Murowany dom stoi na skraju wioski. Widać go z daleka. Jego czerwona cegła razi oko każdego przechodnia. "Miałem zrobić wyrzutkę, potem remont całego domu, ale teraz to już nie ma za co" - mówi
gospodarz obejścia. Na szczycie domu wiadomość o roku budowy domu: 1978 rok. Obok mieszkalnego budynku stoi długa, ponad 20-metrowa szopa połączona jednym bokiem ze stodołą. Tuż obok solidna wiata, a
pod nią różnego rodzaju maszyny i sprzęt rolniczy. Można tam zobaczyć i ciągnik, i stary pamiętający jeszcze czasy PGR kombajn, przyczepy, pług, siewnik, brony. Wszystko to, co jest potrzebne rolnikowi
na wsi do uprawy ziemi. Całe gospodarstwo ogrodzone z jednej strony siatką, z drugiej drewnianym, wysłużonym już płotem z połamanymi sztachetami. Za stodołą dwa stogi z prasowaną słomą, karma dla krów,
buraki okryte solidnie słomą i ziemią. Po podwórku kręcą się kury, kaczki, indyki. Ze stajni wygląda ciekawy świata kary koń. Sielską atmosferę dopełnia jeszcze głośne ryczenie krów i kwik zawsze niezadowolonych
prosiaków. Tak można w skrócie opisać królestwo pana Eugeniusza i pani Marii, którzy na ojcowiźnie pracują już od 20 lat. Mówią, że jeszcze tak trudno nie było.
Takich gospodarstw jak gospodarstwo pana Eugeniusza jest bardzo wiele. 14 hektarów ziemi w kilku kawałkach porozrzucanych po całej wsi, by nie powiedzieć gminie. "Jest ziemia urodzajna, na której można
kawałkami posiać nawet pszenicę, jest i ziemia gorsza, która ledwo «wychowa» żyto. Jest trochę lasu, no i oczywiście łąki, te są podstawą dla bydła" - mówi Gospodarz. Wchodzimy do domu. Wita
nas Gospodyni staropolskim pozdrowieniem: "Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus". Siadamy w kuchni. Rozglądam się, na ścianach zawieszony jest duży krzyż i obraz Matki Bożej. Na kuchni rozgrzewają się
postawione garnki. Za kilka minut ze szkoły mają wrócić dzieciaki. Pewnie będą głodne. Pijemy gorącą herbatę. Pan Eugeniusz opowiada trochę o historii swojego gospodarstwa. "Kiedy mi ojciec przekazywał
ziemię, upominał, abym ją traktował jak matkę. Abym zawsze miał dla niej czas i nigdy jej nie zaniedbał. Te słowa ojca tak głęboko zapadły mi w pamięci. Zawsze chciałem pozostać im wierny, i pozostałem"
- dodaje. W oczach opowiadającego zobaczyłem łzy. Wzruszył się człowiek. Zobaczyła to także jego żona. Spokojnym krokiem podeszła do niego, próbowała pocieszyć. "Ech, trudno dzisiaj chłopom na wsi. Tyle
pracy, wyrzeczenia, poświęcenia ofiarowali ziemi, a dzisiaj mówi się im, że to wszystko nie potrzebne. I co dzisiaj z tego mamy? Spracowane, popękane ręce i niepewność jutra. Z głodu, to my nie pomrzemy,
ale przecież życie, to nie tylko jedzenie" - podsumowała Gospodyni. Eugeniusz podchodzi do okna, odsłania firankę i patrzy na gospodarskie zabudowania. Po chwili ciszy komentuje: "Oj, trudno jest, trudno,
ażebyście wiedzieli".
Jak potrafię, tak gospodarzę
Reklama
Wychodzimy na podwórko. Gospodarz zaczyna oprowadzać mnie po swoim gospodarstwie. "Co ja mogę pokazać: biedę, nędzę? Przecież to nikogo nie obchodzi. Takich gospodarstw jak moje w okolicy wiele. Kiedyś
to człowiek dawał sobie radę. I było gdzie świniaka sprzedać, i za byczka nieźle płacili. Dzieciaki nawet króliki hodowali, też im się opłacało". Nasze oglądanie rozpoczynamy od chlewni. Pan Eugeniusz
zapala światło. "Może nie jest to nowoczesna chlewnia, ale wszelkie wymogi spełnia. Jest czysto, zdrowa pasza, opieka weterynaryjna. To wszystko kosztuje, ale niech mi nie mówią, że w Unii jest lepiej"
- zdenerwował się. Rzeczywiście w chlewni porządek. Widać solidną rękę kogoś, komu bardzo zależy na gospodarstwie. Podchodzimy do miejsca, gdzie na złotej słomie leży olbrzymia maciora z małymi prosiakami.
Jest ich dziewięć. Eugeniusz uśmiecha się na widok rozradowanych "maluchów". Rozmawia z nimi, coś im tłumaczy. "To najmłodsze stworzenia w moim gospodarstwie. Wszystkich ogonów na dzień dzisiejszy mam
czterdzieści sześć. Gdyby jeszcze można było je gdzieś sprzedać? Nie chcę wielkiego zysku" - mówi.
Z chlewni udajemy się do obory, w której Eugeniusz hoduje szesnaście krów. Wszystkie mleczne. I tu panuje porządek. Nie ma tu co prawda kafelków, tarakoty, komputerów, ale przecież nie o to chodzi.
"Mleko mam zdrowe, ale i co z tego, jak dostaję za nie grosze. Widzi ksiądz, to jest najgorsze, że ludzie tam w rządzie nie potrafią zrozumieć rolnika. Myślałem, że ten PSL coś zrobi, coś pomoże, ale
widać, że oni takie same fujary, i ta rządowa inteligencja. Ja takiemu Millerowi czy Kołodce oddałbym gospodarstwo na miesiąc, niech gospodarzą. Niech spróbują wiejskiego, polskiego chleba. Niech wypiją
mleka prosto od krowy. Jeszcze nikt od tego nie umarł. A pod koniec miesiąca niech usiądą razem i obliczą ten kolosalny zysk z gospodarstwa - proponuje Eugeniusz.
Zaglądamy jeszcze pod wiatę, gdzie stoją spokojnie i czekają na sezon rolnicze maszyny. Od razu widać, że są one bardzo zużyte i mimo solidnej konserwacji ich żywot zapewne jest niedługi. Najwięcej
do życzenia pozostawia kombajn i ciągnik. "Kombajn może jeszcze nadchodzący sezon przepracuje, ale co dalej? Zresztą nie ma co się martwić na zapas" - dokończył już smutnym głosem Eugeniusz.
Wracamy do domu. Tam w kuchni posilają się przybyłe ze szkoły dzieciaki: Wojtek i Marta. Ze smakiem zajadają pomidorową zupę, na drugie jakiś kawałek mięsa z marchewkową sałatką. Dzieciaki szybko jedzą,
na koniec czynią znak krzyża i wychodzą. "Wojtek, jak tam na drogach, blokują chłopy, czy nie?" - pyta Eugeniusz syna. "Tam, gdzie blokowali, blokują" - odpowiada pospiesznie Wojtek. Pytam o sens blokad.
Czy przyniosą one jakikolwiek skutek. Długo nie otrzymuję odpowiedzi. Wreszcie otrzymuję wyjaśnienie: "Księże, to jak my mamy bronić swojego? Niech ksiądz powie, czy kogoś tam na «górze» obchodzi
los polskiego chłopa? Wszyscy mają to gdzieś. A my co, wyjdziemy do bramy, zapalimy papierosa z sąsiadem, ponarzekamy, i tyle naszego, cośmy się naużalali. Nikt nie chce nam pomóc, nikt wysłuchać. Zajmują
się Rywinem, Michnikiem, kłócą się, żrą o pieniądze dla siebie, a chłop? To prostak, niech zdycha. Ja tak patrzę na swoją rodzinę, na sąsiadów, my naprawdę nie wiążemy końca z końcem. To jest powolne
umieranie. A co z dzieciakami? Chciałoby się ich wykształcić, chciałoby się, aby im było lepiej niż nam. Ale to tylko życzenie" - opowiada Eugeniusz.
Mam trochę żalu do księży
Przyszedł czas mojego odjazdu. Idę z Eugeniuszem do samochodu wolnym krokiem. Czuję, że chce on jeszcze coś mi powiedzieć, coś ważnego. Zatrzymujemy się. "Proszę księdza, może o tym, co teraz powiem,
niech ksiądz nie piszę, ale chcę to księdzu powiedzieć. Mam trochę żalu do księży, którzy uciekają przed naszymi problemami. Nie chcą nam pomóc, porozmawiać, uświadomić. Był u nas ksiądz wikary po kolędzie,
pytałem go o Unię, o stanowisko Kościoła, o radę. Chciałbym o tym z kimś porozmawiać. A on tylko o Małyszu, że formę stracił, i że przegrywa. Dlaczego księża boją się rolników? Dlaczego nie mają dla nich
czasu? I jeszcze proboszcz z ambony nawoływał do Unii. Od razu szmer rozległ się po kościele. Jak tak można? Przez tyle tygodni żaden ksiądz nie odwiedził nas na blokadzie. Nie zapytał, co słychać. Wie
ksiądz co, chyba my, polscy chłopi, nie jesteśmy już nikomu potrzebni" - zakończył.
Wracałem do Łomży w ciszy. Nawet ze sobą nie potrafiłem rozmawiać. Tylko Różaniec uspakajał moje serce. A w radio usłyszałem kolejną wiadomość: "W kilkudziesięciu miejscach rolnicy ponownie zablokowali
drogi".
Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy
świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę -
czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt
wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii.
Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze
odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene
nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane
i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”.
Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia
jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia
i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy
jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość,
nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala
Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji
kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi
jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia.
Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny
do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy
wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale
cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu.
Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie.
Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by
je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała
sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło.
Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu,
albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim
życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości.
Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask
na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii
św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że
i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością.
Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie
jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec
osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę,
że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!
Parafia św. Andrzeja na Wrocławskich Stabłowicach zaprasza na spotkanie z RapPedagogiem
Już w tę niedzielę, 5 października, parafia św. Andrzeja Apostoła na Wrocławskich Stabłowicach zaprasza na wyjątkowe spotkania z Dobromirem Makowskim – RapPedagogiem – pedagogiem, streetworkerem, wykładowcą i raperem, który dzieli się swoją historią życia, nawrócenia i działania Boga.
– To nie będzie typowy wykład. Będzie HIP-HOP, prawdziwe świadectwo i rozmowa – wszystko, co porusza i zostaje w sercu – zachęcają organizatorzy. O godzinie 16.00 rozpocznie się spotkanie RapPedagoga z rodzicami, a o godzinie 19.00 spotkanie z młodymi. Zaproszona jest młodzież od 7 klasy szkoły podstawowej. Wstęp na oba spotkania jest wolny!
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.