Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Relikwie św. Katarzyny w Goleniowie

Niedziela szczecińsko-kamieńska 50/2018, str. III

[ TEMATY ]

relikwie

Goleniów

św. Katarzyna Aleksandryjska

Maria Palica

Wprowadzenia relikwii dokonał abp Andrzej Dzięga

Wprowadzenia relikwii dokonał abp Andrzej Dzięga

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Największej i najstarszej goleniowskiej świątyni od wielu wieków patronuje św. Katarzyna Aleksandryjska. W wigilię jej liturgicznego wspomnienia, 24 listopada, odbyły się uroczystości odpustowe, które – jak powiedział ks. prob. Krzysztof Musiałek TChr – zapiszą się złotymi zgłoskami w historii parafii.

Do patronalnego święta wierni przygotowywali się tak duchowo, jak i organizacyjnie przez wiele dni. Odprawiona została nowenna ku czci patronki w czwartek 22 listopada, po raz pierwszy w języku polskim wykonany został „Akatyst ku czci św. Katarzyny”, a na ośmiu filarach kościoła umieszczone zostały kopie obrazów mistrza Hansa Kulmbacha (XV-XVI) przedstawiające żywot tej świętej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Licznie przybyłych wiernych oraz odpustowych gości, w tym poczet sztandarowy kolejarzy, którym również św. Katarzyna patronuje, przywitał ks. prob. Krzysztof Musiałek. „Dzisiaj wprowadzamy do naszej świątyni relikwie patronki naszej parafii, św. Katarzyny, by oddać jej cześć, przez jej naśladownictwo doskonalić się w wierze i prosić, by prowadziła nas do samego Pana Boga. Niech jej żywot będzie dla nas inspiracją i niech jej droga życiowa skłoni nas do refleksji nad naszym życiem” – powiedział tuż po wniesieniu przez parafianki XVIII-wiecznej figurki św. Katarzyny oraz relikwiarza.

Reklama

Uroczystego wprowadzenia do świątyni relikwii św. Katarzyny dokonał abp Andrzej Dzięga. Zwracając się do wiernych, powiedział: „Niech stała obecność św. Katarzyny w tej świątyni podkreśla jedność Kościoła powszechnego i jedność w modlitwie o ład moralny w naszej Ojczyźnie, w Europie i na świecie. Niech wierni modlący się przed tymi relikwiami, za pośrednictwem św. Katarzyny otrzymują wiele łask i niech ją naśladują w wierze. A ty, św. Katarzyno, módl się za nami”. Relikwie umieszczone zostały w tryptyku ołtarzowym przy figurze św. Katarzyny, w kole będącym symbolem jej męczeństwa.

Mszy św. odpustowej przewodniczył abp Andrzej Dzięga; razem z nim sprawowało ją jedenastu kapłanów (proboszczowie dekanatu Goleniów oraz księża chrystusowcy). Homilię w dużej części poświęconą patronce parafii wygłosił abp Andrzej Dzięga. Przypomniał, że w czasach dominacji protestantyzmu na tych ziemiach kult świętych został zniesiony, ale i wtedy goleniowska fara nosiła imię św. Katarzyny, kobiety pięknej i mądrej, która poniosła męczeńską śmierć za wiarę, a która dla nas – współczesnych – powinna być wzorem do naśladowania. Teraz – jak mówił – ten kult jest przywracany: „Jeszcze 10 lat temu nieliczne były świątynie na naszym terenie, w których były relikwie świętych. Te 10 lat sprawiło, że większość parafii już ten aspekt kultu Bożego może przeżywać, może go doświadczać”. Na koniec zachęcał parafian, by zwracali się często o wstawiennictwo do św. Katarzyny: „Korzystajcie z tego, że u was jest i proście ją, by wam pomogła. Zapewniam, że i dzisiaj dzieją się cuda, gdy z wiarą prosimy albo zawierzamy Bogu swoje problemy”.

Po Eucharystii wierni oddali cześć św. Katarzynie Aleksandryjskiej przez ucałowanie jej relikwii.

2018-12-12 07:49

Oceń: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Rita w parafii pw. Trójcy Świętej

[ TEMATY ]

relikwie

św. Rita

sztandar św. Rity

Marzena Cyfert

Galeria z uroczystości wprowadzenia relikwii i poświęcenia sztandaru św. Rity w parafii pw. Trójcy Świętej we Wrocławiu – 22 maja br. 

Zobacz zdjęcia: Św. Rita w parafii pw. Trójcy Świętej
CZYTAJ DALEJ

Boże Ciało i wianki

Niedziela łowicka 21/2005

www.swietarodzina.pila.pl

Boże Ciało, zwane od czasów Soboru Watykańskiego II Uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, jest liturgicznym świętem wdzięczności za dar wiecznej obecności Jezusa na ziemi. Chrześcijanie od początków Kościoła zbierali się na łamaniu Chleba, sławiąc Boga ukrytego w ziemskim chlebie. Święto jest przedłużeniem Wielkiego Czwartku, czyli pamiątki ustanowienia Eucharystii. A z tego wynika, że uroczystość ta skryta jest w cieniu Golgoty, w misterium męki i śmierci Jezusa.

Historia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. W klasztorze w Mont Cornillon, w pobliżu Liege we Francji, przebywała zakonnica Julianna, która wielokrotnie miała wizję koła na wzór księżyca, a na nim widoczną plamę koloru czarnego. Nie rozumiała tego, więc zwróciła się do przełożonej. Gdy ta ją wyśmiała, Julianna zaczęła się modlić i pewnego razu usłyszała głos, oznajmiający, że czarny pas na tarczy księżyca oznacza brak osobnego święta ku czci Eucharystii, które ma umocnić wiarę, osłabioną przez różne herezje. Władze kościelne sceptycznie odnosiły się do widzeń prostej Zakonnicy. Jednak kolejne niezwykłe wydarzenie dało im wiele do myślenia. W 1263 r. w Bolsenie, niedaleko Rzymu, kapłan odprawiający Mszę św. zaczął mieć wątpliwości, czy to możliwe, aby kruchy opłatek był Ciałem Pańskim. I oto, gdy nastąpił moment przełamania Hostii, zauważył, że sączy się z niej krew i spada na białe płótno korporału na ołtarzu. Papież Urban IV nie miał już wątpliwości, że to sam Bóg domaga się święta Eucharystii i rok po tym wydarzeniu wprowadził je w Rzymie, a papież Jan XXII (1334 r.) nakazał obchodzić je w całym Kościele. Do dziś korporał z plamami krwi znajduje się we wspaniałej katedrze w Orvieto, niedaleko Bolseny. Wybudowano ją specjalnie dla tej relikwii. W Polsce po raz pierwszy święcono Boże Ciało w 1320 r., za biskupa Nankera, który przewodził diecezji krakowskiej. Nie było jednak jeszcze tak bogatych procesji, jak dziś. Dopiero wiek XVI przyniósł rozbudowane obchody święta Bożego Ciała, zwłaszcza w Krakowie, który był wówczas stolicą. Podczas procesji krakowskich prezentowały się proporce z orłami na szkarłacie, obecne było całe otoczenie dworu, szlachta, mieszczanie oraz prosty lud z podkrakowskich wsi. W czasie procesji Bożego Ciała urządzano widowiska obrzędowe lub ściśle teatralne, aby przybliżyć ich uczestnikom różne aspekty obecności Eucharystii w życiu. Nasiliło się to zwłaszcza pod koniec XVI wieku, kiedy przechodzenie na protestantyzm znacznie się nasiliło i potrzebna była zachęta do oddania czci Eucharystii. W okresie rozbiorów religijnemu charakterowi procesji Bożego Ciała przydano akcentów patriotycznych. Była to wówczas jedna z nielicznych okazji do zademonstrowania zaborcom żywej wiary. W procesjach niesiono prastare emblematy i proporce z polskimi godłami, świadczące o narodowej tożsamości. Najpiękniej jednak Boże Ciało obchodzono na polskiej wsi, gdzie dekoracją są łąki, pola i zagajniki leśne. Procesje imponowały wspaniałością strojów asyst i wielką pobożnością prostego ludu, wyrażającego na swój sposób uwielbienie dla Eucharystii. Do dziś przetrwał zwyczaj zdobienia ołtarzy zielonymi drzewami brzóz i polnymi kwiatami. Kiedyś nawet drogi wyścielano tatarakiem. Do dziś bielanki sypią też przed kroczącym z monstrancją kapłanem kolorowe płatki róż i innych kwiatów. Boże Ciało to również dzień święcenia wianków z wonnych ziół, młodych gałązek drzew i kwiatów polnych. Wieniec w starych pojęciach Słowian był godłem cnoty, symbolem dziewictwa i plonu. Wianki z ruty i kwiatów mogły nosić na głowach tylko dziewczęta. Na wsiach wierzono, że poświęcone wianki, powieszone na ścianie chaty, odpędzają pioruny, chronią przed gradem, powodzią i ogniem. Dymem ze spalonych wianków okadzano krowy, wyganiane po raz pierwszy na pastwisko. Zioła z wianków stosowano też jako lekarstwo na różne choroby. Gdzieniegdzie do poświęconych wianków dodawano paski papieru, z wypisanymi słowami czterech Ewangelii. Paski te zakopywano następnie w czterech rogach pola, dla zabezpieczenia przed wszelkim złem. Dziś Boże Ciało to jedna z niewielu już okazji, aby przyodziać najpiękniejszy strój świąteczny - strój ludowy. W Łowickiem tego dnia robi się tęczowo od łowickich pasiaków. Kto wie, czy stroje ludowe zachowałyby się do dziś, gdyby nie możliwość ich zaprezentowania podczas uroczystości kościelnych. Chwała zatem i wielkie dzięki tym duszpasterzom, którzy kładą nacisk, aby asysty procesyjne występowały w regionalnych strojach. Dzięki temu procesje Bożego Ciała są jeszcze wspanialsze, okazalsze, barwniejsze. Ukazują różnorodność bogactwa sztuki ludowej i oby tak było jak najdłużej. W ostatni czwartek oktawy Bożego Ciała, oprócz święcenia wianków z ziół i kwiatów, szczególnym ceremoniałem w naszych świątyniach jest błogosławieństwo małych dzieci. Kościoły wypełniają się najmłodszymi, często także niemowlętami, by i na nich spłynęło błogosławieństwo Boże. Wszak sam Pan Jezus mówił: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im, do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego” (Mk 10, 13-15).
CZYTAJ DALEJ

Centralna procesja Bożego Ciała

2025-06-19 21:54

Biuro Prasowe AK

    - Nowy porządek w Europie i w Polsce można zbudować jedynie na tym najmocniejszym fundamencie, jakim jest właśnie przez Eucharystię odnowiony człowiek — człowiek odnowiony przez prawdę Ewangelii i człowiek odnowiony przez miłość, którą jest Eucharystia – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie centralnej procesji Bożego Ciała w Krakowie, która przeszła z Wawelu na Rynek Główny.

Po Mszy św. sprawowanej przed katedrą wawelską centralna procesja Drogą Królewską przeszła na krakowski Rynek Główny. Przy kolejnych czterech ołtarzach, zbudowanych obok kościołów: św. Idziego, świętych Apostołów Piotra i Pawła, św. Wojciecha i przy bazylice Mariackiej, kazania wygłosili krakowscy biskupi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję