Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Święcenia diakonatu

Żyć w relacji z Bogiem

Bp Roman Pindel wyświęcił nowych diakonów w tegoroczną uroczystość św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Po raz pierwszy w historii świecenia odbyły się w hałcnowskiej bazylice Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

Niedziela bielsko-żywiecka 20/2018, str. I

[ TEMATY ]

diakonat

Robert Karp

Nowi diakoni

Nowi diakoni

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Eucharystię razem z Biskupem Bielsko-Żywieckim sprawował bp Piotr Greger i bp senior Tadeusz Rakoczy. Przy ołtarzu stanęli także przełożeni seminarium duchownego oraz kapłani z parafii, z których pochodzą nowi diakoni. W liturgii uczestniczyli rodzice i krewni nowo wyświęconych.

W homilii Biskup podkreślił wagę budowania głębokiej i zażyłej relacji miłości z Bogiem, którego miłość jest bezwarunkowa i nieodwołalna, niezależnie od historii człowieka. – On na pewno nie będzie chciał nami manipulować. Raczej będzie chciał – jak mówi prorok – pociągać nas więzami miłości. Moje istnienie nic mu nie dodaje, ale jeśli w świecie stworzonym będzie coś zamierzał i do tego mnie wybierze, jak przyjaciela, do tego zaprosi, będzie to najbardziej zaszczytna współpraca. Właściwie nic więcej nie mogę od życia oczekiwać – z Bogiem współpracować dla przemiany świata – mówił Biskup, przestrzegając przed pokusą manipulacji, szukania innych celów, wymuszania czegoś na Bogu, braku słuchania. – On jest nieporównywalnie mądrzejszy i w naszej relacji On powinien mieć zawsze rację – podkreślił.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Nowo wyświęceni diakoni wstąpili do seminarium duchownego w Krakowie w 2013 r. razem ze swymi kolegami z archidiecezji krakowskiej. Pierwszy rok rozpoczęło wówczas 57 alumnów z archidiecezji krakowskiej i diecezji bielsko-żywieckiej. W szeregi alumnów przyjmował ich wtedy pełniący funkcję rektora ks. prof. Roman Pindel, który niedługo potem został mianowany Biskupem Bielsko-Żywieckim. Obecnie rocznik liczy 22 osoby, patronuje im św. Jan XXIII, papież, inicjator Soboru Watykańskiego II.

Przygotowaniem do święceń diakonatu jest trwająca 5 lat formacja duchowa i intelektualna oraz – bezpośrednio przed uroczystościami – udział w tygodniowych rekolekcjach. Nowo wyświeceni diakoni zostaną posłani do wybranych parafii, gdzie odbędą trwające rok praktyki duszpasterskie.

Diakoni wyświęceni 8 maja 2018 r.: Michał Byrtek – parafia Narodzenia NMP w Żywcu, Maciej Dunat – parafia Nawiedzenia NMP w Bielsku-Białej Hałcnowie, Paweł Faruga – parafia NMP Królowej Polski w Pogórzu, Piotr Iwanek – parafia Narodzenia NMP w Żywcu, Wojciech Nowak – parafia Nawiedzenia NMP w Targanicach, Maciej Stoły – parafia św. Michała Archanioła w Kończycach Wielkich, Marcin Stopka – parafia MB Fatimskiej w Bielsku-Białej Obszarach.

2018-05-16 11:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież ustanowił komisję ds. przestudiowania diakonatu kobiet

[ TEMATY ]

diakonat

Franciszek

Włodzimierz Rędzioch

Sekretarz Kongregacji Nauki Wiary, abp Luis Francisco Ladaria Ferrer, SJ stanie na czele komisji ustanowionej przez papieża Franciszka w celu przestudiowania kwestii diakonatu kobiet, zwłaszcza w pierwszych wiekach Kościoła. Poinformowało o tym Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej. Sprawa ta została poruszona podczas rozmowy Ojca Świętego z uczestniczkami Zgromadzenia Plenarnego Przełożonych Generalnych 12 maja b.r.

Obok abp Luisa Francisco Ladarii Ferrera w skład tej komisji 6 kobiet oraz 6 mężczyzn. Są to Hiszpanka, siostra Nuria Calduch-Benages, M.H.S.F.N., członkini Papieskiej Komisji Biblijnej; Włoszka, profesor Francesca Cocchini, wykładająca na uniwersytecie „La Sapienza” oraz Instytucie Patrystycznym „Augustinianum” w Rzymie; Włoch, ks. prał. Piero Coda, członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej; Amerykanin, o. Robert Dodaro, OSA, rektor Instytutu Patrystycznego „Augustinianum” w Rzymie; Hiszpan, ks. Santiago Madrigal Terrazas, SJ, wykładowca eklezjologii na Papieskim Uniwersytecie „Comillas” w Madrycie; Włoszka, siostra Mary Melone, SFA, rektor Papieskiego Uniwersytetu „Antonianum” w Rzymie; Niemiec, ks. prof. Karl-Heinz Menke, emerytowany profesor teologii dogmatycznej na uniwersytecie w Bonn i członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej; Ks. Aimable Musoni, SDB, wykładowca eklezjologii na papieskim Uniwersytecie Salezjańskim w Rzymie; Francuz, ks. Bernard Pottier, SJ, członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej; Austriaczka, prof. Marianne Schlosser, wykładowca teologii duchowości na Uniwersytecie Wiedeńskim i członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej; Włoszka, prof. Michelina Tenace, wykładająca teologię fundamentalną na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie; Amerykanka, prof. Phyllis Zagano, wykładowca na „Hofstra University”, Hempstead, New York.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Rewolucyjny dokument Watykanu? Pokazujemy prawdę

2025-04-14 16:13

[ TEMATY ]

Msza św.

Karol Porwich/Niedziela

W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!

W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję