Reklama

Rozważanie o polityce i moralności

Katolik odpowiedzialny za kształt wiary w życiu publicznym Cz. 1

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ogłoszona przez Watykan w styczniu br. Nota Doktrynalna dotycząca kwestii związanych z postawą katolików w życiu politycznym jest przede wszystkim skierowana do tych chrześcijan, którzy oddają się działalności publicznej, świeckiej czy kościelnej. Treści zawarte w tym dokumencie mogą pomóc każdemu, kto po nie sięgnie, by dowiedzieć się, jak chrześcijanin, w świetle nauczania Kościoła, pozostając w zbawczym planie Bożym, może uczestniczyć w działalności politycznej i życiu publicznym; prowadzić życie duchowe z jego własnymi wartościami i wymogami, z tak zwanym życiem świeckim, obejmującym np. działalność polityczną, społeczną, kulturalną, rodzinną, pracę zawodową czy też inną profesję.
I tak: Nota zaświadcza, że zaangażowanie katolika w życie polityczne jest jego obowiązkiem! Potwierdza to - w moim rozumieniu - działalność choćby Pana Jezusa, który za swojego życia w Palestynie nie burzył swoją nauką żadnych struktur państwowych czy świeckich, lecz konsekwentnie głosił - i to aż do śmierci krzyżowej - jedyną prawdę o nadejściu i powstaniu królestwa Bożego; a także - jak głosi Nota - udział w życiu publicznym wielu świętych mężczyzn i kobiet, którzy służyli Bogu w dziejach Kościoła poprzez ofiarne uczestniczenie w działalności politycznej i w sprawowaniu rządów. Na przykład św. Tomasz Moor, ogłoszony patronem rządzących i polityków, który potrafił świadczyć aż do męczeństwa o "niepodważalnej godności sumienia" i który swoim życiem i służbą potwierdził, że "nie wolno oddzielać człowieka od Boga ani polityki od moralności".
Godność sumienia - według Noty Kongregacji Nauki Wiary - jest doskonałym wyznacznikiem dla każdego ludzkiego działania na tzw. niwie świeckiej i potrzebna do jedności życia chrześcijanina. Teza ta, przywołana przez Sobór Watykański II, określa działanie zgodne między wiarą i życiem, między Ewangelią i kulturą... Gdy tak się nie dzieje, następuje rozdarcie między wiarą a życiem, między wiarą a moralnością czy między różnymi dziedzinami prowadzonego życia.
Dokument ukazuje wiernym negatywne przejawy takiego rozdarcia oraz podkreśla, że szczególnie mocno ujawnia się ono w dziedzinie współcze-snego życia społeczno-politycznego, w sumieniu wielu mężów stanu i polityków, którzy koniunkturalnie sami określają siebie chrześcijanami, bądź działaczami o chrześcijańskich korzeniach, a w rzeczywistości rozmijają się ze swoim sumieniem - żyją i postępują nie po chrześcijańsku, tak, "jakby Boga nie było", głoszą i popierają inne niż chrześcijańskie "wartości". Taka działalność powoduje rozdarcie między wiarą a czynami. Czyni człowieka, polityka niewiarygodnym w oczach ludu, któremu po-winien służyć zgodnie z przykazaniami Bożymi, niszczy jego wiarę, sumienie i człowieczeństwo.
Nota wskazuje - w moim przekonaniu bardzo ogólnie - przynajmniej dwie przyczyny tego stanu rzeczy: pierwsza z nich to relatywizm i wypływające z niego przekonanie, że wiara niczym demokracja musi z konieczności opierać się na relatywistycznym pluralizmie (por. nr 2-3), drugą zaś jest fałszywe rozumienie samej istoty świeckości (por. nr 5-6), która znajduje swój wyraz głównie w fałszywym rozumieniu przez niektórych chrześcijan pluralizmu. Po tej analizie dokument stwierdza wyraźnie, że wiara chrześcijańska stanowi tak dalece jedność, iż nie można wyłączać z niej choćby jednego z jej elementów. Dlatego nie można zaangażowania politycznego katolików odrywać od całości nauki społecznej Kościoła, bo katolik ma głosić i urzeczywistniać jedyną Prawdę o człowieku i świecie. Nie powinien więc głosić, że wszystkie koncepcje, według niego, na temat człowieka i jego dobra są równie prawdziwe i mają tę samą wartość. Wiara uprawnia do różnic poglądów, ale nie uprawnia do głoszenia poglądów fałszywych, błędnych czy antyludzkich. Z tego wypływa wniosek, że owocne i twórcze życie publiczne działacza czy polityka zależy ogromnie od stanu jego sumienia i pojmowania człowieka jako osoby o absolutnej wartości i którego najważniejszą powinnością jest przeciwstawianie się wszelkiemu złemu prawu, które stanowi zamach na ludzkie życie, bądź zamach na jego nietykalność.

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0 Cz. 1 &body=https://szczecin.niedziela.pl/artykul/13501/nd/Katolik-odpowiedzialny-za-ksztalt-wiary-w-zyciu-publicznym-%3Cfont-size%3D-1Cz-1%3Cfont" class="pr-quarter" data-clicksmap="site:artykul - Socialbar - Mail - mailto:?to=&subject=Katolik odpowiedzialny za kształt wiary w życiu publicznym Cz. 1 &body=https://szczecin.niedziela.pl/artykul/13501/nd/Katolik-odpowiedzialny-za-ksztalt-wiary-w-zyciu-publicznym-%3Cfont-size%3D-1Cz-1%3Cfont">

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spekulacje na temat tytułu i treści pierwszej encykliki papieża Leona XIV

2025-10-01 15:46

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Watykaniści spekulują obecnie na temat nazwy i treści dwóch pierwszych papieskich dokumentów nauczania Leona XIV. Powszechnie oczekuje się, że jego pierwsza encyklika będzie dotyczyła wyzwań stojących przed ludzkością w związku ze sztuczną inteligencją. Rzymski portal „Silere non possum” poinformował w środę, że łaciński tytuł dokumentu będzie brzmiał „Magnifica humanitas” - „Wspaniała ludzkość”.

Od momentu wyboru Leon XIV wielokrotnie wypowiadał się na temat szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji i ostrzegał przed zagrożeniami związanymi z tym postępem technologicznym. Według „Silere non possum” pierwsza encyklika nowego papieża poświęcona globalnemu megatematowi sztucznej inteligencji może mieć podobne znaczenie jak historyczna encyklika „Rerum novarum” papieża Leona XIII z 1891 roku. W encyklice tej po raz pierwszy papież zajął się konsekwencjami industrializacji, inicjując tym samym katolicką naukę społeczną.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: przed Bogiem zdamy sprawę z troski o bliźnich i świat stworzony

2025-10-01 17:47

[ TEMATY ]

Leon XIV

Monika Książek

„Bóg zapyta nas, czy pielęgnowaliśmy i dbaliśmy o świat, który stworzył (por. Rdz 2, 15), dla dobra wszystkich i przyszłych pokoleń, oraz czy troszczyliśmy się o naszych braci i siostry” - stwierdził Ojciec Święty podczas konferencji zorganizowanej w 10. rocznicę publikacji encykliki Laudato si’ w Centrum Mariapoli w Castel Gandolfo.

Zanim przejdę do kilku przygotowanych uwag, chciałbym podziękować dwojgu przedmówcom, [Arnoldowi Schwarzeneggerowi i Marinie Silva - brazylijska minister środowiska i zmian klimatycznych - przyp. KAI], ale chciałbym dodać, że jeśli rzeczywiście jest wśród nas dziś po południu bohater akcji, to są to wszyscy, którzy wspólnie pracują, aby coś zmienić.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję