Reklama

Niedziela Lubelska

Jubileusz Chóru Archikatedry Lubelskiej

Z miłości do Boga i muzyki

Chór Archikatedry Lubelskiej powstał 30 lat temu. Założycielem i pierwszym dyrygentem zespołu (do 2003 r.) był Mirosław Ziomek. Kolejnym dyrygentem (do 2011 r.) była Emilia Telega. Obecnie chór prowadzi Grzegorz Pecka, prof. KUL

Niedziela lubelska 49/2018, str. III

[ TEMATY ]

chór

Ewa Kamińska

W jubileuszowym koncercie chór wystąpił z orkiestrą Trybunału Koronnego

W jubileuszowym koncercie chór wystąpił z orkiestrą Trybunału Koronnego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od początku głównym celem zespołu jest oprawa muzyczna uroczystych liturgii sprawowanych w lubelskiej archikatedrze. Wśród chórzystów są uczniowie, studenci, ludzie pracujący różnych zawodów, amatorzy i profesjonaliści. Łączy ich pasja i miłość do muzyki, Boga i Kościoła. Chór uczestniczy w życiu muzycznym Lublina, śpiewa w kościołach, a także na różnych estradach, uświetnia uroczystości i rozmaite imprezy. Występuje w kraju i za granicą. W repertuarze ma przede wszystkim utwory muzyki religijnej a cappella z niemal wszystkich okresów muzyki nowożytnej. Występuje również z innymi chórami, a także z towarzyszeniem zespołów orkiestrowych. Chórzyści zgodnie podkreślają, że w zespole panuje przyjazna, rodzinna atmosfera, co w dużej mierze jest zasługą cieszącego się dużą sympatią dyrygenta Grzegorza Pecki.

Świętowanie jubileuszu rozpoczęła uroczysta Msza św. pod przewodnictwem bp. Ryszarda Karpińskiego w dn. 18 listopada w lubelskiej archikatedrze. Po Eucharystii rozpoczęła się oficjalna część uroczystości, będąca okazją do szczególnych podziękowań. Mirosław Ziomek otrzymał odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, przyznaną przez wicepremiera i ministra kultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego. Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk przypomniał, że chór ma znaczący wkład w życie muzyczne miasta, wkomponowując się znakomicie w potencjał bogatej lubelskiej chóralistyki. Jako wyraz szacunku i podziękowania za wkład zespołu w rozwój kultury, wręczył Medal 700-lecia Miasta Lublin. Medal otrzymali również: Monika Nowak, Michał Marczyński, Grzegorz Pecka, Anna Pidek, Stefan Poręba i Ewa Szałek. Zespół otrzymał też nagrodę okolicznościową prezydenta; takie samo wyróżnienie dostała Anna Pidek, która śpiewa w chórze od samego początku. Zarząd Województwa Lubelskiego przyznał chórowi Nagrodę Kulturalną Województwa Lubelskiego za popularyzację i upowszechnianie kultury. Dyplom uznania dla Emilii Telegi przyznała Archidiecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej.

Na koncert jubileuszowy złożyło się siedem miniatur kościelnych Wolfganga Amadeusza Mozarta. Były to utwory poświęcone Matce Bożej, św. Janowi Chrzcicielowi oraz Jezusowi Chrystusowi. Chórowi towarzyszyła Orkiestra Trybunału Koronnego. Solistką była Ewa Lalka (sopran); na organach grał Stanisław Dziwiszek. Dyrygował Grzegorz Pecka. Występ nagrodzony został gromkimi oklaskami. Abp Stanisław Budzik, dziękując za minione 30 lat działalności chóru oraz za wspaniały koncert, podkreślił, że muzyka wyrosła z inspiracji chrześcijańskiej stanowi ogromny i wspaniały wkład w kulturę i cywilizację światową. Wyraził chórzystom wdzięczność za przypominanie wspaniałego skarbu muzyki kościelnej i za towarzyszenie ważnym wydarzeniom liturgicznym. – Św. Augustyn powiedział, że „ten, kto śpiewa, dwa razy się modli”. Kto gra Bogu na chwałę, ten dodaje do naszej modlitwy jeszcze kolejny wspaniały wymiar. Spotkanie z Mozartem było dla nas wspaniałą modlitwą, która przemienia się w kontemplację – powiedział Metropolita Lubelski. Na zakończenie wszyscy zgromadzeni w archikatedrze odśpiewali Apel Jasnogórski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2018-12-05 11:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przywrócili dawne piękno

Niedziela sandomierska 5/2022, str. II

[ TEMATY ]

renowacja

chór

Archiwum prywatne

Chór odzyskał dawny blask

Chór odzyskał dawny blask

W kościele Nawrócenia św. Pawła zakończył się remont zabytkowej balustrady i szafy organowej.

Prace renowacyjne trwały od 2019 r. Konserwatorzy na początku przeprowadzili tzw. konserwację techniczną, która polegała na wzmocnieniu elementów konstrukcyjnych balustrady chóru muzycznego, sprawdzeniu wytrzymałości belek podtrzymujących drewnianą podłogę chóru oraz instrument muzyczny. – Były obawy o zły stan drewna użytego do konstrukcji chóru, ponieważ inne elementy drewniane, głównie ornamenty były mocno osłabione na skutek żerowania szkodników drewna. W trakcie prac wymieniona została część podłogi chóru, kilka legarów podtrzymujących oraz praktycznie cała podsufitka z zachowaniem oryginalnych listew dekoracyjnych – mówił Marek Babś, główny wykonawca prac. Kolejne prace polegały na rekonstrukcji uszkodzonych fragmentów drewnianej ornamentyki i rzeźb, została również odsłonięta pierwotna polichromia chóru. Drugi etap prac dotyczył konserwacji elementów polichromowanych chóru. W ich trakcie wykonano konserwację trzech obrazów namalowanych na balustradzie oraz scalono kolorystycznie polichromię do pierwotnego ceglanego koloru.

CZYTAJ DALEJ

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Niedziela legnicka 16/2006

Karol Porwich/Niedziela

Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję