Reklama

Módlmy się za siebie nawzajem

Nabożeństwo biblijne z udziałem żydów i chrześcijan różnych wyznań, debata teologów i naukowców w Wyższym Seminarium Duchownym, refleksja i modlitwa w naznaczonych historią punktach miasta, blask menory, wieczór psalmów i wystawa o żydowsko-polskim sąsiedztwie – tak w Kielcach wyglądały ogólnopolskie obchody XX Dnia Judaizmu, który przypadał 17 stycznia 2017 r.

Niedziela Ogólnopolska 5/2017, str. 22-23

TD

Bp Rafał Markowski zapala menorę podczas nabożeństwa biblijnego w Dniu Judaizmu

Bp Rafał Markowski zapala menorę podczas nabożeństwa biblijnego w Dniu Judaizmu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obchody trwały cały dzień – od konferencji prasowej w Urzędzie Miasta po wypełniony muzyką i słowem wieczór psalmów w Kieleckim Centrum Kultury. Na temat idei Dnia Judaizmu podczas konferencji mówili: biskup kielecki Jan Piotrowski, bp Rafał Markowski – przewodniczący Rady ds. Dialogu Religijnego, Ruth Cohen-Dar – wiceambasador Izraela w Polsce oraz Wojciech Lubawski – prezydent Kielc.

Bp Piotrowski zwrócił uwagę, że Kielce to szczególne miasto w historii Polski, chrześcijaństwa, ale również przyjazne miejsce dla potomków Abrahama, nawet jeśli dokonywały się tu rzeczy bolesne i trudne. Bp Markowski z kolei zauważył, że przeżywanie Dnia Judaizmu zawdzięczamy przede wszystkim papieżowi św. Janowi XXIII, który po dramacie II wojny światowej postawił pytanie, jakie mają być relacje między Kościołem katolickim a wyznawcami judaizmu. – Dzień Judaizmu – pragnę podkreślić bardzo mocno – to dzień, który przeżywamy wewnątrz Kościoła, a który stanowi refleksję na temat naszych wspólnych korzeni i źródeł naszej historii – powiedział bp Markowski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pod pomnikiem Menory przy al. IX Wieków Kielc spotkali się m.in.: rabin Abraham Skórka z Argentyny, bp Jan Piotrowski, bp Rafał Markowski, Ruth Cohen-Dar oraz przedstawiciele władz wojewódzkich i miejskich. Uczczona została tam pamięć ofiar pogromu kieleckiego. Modlitwę prowadzili bp Piotrowski i rabin Yehoshua Ellis – przedstawiciel naczelnego rabina Polski Michaela Schudricha.

Po krótkim wspomnieniu zamordowanych żydowskich mieszkańców Kielc oraz Polaków ratujących Żydów w czasie II wojny światowej i po modlitwach, którym przewodniczył bp Piotrowski, uczestnicy uroczystości postawili znicze pod Murem Pamięci „Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata”, przed budynkiem dawnej synagogi.

Prowadzący tę część uroczystości Bogdan Białek – współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów nawiązał do treści zamieszczonej na tablicy poświęconej „Pamięci 27 tys. Żydów z kieleckiego getta zamordowanych przez Niemców w latach 1939-1944 w Kielcach, Treblince i innych obozach zagłady”, opowiedział też krótką historię likwidacji kieleckiego getta.

Reklama

Szczególnym gościem tego dnia był rabin Abraham Skórka – rektor Latynoamerykańskiego Seminarium Rabinicznego w Buenos Aires, rabin gminy żydowskiej Benei Tikva i przyjaciel papieża Franciszka. Jego wykład pt. „Żydzi i chrześcijanie w nowym świecie” był głównym punktem obrad w Wyższym Seminarium Duchownym w Kielcach. Zastosowane przez rabina Skórkę pojęcie „nowy świat” zostało użyte do opisania kontynentu amerykańskiego zaraz po odkryciu go przez Europejczyków pod koniec XV wieku. Echo tych przemian przyczyniło się do europejskiej rewolucji kulturowej, która doprowadziła świat do II wojny światowej, a potem do Zagłady. Ten czas rabin nazwał „zaprzeczeniem 2 tys. lat zakorzenienia wartości biblijnych w Europie”. Wskazał również na Sobór Watykański II, który zapoczątkował kształtowanie się dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. – Biskupi odłożyli na bok względy polityczne i stworzyli dokumenty najwyższej wagi – powiedział gość z Buenos Aires. Przypomniał, że mimo pojawiających się w historii przejawów wzajemnej niechęci i uprzedzeń żydzi i chrześcijanie wyznawali zawsze podobne wartości. „Kwintesencją judaizmu i chrześcijaństwa” nazwał bardzo ważne dla obu religii wezwanie do świętości życia. Wskazał na zagrożenia współczesnego świata. – Mimo wszystko trwa nadzieja, że możliwe są oczyszczenie ludzkich postaw i budowa nowego świata – podsumował rabin Skórka. Jego wykład wzbogacił panel, moderowany przez ks. dr. hab. Przemysława Kantykę, profesora KUL. Uczestniczyli w nim: bp Mieczysław Cisło, bp Rafał Markowski, Małgorzata Kordowicz – pierwsza Polka używająca tytułu rabina, rabin Yehoshua Ellis, prof. dr hab. Sławomir Żurek (KUL), Stanisław Krajewski – współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów.

Głos zabrał także specjalny gość – prymas senior abp Henryk Muszyński. – Mamy wspólne dziedzictwo, wspólną hebrajską Biblię, z której wynikają wspólne zobowiązania – stwierdził. Wskazał na obronę życia jako największą konieczność obu religii.

Wyjątkowym punktem XX Dnia Judaizmu w Kielcach było nabożeństwo biblijne w bazylice odprawione w duchu dialogu międzyreligijnego i ekumenizmu, przy zapalonej wspólnie menorze. Przewodniczył mu bp Piotrowski w asyście biskupów: bp. Markowskiego oraz bp. Cisły. Przy ołtarzu towarzyszyli im: ks. mitrat Władysław Tyszuk – proboszcz kieleckiej parafii prawosławnej i pastor Wojciech Rutkowski – proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Kielcach i Radomiu. W nabożeństwie uczestniczyli także ww. reprezentanci judaizmu i państwa Izrael. Obecni byli również: Agata Wojtyszek – wojewoda świętokrzyski i Wojciech Lubawski – prezydent Kielc.

Reklama

– Kościół to miejsce modlitwy i dialogu, miejsce spotkania człowieka z Bogiem, gdzie dzisiaj modlimy się wspólnie – powiedział bp Piotrowski. Ks. dr Tomasz Siemieniec, biblista z kieleckiego Wyższego Seminarium Duchowego, nawiązał do słów św. Pawła z Listu do Rzymian: „Nie odrzucił Bóg swego ludu, który wybrał przed wiekami” (11, 2), i określił okoliczności powstania listu umownym tytułem „Czas łaski dla wspólnoty w Koryncie”. – Nasza obecność tutaj to prośba o to, abyśmy umieli otwierać się na łaskę i aby wydawała ona obfite owoce – powiedział ks. Siemieniec.

W homilii bp Cisło przypomniał, że dla chrześcijan prorok Jeremiasz ma swoje figuralne odniesienie – do Jezusa. Podkreślił także, że każde pokolenie potrzebuje „liderów – proroków apostołów”, tym bardziej że religia w dzisiejszych czasach jest „coraz mniej statyczna”. Przywołał ponadto wkład kolejnych papieży w dialog z judaizmem i stosowne dokumenty Stolicy Apostolskiej. – Jesteśmy posłani, by budować nowy świat (...) ku radości naszego wspólnego Ojca w niebie – podsumował bp Cisło.

Tegorocznym obchodom Dnia Judaizmu towarzyszył cytat z proroka Izajasza: „Uwiodłeś mnie, Panie, a ja pozwoliłem się uwieść” (Jr 20, 7). Jak zapowiedział w Kielcach bp Markowski – w 2018 r. Dzień Judaizmu odbędzie się w Warszawie.

2017-01-25 09:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Boże Narodzenie w Chinach, chrześcijanie i logika małości

2025-12-19 19:13

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Chiny

@Vatican Media

Matka Boża z Sheshan, Chiny

Matka Boża z Sheshan, Chiny

Święta Bożego Narodzenia w kraju Dalekiego Wschodu: intymna radość przeżywana w oczekiwaniu. Między fabryką świata a blaskiem wiernych. Tutaj Wigilia nazywana jest Píng’ān yè, czyli „nocą pokoju”.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat Boże Narodzenie na stałe wpisało się w krajobraz miejski Chin. Interesujące jest to, jak wzrost popularności tego święta idzie w parze z rozwojem gospodarczym i społecznym kraju.
CZYTAJ DALEJ

Spotkanie opłatkowe w domu biskupów łódzkich

2025-12-20 08:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Spotkanie opłatkowe kard. Rysia przed objęciem diecezji krakowskiej

Spotkanie opłatkowe kard. Rysia przed objęciem diecezji krakowskiej

Kilka dni przed wigilią kardynał Grzegorz Ryś - administrator apostolski zaprosił do domu biskupów łódzkich na spotkanie opłatkowe Wojewodę Łódzkiego, Prezydent Miasta Łodzi, Marszałka Województwa Łódzkiego oraz przedstawicieli: Służb Mundurowych, Kuratorium Oświaty w Łodzi, Wyższych Uczelni, mediów, świata biznesu, organizacji charytatywnych, a także duchownych bratnich wyznań chrześcijańskich, którzy odpowiedzieli na zaproszenie i przybyli, by wspólnie się spotkać i złożyć sobie życzenia.

Po odczytaniu fragmentu z Ewangelii (Łk 1, 26-38) kardynał Grzegorz powiedział między innymi – To jest obietnica potomka. Ona jest wypowiedziana najpierw w Księdze Rodzaju, w trzecim rozdziale. Wprowadzę nie przyjaźń między ciebie, a Niewiastę, między Twoje potomstwo, a potomstwo Jej. Takie potomstwo, które zmiażdży głowę węża. Ta obietnica potomstwa, potem także często w liczbie pojedynczej, obietnica potomka, ona idzie przez całą Biblię, przez całe dzieje zbawienia. Bóg obiecuje potomstwo. To znaczy, że obiecuje nam wszystkim, obiecuje macierzyństwo i ojcostwo. Macierzyństwo i ojcostwo są treścią Bożej Obietnicy. Chcę powiedzieć, że nie ma takiego stanu życia, w którym człowiek nie byłby powołany do macierzyństwa i ojcostwa. Nie ma takiego stanu życia. Zobaczcie, że ta rozmowa, o której słuchaliśmy, to jest rozmowa o macierzyństwie z kobietą, która się deklaruje jako dziewica, a Bóg chce, żeby ona przy swoim dziewictwie, którego jej nie zabierze, żeby była matką. Wszystkie osoby w Kościele, które spadają w śruby czystości są powołane do macierzyństwa i do ojcostwa. Księża, którzy składają przestrzenie życia w celibacie, są powołani do ojcostwa. Jak nie są ojcami, to są co najwyżej starymi kawalerami. Macierzyństwo i ojcostwo polega na tym, że przekazujesz życie, że chcesz się podzielić życiem. - zauważył hierarcha.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję