Reklama

Zwycięstwo przychodzi małymi krokami

Im trudniejsza jest nasza sytuacja życiowa, tym bardziej potrzebny jest nam precyzyjny program rozwoju i tym bardziej niebezpieczne jest postępowanie na zasadzie prób i błędów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najczęściej w kryzysy wpadamy stopniowo. Mało kto zaczyna od czynienia wielkiego zła. Podobnie dokonuje się też wyjście z kryzysu, stopniowo, nieraz małymi krokami.

Dobro buduje się stopniowo

Nawet gdy ktoś, na jakimś etapie swojego życia, zmienia się radykalnie, to zwykle jest to efekt ciągu wydarzeń – spotkań, przeżytego cierpienia, modlitwy. Zdarza się, że owoc tego ciągu wydarzeń okazuje się nagle. Sam jednak proces przemiany wymaga czasu, konsekwencji i wytrwałej pracy nad sobą, a także pomocy Boga i Bożych ludzi. Wymaga również solidnego programu, który precyzyjnie ukazuje zadania, jakie musimy podjąć, by nasze życie zmieniło się na lepsze w trwały sposób i by zaczęło nas bardziej cieszyć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Błogosławiony program

Nikt nie jest w stanie pomóc pokonać każdy kryzys tak jak Bóg i Jego miłość. Kto kieruje się zasadami, jakich uczy Jezus, ten wchodzi na drogę dobrego, w najgłębszym tego słowa znaczeniu, życia. W zwyczajnych sytuacjach – życia bez nałogów czy współuzależnienia – wystarcza nam zwykle świadomość, że Bóg nas kocha, i kierowanie się na co dzień Jego przykazaniami. Wtedy jednak, gdy nasza osobista sytuacja czy sytuacja naszych bliskich staje się wyjątkowo trudna i złożona, gdy przestajemy rozumieć, o co tu chodzi – potrzebny staje się program szczegółowy, dostosowany do specyficznej sytuacji i powagi zagrożeń, w obliczu których stajemy.

Dwanaście kroków do szczęścia

Takim szczegółowym programem, potrzebnym, a nawet wręcz ratującym życie w sytuacjach skrajnie trudnych, jest Program Dwunastu Kroków Anonimowych Alkoholików, formułowany cierpliwie i z trudem przez Billa W., który przez kilkadziesiąt lat życia borykał się z dramatem uzależnienia od alkoholu, połączonym z innymi formami zagubienia i cierpienia. Bill uciekał od życia w alkohol. Był na dnie. Punktem wyjścia w stopniowej przemianie stało się spotkanie z dawnym kolegą z klasy (Elby T.), który odzyskał wiarę w kochającego Boga. To punkt zwrotny i radykalny przełom w życiu Billa W. Chociaż był protestantem, jak większość Amerykanów, jego duchowym przewodnikiem, wielkim przyjacielem, a także nieformalnym kapelanem rodzącej się wspólnoty AA stał się o. Edward, jezuita. On sam przekonał się, że Program Dwunastu Kroków pomaga wyjść z każdej trudności, np. z nikotynizmu i obżarstwa, z którymi sam się zmagał (jego korespondencję z Billem W. przybliża książka „Bill W. i jego sponsor”, Rajmedia 2016).

Reklama

Od bezradności do świętości

Dwanaście Kroków AA to program bezpośrednio oparty na Biblii. Każdy może z niego korzystać, pod warunkiem, że odkrywa prawdziwego Boga, czyli Tego, który kocha człowieka i który osobiście troszczy się o jego los. Ta prawda nie wynika wyłączne z drogi założycieli wspólnoty, lecz także z pozostawionych przez nich Tradycji AA. Druga z nich brzmi: „Jedynym i najwyższym autorytetem w naszej wspólnocie jest miłujący Bóg...”. Powtórzmy: najwyższym autorytetem we wspólnotach Dwunastu Kroków jest miłujący Bóg. Tylko takiemu Bogu można oddać pod opiekę swoje życie (krok trzeci). W latach 80. ubiegłego wieku powstała też wersja programu kroków dla chrześcijan, którzy nie mają zdefiniowanego problemu uzależnienia, ale pragną zmagać się z grzechem i rozwijać duchowo. Oczywiście nie chodzi o to, że wersja oryginalna nie jest z ducha chrześcijańska, bo z całą pewnością jest. Chodzi tu jedynie o doprecyzowanie adresata, czyli o tych, którzy chcą wygrywać życie, opierając się na Programie Dwunastu Kroków, a miłującego Boga odkrywają bezpośrednio w Jezusie Chrystusie. Ich jasno sprecyzowanym celem jest nie tylko wyjście z uzależnienia czy innej formy kryzysu albo pomaganie w tym swoim bliskim, lecz także dorastanie do świętości. Mówi o tym krok jedenasty: „Dążyliśmy poprzez modlitwę i medytację do coraz doskonalszej więzi z Bogiem, jakkolwiek Go pojmujemy, prosząc jedynie o poznanie Jego woli wobec nas oraz o siłę do jej spełnienia”. Warto podkreślić, że wersja oryginalna (angielska) nie mówi o Bogu jakkolwiek, lecz jak Go rozumiemy. To sformułowanie podkreśla, że nasze rozumienie Boga nie jest doskonałe.

Reklama

Rozterki i wątpliwości

Skąd zatem obawy wśród pobożnych katolików, by Program Dwunastu Kroków uznać za użyteczny, a z drugiej strony – skąd wśród osób utrzymujących, że pracują na krokach w ramach wspólnot samopomocowych, tak częsta nieufność wobec Kościoła? Myślę, że w obydwu przypadkach powodem jest brak pogłębionej znajomości tego programu. Nie jest możliwe uczciwe „przerobienie” Programu Dwunastu Kroków bez jedenastego kroku, czyli bez życia w obecności Boga, który jest Miłością. Czy chrześcijanin potrzebuje „12 kroków”, skoro ma Dekalog? Z całą stanowczością można uznać, że tym, którzy doskonale wypełniają 10 przykazań, Program Dwunastu Kroków nie jest potrzebny. Dla tej reszty jednak, która zmaga się ze swoją grzesznością, potyka się i gubi, może stać się idealnym wskazaniem, jak wypełniać wolę Bożą zapisaną właśnie w Dekalogu.

Podręcznik wygrywania życia

Zainteresowanych programem odsyłam do książki ks. Marka Dziewieckiego pt. „Droga zwycięzców”. To publikacja dla każdego, kto czuje, że może, i wie, że chce żyć piękniej i szczęśliwiej. Jej wielkimi atutami są: prosty, momentami wzruszający język, jasne argumenty, konkretne wskazania praktyczne, ukazywanie głębi programu. Ta książka pomaga uznać prawdę o sobie, zamknąć najbardziej nawet przygniatającą przeszłość i respektować zasady, które umożliwiają błogosławioną, to znaczy szczęśliwą teraźniejszość. Ks. Marek Dziewiecki od lat poznaje niezwykłą moc procesu rozwoju proponowanego przez Program Dwunastu Kroków. „Droga zwycięzców” to bardzo precyzyjna instrukcja, jak stać się najlepszą wersją samego siebie i odnieść ostateczne zwycięstwo przez spotkanie i przyjęcie Miłości. To z pewnością pierwsza w Polsce tak odważna książka, dająca nałogowym grzesznikom nadzieję, że ich życie nie musi być „pijane” i byle jakie. Ta książka to doskonała okazja do własnego rachunku sumienia i uniwersalna podpowiedź, jak być szczęśliwym.

* * *

Agnieszka Porzezińska
Dziennikarka, scenarzystka, w TVP ABC prowadzi program „Moda na rodzinę”

2016-11-16 10:54

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódzcy proboszczowie spotkali się z Ojcem Świętym Franciszkiem

2024-05-04 16:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Wiesław Kamiński

Zakończyło się – trwające od 29 kwietnia br. - rzymskie spotkanie blisko 300 proboszczów z całego świata, którzy odpowiedzieli na zaproszenie Ojca Świętego Franciszka, by w czynny sposób włączyć się w prace Synodu o Synodalności.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Łódzcy proboszczowie spotkali się z Ojcem Świętym Franciszkiem

2024-05-04 16:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Wiesław Kamiński

Zakończyło się – trwające od 29 kwietnia br. - rzymskie spotkanie blisko 300 proboszczów z całego świata, którzy odpowiedzieli na zaproszenie Ojca Świętego Franciszka, by w czynny sposób włączyć się w prace Synodu o Synodalności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję