucha, oraz legginsów.

Dla panów

Idący do kościoła panowie także powinni być eleganccy i odświętni, dlatego strój roboczy czy też sportowy tym razem powinni zostawić w szafie. W świetle etykiety, która jest w tym przypadku bezwzględna, elegancki mężczyzna wybierając się na Mszę św. powinien włożyć garnitur, do tego koszulę (najlepiej białą), krawat oraz półbuty. Dopuszczalne są też koszule, spodnie z materiału lub jeansy, ale bez przetarć. Koszulka typu T-shirt, jak mówią specjaliści, to strój dobry na rower lub jogging. Niedopuszczalne są natomiast krótkie spodenki. Gdy chodzi o buty, to u pań i u panów jest podobnie. Według zasad savoir-vivre’u, klapkom plażowym i japonkom mówimy stanowcze – nie.

Godnie, nie swobodnie

Latem na drzwiach kościołów pojawiają się plakaty, które przypominają, by na czas wizyty w świątyni przywdziać strój godny, a nie swobodny. Bernardyn z sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej – o. Tarsycjusz Bukowski mówi: – Przy wszystkich wejściach do sanktuarium mamy tablice informacyjne ze znakami graficznymi o stosownym ubiorze do kościoła. Również podczas ogłoszeń prosimy o właściwe ubieranie się. Czasem jednak się zdarza, że rzeczywiście ktoś nie jest stosownie ubrany. Z czego to wynika? Być może z niewiedzy, że świątynia jest miejscem świętym i wymaga odpowiedniego stroju.

Paulini na Jasnej Górze również wykorzystują tablice informacyjne i ogłoszenia duszpasterskie. Włączyli się ponadto w ogólnopolską akcję: „W progi Boże w godnym ubiorze”. – Niektórzy uważają, że wysoka temperatura zwalnia z odpowiedzialności. Czasami nasza straż jasnogórska czy straż maryjna zwracają komuś uwagę, ale niestety, spotyka się to często z niezrozumieniem, a nieraz i gniewem – mówi o. Waldemar Pastusiak, kustosz Jasnej Góry. Zakonnik uważa, że ludzie zatracili poczucie sacrum, i podkreśla: – Potrzeba edukacji i przywrócenia wrażliwości na to, że święte miejsce wymaga odpowiedniego ubioru.

Warto sobie uświadomić, że w krajach takich jak Chorwacja, Włochy czy Malta niewłaściwy ubiór uniemożliwia wejście do świątyni. Coraz więcej ludzi jest zdania, że te reguły powinny zacząć obowiązywać także u nas.

Zdaniem specjalisty
Tatiana Szczęch – stylistka, doradca wizerunkowy z wieloletnim doświadczeniem. Prowadzi wykłady i szkoli w zakresie autoprezentacji, psychologii kolorów i zasad kodu ubioru (dress code). Ekspert HR Polska ds. wizerunku. Współzałożycielka portalu Spell Your Shape.
– Co Pani sądzi o strojach, które mają na sobie latem osoby wchodzące do kościoła?
– Coraz więcej w nas swobody. To dobrze, bo kiedy ubranie staje się naszą drugą skórą, sami czujemy się lepiej i pewniej. Jest jednak pewna granica, której nie wypada przekroczyć – granica dobrego smaku. Mam na myśli, oczywiście, bycie zbyt wyzywającym, bo lato sprzyja odkrywaniu ciała. Problem w tym, że u każdego z nas ta granica przebiega w różnych miejscach. To kwestia wychowania i edukacji – tak, także edukacji. Zasady ubioru są częścią etykiety i powinny być nam znane tak dobrze, jak zasady zachowania przy stole. Bywa jednak różnie.
– Czy coraz częściej zauważane na ulicach, a nieraz także w kościołach, „skąpe” stroje to już norma?
– Owszem, w stylu miejskim zaczynamy stosować modę plażową. Nie, nie jest to norma i nie sądzę, by kiedykolwiek się to zmieniło. Po prostu taki ubiór nie jest w dobrym tonie.
Rozmawiała Magda Nowak

CZYTAJ DALEJ

USA: profanacja figur Matki Bożej [FILM]

2020-07-14 09:33

[ TEMATY ]

Matka Boża

profanacja

youtube.com

W ostatni weekend w Bostonie i Nowym Jorku doszło do aktów wandalizmu wobec figur Matki Bożej.

W sobotę 11 lipca nieznany sprawca podpalił plastikowe kwiaty znajdujące się pod figurą w kościele pw. św. Piotra w Dorchester, w Bostonie. Ogień przeniósł się na figurę powodując zniszczenia twarzy i rąk. Proboszcz parafii ks. John Currie w wywiadzie dla CBS Boston wyraził swój „smutek i rozczarowanie, gdyż wizerunek Maryi jest bardzo ważny dla naszej wiary”. Wnętrze kościoła jest monitorowane przez kamery, które jednak nie sięgały miejsca przestępstwa, dlatego policja zwróciła się z apelem o pomoc do okolicznych mieszkańców w celu znalezienia sprawcy.

Drugi incydent z profanacją statuy Maryi miał miejsce w piątek w Elmhurst (Queens) w Nowym Jorku na podwórzu tamtejszej szkoły katolickiej i seminarium. Na figurze ktoś wypisał dużymi literami „Idol”. Dyrektor szkoły ks. James Kurloy określił to jako „akt nienawiści”.

W USA ostatnio dochodzi do rożnych aktów wandalizmu w stosunku do chrześcijańskich pomników i figur. W odpowiedzi na nie, media pokazały w zeszłym tygodniu m.in. zdjęcie prezydenta Donalda Trumpa trzymającego miniaturę statuy Chrystusa Zbawiciela w Rio de Janeiro. Jednakże według Yahoo USA, w geście tym chodziło raczej o symboliczny pokaz chrześcijańskich wartości, a nie o ochronę brazylijskiej figury, której raczej nic nie grozi i która powszechnie postrzegana jest przez Brazylijczyków jako symbol jedności ich kraju.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję