Reklama

Wobec pokus na modlitwie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jedną z najczęstszych pokus na modlitwie jest próba naszej wiary. Nie chodzi tutaj o zakwestionowanie prawdy, że Pan Bóg istnieje lub odrzucanie podstawowych dogmatów wiary chrześcijańskiej (chociaż i takie pokusy czasami mogą wchodzić w grę). Dotyczy to przede wszystkim naszej postawy w stosunku do Pana Boga, wyrażającej się brakiem zaufania i całkowitego oddania się Jemu.
Czyż nie był niejednokrotnie naszym udziałem następujący fakt: zaczynamy się modlić i natychmiast pojawia się wiele trudności. Przypominamy sobie o tysiącach pilnych spraw do załatwienia, kilku rozmowach telefonicznych, które mamy w tej godzinie przeprowadzić, pracach niecierpiących zwłoki i na dodatek - interesującym programie telewizyjnym, godnym obejrzenia. Modlitwa zaczyna w takiej sytuacji schodzić na podrzędne miejsce. Powinniśmy zdecydować się na wybór. Niejednokrotnie dokonuje się to ze szkodą dla modlitwy. W konsekwencji - ze szkodą dla nas samych. "Beze Mnie nic nie możecie uczynić" (J 15, 5), mówi bowiem Jezus. Jeżeli w natłoku zajęć nie znajdziemy czasu na modlitwę - dla Pana Boga, to na nic, tak na dobre czasu nie starczy. Będziemy w ciągłym zabieganiu. Bóg jest tym, który na modlitwie pozwoli lepiej uporządkować nasze zajęcia i nabrać do nich właściwego dystansu. To znaczy z Jego pomocą zobaczymy to, co jest najważniejsze, następnie ważne, mniej istotne i w końcu to, z czego należałoby zrezygnować.
Inną pokusę stanowi myśl o opuszczeniu nas przez Pana Boga w okresach rozprężenia wewnętrznego, chłodu i oschłości duchowej. K. Rahner, wybitny teolog i znawca zasad życia duchowego, powie na ten temat: "Wszelkie cnoty, takie jak prawość, czystość, sprawiedliwość, tracą przejrzystość. Całe życie wewnętrzne wydaje się luksusem, na który można sobie pozwolić tylko w momentach pogodnych".
Pokusa taka może być bardzo uciążliwa i niepokojąca. Modlitwa w czasie takiej próby winna zawierać:
- po pierwsze - prośbę o dar nadziei, by Pan Bóg przez Ducha Świętego pozwolił nam dostrzegać działanie łaski w nas i naszych bliźnich w każdym wymiarze dostrzeganego i wyczuwanego dobra;
- po drugie - dziecięce oddanie w prostocie wiary, tego wszystkiego, co nas szczególnie niepokoi, a więc: nienawiści, zmysłowości, egoizmu, rozgoryczenia, lęku.
W chwilach pokusy potrzebujemy daru wiary, jej dopływu. Pan Bóg w trudnych momentach naszej modlitwy da moc i nadzieję, jeśli powierzymy Mu swoje serce.
Nigdy nie należy iść po najprostszej linii pokusy. Prowadzić ona może do zaniku modlitwy i w konsekwencji osłabienia wiary. W trudnych momentach dla naszego kontaktu z Bogiem - nie porzucajmy modlitwy.
Modlić się w takiej chwili będzie oznaczało, że mimo naszej ułomności nie załamujemy się, lecz szukamy w Panu Bogu oparcia. On nie pozwoli nam upaść. Przy modlitwie ufnej i wytrwałej będziemy doświadczali Jego nieustannej troskliwości i bezinteresownej miłości w stosunku do nas.
Czas prób w modlitwie i doświadczanie różnego rodzaju pokus nie powinien nas załamywać na duchu. Jeśli takie momenty nas nawiedziły, bądź nawiedzają, niech nas mobilizują do pełniejszego przyjęcia łaski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

2025-09-23 12:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz, choćby w niewielkim zakresie. Karze zaś tych, którzy mają serce skąpe i niczego nie dają potrzebującym.

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
CZYTAJ DALEJ

Berlin liczy euro, Europa płaci

2025-09-27 06:42

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Paryski epizod z niedopowiedzianym uściskiem dłoni – ten, w którym Emmanuel Macron ostentacyjnie nie przywitał Donalda Tuska, a rządowa telewizja w likwidacji zrzuciła to na „kilkuminutowe spóźnienie” – był sceną symboliczną.

Nie chodzi o protokół. Chodzi o treść spotkania i komunikat, który z niego popłynął: tzw. „koalicja chętnych” ogłosiła, że „wkład, który mamy dzisiaj, jest wystarczający, aby móc powiedzieć Amerykanom, iż jesteśmy gotowi wziąć na siebie zobowiązania”. Minęły cztery tygodnie i ten sam Donald Tusk, od lat pierwszy w unijnym szeregu do szturchania Stanów Zjednoczonych, zaczął użalać się, że „USA przerzucają odpowiedzialność na Europę”. Gdybym chciał być złośliwy, powiedziałbym, że może przez tamtą „obsuwę” nie usłyszał, co uzgodniono. Nie będę. Przypomnę tylko jego własne deklaracje z początku roku o Europie „stającej na własnych nogach”. W polityce pamięć jest obowiązkiem – zwłaszcza gdy rachunki za wielkie słowa przychodzą szybciej, niż kończy się konferencja prasowa.
CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski: świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie

2025-09-27 17:55

[ TEMATY ]

abp Wojciech Polak

Fot. Archidiecezja Gnieźnieńska/ B. Kruszyk

Wierni świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie, dlatego są wezwani do aktywnego i odpowiedzialnego zatroszczenia się o swój dom - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas inauguracji kolejnego roku w Prymasowskim Studium Teologiczno-Pastoralnym w Gnieźnie, w którym przygotowanie do przyjęcia posług rozpoczynają m.in. przyszli katechiści, akolici i lektorzy.

Wierni świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie, dlatego są wezwani do aktywnego i odpowiedzialnego zatroszczenia się o swój dom - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas inauguracji kolejnego roku w Prymasowskim Studium Teologiczno-Pastoralnym w Gnieźnie, w którym przygotowanie do przyjęcia posług rozpoczynają m.in. przyszli katechiści, akolici i lektorzy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję