Reklama

Niedziela Wrocławska

Prosta gra z potężnym przekazem

Nauka przez zabawę i doświadczenie, prostota przekazu oraz wysoce zadawalający efekt naukowy: tak można podsumować zakończony projekt Nowa Ziemia, który w nowatorski sposób wprowadza naukę teologii i ekologii do szkół i skutecznie trafia do umysłów młodych katolików

Niedziela wrocławska 1/2017, str. 5

[ TEMATY ]

gra

Paweł Siciński

Prezentacja gry przez autorów projektu

Prezentacja gry przez autorów projektu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W projekcie Nowa Ziemia wzięło udział 4700 uczniów wszystkich typów szkół z Polski oraz 100 młodych z Włoch, a także 47 katechetów z archidiecezji wrocławskiej oraz diecezji sąsiadujących. Podjęły się go dwa podmioty: Centrum Rozwiązań Systemowych oraz fundacja Obserwatorium Społeczne. Jego celem było zwiększenie świadomości i wrażliwości młodych katolików oraz ich rodzin na zmiany klimatu, w oparciu o papieskie nauczanie – encyklikę papieża Franciszka „Laudato Si”. W efekcie projektu, finansowanego ze środków Komisji Europejskiej (Climate-KIC), zespół CRS stworzył planszową grę strategiczną, a Obserwatorium Społeczne przygotowało scenariusze lekcji. W fazie testowania gry katecheci otrzymali zestaw 5 gier, wystarczający do przeprowadzenia rozgrywek na lekcji w klasie. Ta innowacja w metodyce nauczania religii przyniosła znakomite efekty, potwierdzone badaniem ewaluacyjnym projektu.

Szanuj las

– Dostajecie w zarząd las – piękny, z rozłożystymi drzewami, który jest waszym źródłem utrzymania. Zarządzacie nim jako wspólnota – możecie wycinać drzewa i w ten sposób bogacić się. Waszym celem jest takie gospodarowanie lasem, by zapewnić byt wspólnocie i zapewnić przetrwanie lasu dla przyszłych pokoleń. W trakcie gry możecie rozmawiać i podejmować wspólnie decyzje – taki wstęp słyszą zazwyczaj uczniowie przed pierwszą turą rozgrywki w „Laudato Si”. W kolejnych rundach dochodzą nowe elementy rozbudowujące grę. Każdemu etapowi towarzyszą emocje, które pomagają utrwalić zamierzony efekt edukacyjny: – Gra spodobała się uczniom, zasady pojęli dość szybko. Problemy pojawiły się przy współpracy i próbach ograniczenia wycinki lasu przez jedną osobę z grupy. Padały ostre słowa, ale udawało się gasić te konflikty i przekuwać je na zrozumienie wzajemnej współpracy i odpowiedzialności – opisuje rozgrywki w IV klasie Grzegorz Zajączkowski, katecheta z SP w Żernikach Wrocławskich. – To prosta gra z potężnym przekazem – puentuje inna katechetka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

To (nie) tylko gra

Nierozważne wycinanie drzew dla korzyści majątkowych, jakie zwykle odbywa się w pierwszej rundzie gry, szybko ją kończy. Efekt, który w rzeczywistości oznaczałby porażkę, w tej grze jest jedynie doświadczeniem, które można przekuć na rozważne działania w kolejnych rundach. To działa jak odruchowe cofnięcie dłoni w zetknięciu z ogniem, które chroni przed poparzeniem. Zmusza do refleksji nad własnymi działaniami i ich konsekwencjami. – Wiedza, jaka zostaje w uczniach nie jest suchym przekazem twierdzeń, lecz wynika z własnych przemyśleń i odkryć graczy. Dlatego łatwiej ją zapamiętają i wykorzystają w prawdziwym świecie – mówią twórcy gry.

Za największy sukces, wykazany w ewaluacji, prowadzący projekt uznają przełamanie stereotypowego myślenia, że pojedynczy człowiek nie ma wpływu na swoje otoczenie. Wynika z niej, iż młodzi wierzą w sens konsekwentnych zachowań pojedynczych osób, upomnień braterskich i są gotowi wziąć odpowiedzialność za powierzone przez Boga dobro, jakim jest przyroda.

Gra oceniana bardzo wysoko żyje już swoim życiem. Można ją kupić przez Internet indywidualnie bądź dla szkoły, także w wersji angielskiej (powstają kolejne tłumaczenia). Jest wykonana profesjonalnie i estetycznie z materiałów pochodzących z Polski i bezpiecznych dla środowiska.

2016-12-28 14:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Jonasz” – pierwsza oblacka gra planszowa

[ TEMATY ]

gra

Katarzyna Abu Gholeh

„Rzuć kostką! Zewangelizuj Niniwę!” – zachęca oblackie duszpasterstwo młodzieżowe, które właśnie wydało grę planszową „Jonasz. Wstań i idź do Niniwy”.

Planszówka łączy fabularną historię biblijnego proroka z ideą opartego na niej oblackiego duszpasterstwa młodzieżowego NINIWA. - Jako niniwici identyfikujemy się z mieszkańcami grzesznego miasta, którzy ciągle potrzebują się nawracać – mówi KAI Krzysztof Zieliński ze Stowarzyszenia Młodzieżowego NINIWA. – Nasze środowiska rówieśnicze wołają o nasze zaangażowanie, troskę i ewangelizację. Dlatego czujemy się podobni do Jonasza, który mimo oporów i swoich słabości chce wychodzić ze swoją misją – dodaje Zieliński.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Bp Bronakowski o zakazie sprzedaży alkoholu na stacjach paliw: to ochrona młodego pokolenia Polaków

2024-04-23 13:30

[ TEMATY ]

bp Tadeusz Bronakowski

Karol Porwich/Niedziela

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

- Niwelowanie zagrożeń związanych z promocją i dostępnością alkoholu to przede wszystkim ochrona młodego pokolenia Polaków - zaznaczył bp Tadeusz Bronakowski w komentarzu dla Katolickiej Agencji Informacyjnej. Przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych wyraził tę opinię w odpowiedzi na propozycję wprowadzenia w Polsce zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Obecnie Ministerstwo Zdrowia pracuje nad rozwiązaniami, które mają doprowadzić do zmniejszenia dostępności alkoholu.

Publikujemy pełną treść komentarza bp. Tadeusza Bronakowskiego - przewodniczącego Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję