Reklama

Kultura

Podróż do krainy Muzyki Sakralnej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koncertem Venice Baroque Orchestra i włoskiej wokalistki Rominy Basso 1 maja br. na Jasnej Górze zostanie zainaugurowany XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Koncert dedykowany jest 300. rocznicy koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. Po raz piąty organizuje go Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater.

Festiwal Muzyki Sakralnej organizowany od 1991 r. w Częstochowie, a od 2013 r. również w innych miastach konsekwentnie rozbudza wrażliwość, wzajemną empatię, uczy tolerancji i uszlachetnia odbiorców. Promuje arcydzieła muzyki dawnej i nowej, godne prezentacji we wspaniałych, często zabytkowych, wnętrzach sakralnych. Umożliwia licznym słuchaczom bezpośredni kontakt ze znakomitymi wykonawcami i ich sztuką na najwyższym poziomie artystycznym. Uobecnia świadomym odbiorcom bogactwo różnorakich gatunków i stylów muzyki sakralnej. W dzisiejszym zlaicyzowanym świecie, w duchu ekumenii i międzykulturowej współpracy, przekracza granice odrębności wyznaniowych i granice państw.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

XXVII Festiwal „Gaude Mater” odbywa się pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Tegoroczna edycja uwzględni trzy znaczące rocznice: jubileusz 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, 500-lecie reformacji, podkreślone dwoma koncertami – w Częstochowie i Bydgoszczy, oraz 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego, którego twórczość przypomni Filharmonia Częstochowska na zakończenie festiwalu.

Program festiwalu to 14 koncertów z udziałem artystów z Iranu, Francji, Włoch i Polski. Różnorodność propozycji – od chorału gregoriańskiego, przez dzieła wokalno-instrumentalne i chóralne, po muzykę inspirowaną pieśnią tradycyjną, ludową – sprawi, że będzie to oferta dla różnych odbiorców. Wśród wykonawców, m.in. soliści: Romina Basso, Marcel Pérès, Piotr Paleczny i Adam Strug oraz zespoły: Venice Baroque Orchestra, irański zespół Banu, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”.

Reklama

Sercem festiwalowym, jak co roku, będzie Częstochowa. Koncerty inauguracyjny i finałowy odbędą się w Bazylice Jasnogórskiej. Koncertów „Gaude Mater” będzie można również posłuchać w innych częstochowskich świątyniach: w kościele seminaryjnym, pw. św. Jakuba i ewangelicko-augsburskim. Z koncertami festiwalu „Gaude Mater” obcować będą również mieszkańcy Bydgoszczy, Torunia, Radomska, Nowej Brzeźnicy i Kłomnic.

Po raz kolejny „Gaude Mater” zabrzmi za granicą, w opactwie benedyktyńskim w Brauweiler k. Kolonii, gdzie odbędzie się koncert laureatów 13. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra Nova”. Niemiecki koncert jest owocem trwającej od 2015 r. współpracy między Stowarzyszeniem Przyjaciół Gaude Mater i Festiwalem „Musica Sacra Nova” w Brauweiler.

Od lat „Gaude Mater” jest wydarzeniem o charakterze interdyscyplinarnym, stąd też wśród imprez towarzyszących są nie tylko Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra Nova”, ale również wystawa plastyczna. W tym roku będzie to wystawa fotografii Grupy Twórczej „Motycz” pt. „Zbaw i ochraniaj”, nawiązująca do prawosławia.

Autorem plakatu XXVII Festiwalu „Gaude Mater” jest Leszek Mądzik, który już po raz czwarty odpowiada za stronę wizualną wydarzenia.

Bilety na koncerty są do nabycia w kasie Filharmonii Częstochowskiej, w Biurze Travel Time, na www.ticketpro.pl oraz na godzinę przed koncertami.

Więcej informacji na: www.gaudemater.com .

2017-04-26 10:01

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczysta inauguracja

Niedziela szczecińsko-kamieńska 29/2014

[ TEMATY ]

festiwal

BŁAŻEJ BUBNOWICZ

Kamieńskie organy

Kamieńskie organy

W dniu 23 czerwca 1964 r. szczeciński organista Rudolf Rożek zasiadł przy kontuarze organowym w katedrze kamieńskiej, zaś Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej ze swoim założycielm i dyrygentem Janem Szyrockim stanął w transepcie kościoła. Rozpoczął się pierwszy z cyklu sześciu letnich koncertów organowo-kameralnych. Cykl ten był czymś w rodzaju preludium do wielkiego dzieła, jakim od następnego lata stały się coroczne Międzynarodowe Fetiwale Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim.
20 czerwca 2014 r. wybitny wirtuoz Józef Serafin zasiadł przy zmienionym kilka lat temu kontuarze organowyn w katedrze kamieńskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Mieczysława Karłowicza w Szczecinie zajęła miejsce w transepcie świątyni, a za pulpitem dyrygenckim stanął Eugeniusz Kus. Rozpoczął się pierwszy koncert 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, podczas którego do grona wykonawców dołączyły się solistka Iwona Hossa – sopran oraz Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie przygotowany przez Szymona Wyrzykowskiego.
Na początku w imieniu metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi wystąpił ks. dr Zbigniew Woźniak, przypominając krótko dzieje kamieńskich organów, po czym zabrał głos przewodniczący komitetu organizacyjnego festiwalu burmistrz miasta Bronisław Grzegorz Karpiński, mówiąc o szczególnym znaczeniu roku 2014 dla Kamienia Pomorskiego – 740-lecie nadania miastu praw miejskich, 55-lecie Uzdrowiska Kamień Pomorski, otwarcie Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia i złoty jubileusz festiwalu.
A potem zabrzmiała muzyka. Najpierw były to dwa utwory na organy solo różnej proweniencji – poważna Jutrznia Mariana Sawy, zmarłego w 2005 r. organisty, kompozytora i pedagoga, oraz pogodna Fantazja G-dur Johanna Sebastiana Bacha. Solista, operując nienaganną techniką, umiejętnie wydobył właściwości stylistycznie obydwu utworów. Prawdziwym majstersztykiem wykonawczym okazał się Koncert g-moll na organy, smyczki i kotły Francisa Poulenca. W tym efektownym 20-minutowym utworze o wręcz kalejdoskopowej zmienności nastrojów podziwiało się idealną synchronizację pomiędzy solistą a zespołem tak bardzo oddalonymi od siebie, nad czym niezawododnie czuwał dyrygent.
Drugą częścią inaugurującego koncertu wypełniło w całości prawykonanie wokalno-instrumentalnego utworu „Stabat Mater” znanego szczecińskiego kompozytora Janusza Stalmierskiego. W tej szeroko rozbudowanej 5-częściowej quasi kantacie skomponowanej specjalnie na jubileusz festiwalu ukazał on sugestywnie bolesny dramat Matki współcierpiącej z ukrzyżowanym Synem. Do silnego wrażenia, jakie wywarło dzieło, niewątpliwie przyczynił się wysoki kunszt wszystkich uczestników jego wykonania – solistki oraz zespołów chóralnego i orkiestrowego.
Poszczególnie pozycje programu kompetetnie i interesująco zapowiadał Andrzej Wątorski. A publiczność zgromadzona w nadkomplecie w katedrze dlugotrwałą owacją dziękowała wszystkim artystom za ucztę duchową, jaką stanowił uroczysty koncert, otwierający jubileuszowy sezon. Koncert ten był, oczywiście, głównym punktem inauguracji festiwalu, został on wszakże poprzedzony dwoma wydarzeniami. Pierwsze, to wzruszające spotkanie dawnych i obecnych twórców festiwali – artystów i działaczy z Rudolfem Rożkiem i Zbigniewem Pawlickim na czele. Osoby szczególnie zasłużone zostały wyróźnione – obdarowane Odznaką Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego, a także pięknym pamiątkowym medalem. Drugim wydarzeniem był wernisaż wystawy „50 lat Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim” w Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej.

CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Znakomite wieści dla świdnickiej katedry

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

Świdnica

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

dotacje na zabytki

Beata Moskal-Słaniewska Prezydent Świdnicy

Proboszcz katedry podczas oprowadzania gości po katedrze

Proboszcz katedry podczas oprowadzania gości po katedrze

Stolicę diecezji odwiedziła Joanna Scheuring-Wielgus, wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przywożąc ze sobą znakomite wieści dla miasta i jego dziedzictwa kulturowego.

Podczas spotkania w czwartek 28 marca ogłoszono, że katedra świdnicka, jeden z najcenniejszych zabytków Dolnego Śląska otrzyma wsparcie finansowe z corocznego programu ministerstwa. Informację przekazała w mediach społecznościowych Prezydent Świdnicy. - Z corocznego programu prowadzonego przez ministerstwo, wśród projektów zakwalifikowanych do dofinansowania, jest świdnicka katedra! Moja ulubiona figura św. Floriana, patrona strażaków, nareszcie zostanie odnowiona – napisała Beata Moskal-Słaniewska.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję